Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Екостикерите на колите трябва да останат

Въведените преди точно един месец и един ден екостикери с чип, които се лепят на автомобилите след преминаването им през годишен технически преглед няма да отпаднат, каквито апели имаше в последните месеци. Това стана ясно от думите на служебния министър на транспорта Георги Тодоров от парламентарната трибуна.

По повод зададените му въпроси по темата от депутата Мартин Димитров, той отбеляза, че чрез новите стикери ще бъдат постигнати редица цели, сред които подобряването на чистотата на въздуха, премахването на редица корупционни практики, измамите при ГТП-тата, когато на преглед се явява технически неизправен автомобил с номерата на друг, който е в добро техническо състояние и др. подобни. От думите на Тодоров стана ясно, че поради всички тези причини той не подкрепя мнението на Димитров, че екостикерите са излишни, представляват „квази данък“ за шофьорите, че контролът може да се осъществява само чрез разчитането на регистрационните табели на колите и че в крайна сметка наредбата, която въведе стикерите с чип, трябва да отпадне.

„С измененията на наредба за екостикерите се цели се подобри качеството на периодичните технически прегледи на автомобилите и да се преодолеят нерегламентираните практики на част от контролно-техническите пунктове. Измененията целят също така регламентирането на зони с ниски емисии на превозни средства, които замърсяват качеството на въздуха в големите градове на страната“, каза от парламентарната трибуна транспортният министър, цитиран от БТА.

От своя страна Мартин Димитров отбеляза, че държавата е похарчила вече близо 2 млрд. лева за електронно правителство, има електронни винетки и сега на всеки български гражданин ще се наложи да купува екостикер за 10 лв, което допълнително ще оскъпи техническия преглед на автомобила му, а на българската икономика това ще струва между 20 и 30 млн. лв. годишно. В тази връзка Димитров апелира служебния министър в рамките на мандата на правителството да отмени наредбата, с която са въведени екостикерите, защото те противоречат на идеята за дигитализация и електронно правителство и товарят икономиката. 

Тодоров обаче контрира, че по принцип е възможно чрез съществуващите системи за видеонаблюдение общините да осъществяват контрол при въвеждането на забрани за влизане на определени категории МПС в определени зони, но това не е възможно винаги. Според думите на министъра трябва да се отчете, че при лоши метеорологични условия - снеговалеж, силен дъжд, мъгла, както и при замърсени номера на колите, качеството на контрола значително ще намалее. Същият ефект ще има и плътно движение на автомобили един зад друг, например в задръстване, поради което възможността камерата да за заснеме номера на определена кола ще намалее значително.

"Именно този проблем се решава със знака с чип, който при експериментални условия позволява превозното средство да се идентифицира от 14 метра при скорост от над 140 км/час", подчерта служебният министър.

Според думите му данните от чипа могат да бъдат ефективно използвани от контролните органи. „Ако бъдат оборудвани със съответните четци, те ще могат от разстояние да снемат идентификационни данни за превозните средства, което да позволи автоматизиране на административната дейност и намаляване на времето за обработка. Това ще има и антикорупционен ефект, защото устройството за отдалечено четене автоматично ще отчита МПС-то с чип и контролният орган няма да може да си „затваря очите“ и да пропуска неговата проверка. Освен това ще може да се автоматизира и контролът за паркирането в големите градове и да се пресече евентуален корупционен риск“, разясни още Тодоров.

Според него новите стикери ще решат и друг проблем – фиктивните прегледи. Транспортният министър отбеляза, че има случаи, в които автомобилът, който следва да премине ГТП, е подменен. „В пунктовете, за съжаление, е установено, че често се монтират регистрационни номера на технически изправни автомобили или разпечатани такива номера на автомобили, които са в чужбина, на други превозни средства, които трябва да минат на технически преглед. Като се има предвид, че годишно се извършват по около 2 млн. прегледа, е невъзможно и нецелесъобразно да се разчита само на системите за видеонаблюдение в контролно-техническите пунктове“, коментира Тодоров. Той бе категоричен, че в тази обстановка контролът чрез физическото присъствие на инспектори е невъзможен, поради липсата на достатъчен брой такива.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във