Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Емблематичната централа на БДЖ пак кацна на мушката

В средата на миналата седмица към ръководството на „Холдинг БДЖ“ била спусната устна заповед да бъдат подготвени документите - и то в най-бърз порядък - за прехвърлянето на емблематичната сграда в активите на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Официалният мотив е... една много стара и много грозна схема за източване на държавната хазна или "прилапване" на държавни и общински имоти, позната като "Дълг срещу собственост". 

Истината е, че от две петилетки и кусур, „Холдинг БДЖ“ и дъщерното му дружество „БДЖ – Товарни превози“, дължат на НКЖИ около 70 млн. лв. за инфраструктурни такси. Заедно с лихвите, този дълг бе надхвърлил 90 млн. лв., но преди няколко години НКЖИ и БДЖ сключиха дългосрочно споразумение за разсрочено плащане. В тази връзка е логично да бъде зададен въпроса "Откъде накъде, след като споразумението вече работи, ей така - от днес за вчера - някой е решил да прехвърля имот с цел частично погасяване на стар дълг?"

Според осведомени, една от задачите на новоназначения член на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“ Валя Петрова е точно "тази" - да разчисти всички финансови и имотни взаимоотношения между БДЖ и НКЖИ. Което е напълно логично поради факта, че като дългогодишен служител на НКЖИ Петрова отговаряше за имотите на инфраструктурната жп компания.

Всъщност, колкото и да се бърза, уреждането на всички въпроси по прехвърлянето на имота едва ли ще стане толкова спешно, тъй като за целта трябва да се изготви актуална оценка на сградата. Още повече, че според решението за разполвяването на мастодонтта БДЖ - на НКЖИ и жп превозвач (2001 г.), собствеността върху сградата също е разделена по равно. С едничката "интимна мисъл"

никой да не продаде имота и архитектурното бижу с един подпис

и зад гърбовете на всички останали.

Същото се отнася и за централата на НКЖИ, намираща се на столичния бул. „Мария Луиза“ № 110 - собствеността върху нея е споделена между НКЖИ и БДЖ.

Според брокери на недвижими имоти, каквото и да покаже оценката на имота, реалната цена на застроения квадратен метър в красивата сграда на пресечката ул. „Г. С. Раковски“ - ул. „Иван Вазов“, не би трябвало да струва по-малко от 3000 евро. При 7800 кв. м. разгъната застроена площ (както се вижда от птичи поглед - за жълтата геометрична фигура на "картинката" става дума), 50% от която е собственост на НКЖИ, пазарната оценка на БДЖ-половинката би трябвало да е около 11.7 млн. евро (3900 кв. м х 3000 евро). Или към 23.89 млн. лева.

Следователно, дори прехвърлянето на сградата по пазарни цени би покрила не повече от една четвърт от неплатените инфраструктурни такси към НКЖИ. Тогава?

Тук ще припомним, че апетити към красивата централа на БДЖ в София през последните две десетилетия е имало неведнъж, и то от най-различни страни.

Стари железничари помнят, че преди три петилетки, още преди да купи красивата сграда на площад „Гарибалди“, интерес към централата на БДЖ е имал и шефът на КТБ Цветан Василев.

По-късно, апетити към архитектурното наследство периодично проявяват най-различни кредитори на държавния жп превозвач. И това никак не е случайно, защото през годините натрупаните му дългове  са надхвърляли 850 млн. лева.  

На 2 юни 2018 година частен съдебен изпълнител официално обяви сградата за продан с начална тръжна цена 7.3 млн. лева. Ищец беше консорциум от западноевропейски банки, кредитирал БДЖ по т. нар. Втори облигационен заем.

През март 2018 г. компанията беше осъдена да заплати 19.8 млн. евро на кредиторите плюс 1.9 млн. евро разноски по делото. Тогава сградата оцеля само по една причина: спешна намеса на Кабинета „Борисов - 3“ и поредното преливане на живи бюджетни пари в поредното държавно дружество на апаратно дишане. Или по-скоро - в будна кома...

За последно, идеята за прехвърляне на цялата собственост на централата на БДЖ към НКЖИ е била обсъждана в края на 2020 г. - началото на 2021 г., когато генерален директор на НКЖИ беше сегашният зам.-министър на транспорта инж. Красимир Папукчийски. И тогава задачата е била еднопосочна -

веднъж завинаги да бъдат решени дълговите и имотни спорове

между БДЖ и НКЖИ, за да няма повече неясноти по темата "Коя компания с какво точно разполага"!

Някъде по това време е бил обсъждан и вариантът БДЖ да прехвърли на НКЖИ своите 50% от сградата на „Мария Луиза“ №110, а НКЖИ – своята половина от „Иван Вазов“ 3 – на БДЖ. Тази "трампа" не е минала, защото шефовете на инфраструктурната компания подскочили до небето заради космическата разлика в цените на двата имота.

За последно (поне засега), на 18 януари 2022 г., - и то в извънработно време - сградата бе подложена на оглед от бившия вицепремиер и министър на финансите Асен Василев и неколцина негови колеги. Целта на занятието - избор на централа за новосъздаденото тогава Министерство на иновациите и растежа. След по-задълбочено проучване на казуса обаче правителството се отказа от това свое намерение.

Самата сграда, в която от вече 7 десетилетия се помещава БДЖ, е построена в първите години на ХХ век за централа на някогашната Българска земеделска банка. В периода 1934 – 1944 г. в нея се помещава Министерският съвет на Царство България, а бюрата на тогавашните премиери са били разположени именно в днешния кабинет на изпълнителния директор на „Холдинг БДЖ“.

Всъщност, сградата е била огромна, П-образна, с фасади към днешните улици „Иван Вазов“, „Г. С. Раковски“ и „Славянска“. По време англо-американските бомбардировки в края на Втората световна война обаче бомба разрушава цялото крило на ул. „Славянска“. Върху "петното" по-късно са построени сградите на днешното Министерство на икономиката и на "Театър 199".

Въпреки че бомбата е повредила покривната конструкция така, че днешната почти няма нищо общо с оригиналната, централата на БДЖ е обявена за паметник на културата.

Същинският въпрос всъщност е "Кой има реален инвеститорски интерес към сградата?", тъй като едва ли прехвърлянето на подобен "златен имот" от една държавна фирма на друга, ще се прави само заради някакви си дългове на големия собственик към... себе си! Още повече, че той вече се е споразумял със себе си да върне борча на разсрочено плащане....

Белчо Цанев

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във