Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЕЛЕКТРОННИ УЧЕБНИЦИ, АМА ДРУГ ПЪТ

Стане ли въпрос за баламосване, институциите нямат равни. Създават проект, после шумно го представят пред обществеността, след което го слагат настрани уж да отлежи. Забравят го, докато не наближат крайните срокове за изпълнението му или изобщо не се сещат за него. Веднага даваме за пример Министерството на образованието и науката, което обеща, че от този 15 септември учениците ще ползват електронни учебници. Да, но първият учебен ден дойде, а децата се озоваха в онази популярна от един български филми ситуация - Даниел Вълчев каза, че ще имаме електронни учебници, ама друг път!
Образователното ведомство гръмко обяви тази година за Година на е-образованието. Целта бе в рамките на 12 месеца в училищата да навлязат информационните и компютърните технологии. Резултатът до момента обаче е един информационен сайт, в който има всичко на всичко два видеоурока как да се търси информация в ИНТЕРНЕТ, три теста по обща компютърна грамотност и четири теста по информатика за 9 клас, при това любезно изпратени от заинтересована учителка. Създадени бяха и електронни регистри на действащите и прекъсналите студенти и докторанти, на преподавателите в университетите и на легализираните дипломи за висше образование, завършено в чужбина. Но само след броени дни стана ясно, че по-голямата част от информацията е непълна или грешна, което предполага, че ще бъде преработвана. Всичко това обяснява защо в отчета за първата година от управлението си министър Вълчев бе отделил едва двайсетина реда за уникалната по своя характер реформа в гимназиалното образование. Да не говорим за хвалбата, че 45 000 учители са обучени да ползват компютри. Така очерталата се картинка не е смешна, а направо трагична, като се има предвид, че по отношение на информационните технологии децата в гимназиите изпреварват не само учителите си, а и просветното ведомство, и то с години.
Конкретно за онлайн учебниците се заговори още през януари, когато Даниел Вълчев съобщи, че подвластното му министерство разработва електронни учебни курсове за 30 предмета в гимназиалните класове. Всеки учебник струва между 18 и 20 хил. лв., но по предварителни разчети разходите за ползването му от един ученик ще са не повече от 14 стотинки. Идеята бе посрещната въодушевено от ученици и родители най-вече заради перспективата бюджетът на семействата да не олеква в началото на всяка учебна година, когато трябва да се купят помагала. Дори медиите се изказаха ласкаво за амбициозното начинание, тъй като се очакваше модерните помагала да сложат край на борбата между издателствата. Най-голямата надежда на всички беше, че част от образованието в България най-сетне ще може да се нарече модерно. Тя обаче угасна със замразяването на проекта.
Първите варианти на учебниците в ИНТЕРНЕТ трябваше да са готови в средата на февруари, но те така и не се появиха. Средата на май пък беше крайният срок за разработването на Националния образователен портал, където да се публикуват модерните помагала. В последния момент се оказа, че няма сървър, на който да бъде качен порталът, и не е решен въпросът с поддръжката му. Въпреки това през юни Вълчев уверено заяви, че за първия учебен ден всичко ще е готово. Накрая двата консорциума, които трябваше да осигурят ИНТЕРНЕТ във всяко училище, поведоха съдебна битка и хаосът около електронните учебници стана пълен. Междувременно се разбра, че идеята на просветното министерство е леко остаряла, защото от няколко години електронни учебници в мрежата публикува Минно-геоложкият университет в София.
Сега е настъпило затишие. От Министерството на образованието упорито отказват информация с надеждата, може би, че мине ли 15 септември, всичко ще се потули и забрави. Но до 1 януари 2007-а не остава много време и това, че Годината на е-образованието тогава ще е изтекла, не означава, че просветното ведомство ще е свободно от ангажимента за модернизация на българските училища.
Най-тъжното е, че засега онлайн учебниците остават офлайн.

Facebook logo
Бъдете с нас и във