Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Екочиновниците яхват новите коли

Дългогодишната мечта на служителите на Министерството на околната среда и водите да се сдобият с нови луксозни коли с пари от оперативната програма Околна среда изглежда все по-близо. След като търгът за покупката им се провали на два пъти, по всичко личи, че сега нещата ще си дойдат на мястото и от следващата година чиновниците ще яхнат новите си возила.


Още през миналата година в.БАНКЕРЪ писа за обществената поръчка за 420 хил. лв (без ДДС), която обяви ведомството на Нона Караджова за купуване на нови коли, снабдени с една камара екстри като мултифункционален волан, подгряване на дюзите на стъкломиячната уредба, отопляемо предно стъкло, темпомат, спирачен асистент, система за следене на налягането в гумите и т.н. Отделно бе предвидено и купуването на 7-местна кола за 125 хил. лв. и джип за още толкова, като по този начин общата сума достигна 670 хил. лева.


Впоследствие цялата процедурата бе прекратена с мъглявата обосновка, че са установени нарушения при откриването й в частта, засягаща методиката за оценка на офертите. Но в края на февруари 2012-а въпросната поръчка възкръсна отново, макар и с понамалена крайна цена - малко над 403 хил. лв. без ДДС. Финансирането отново бе с пари от ос Техническа помощ на програмата Околна среда


При обявяването на новия конкурс хората на Нона Караджова използваха една хитринка. Като първа обособена позиция посочиха закупуването на три леки коли за 129 600 лв., а отделно записаха като втора позиция още толкова автомобила за същата сума, но с уговорката да са комбита , и то с повишена проходимост, т.е снабдени с т.нар. система 4х4 , задвижваща всяко колело поотделно. Запазени бяха и изискванията за тъмен цвят - металик, дизелов двигател от поне 163 к.с., спирачен асистент, мултифункционалния волан, системите за автоматично поддържане на зададената скорост, следенето на налягането в гумите и сензорите за паркиране. Все екстри, които навяват мисълта, че няма да се разчита на професионални шофьори, а чиновниците сами ще карат колите.


Абсолютно същите изисквания бяха поставени и за седемместния лек автомобил, който формира третата позиция с цена от 72 хил. лв. (без ДДС). Толкова пари бяха обявени и за джипа.


За първата обособена позиция всичко минава безпроблемно и на 10 октомври за изпълнител бе избрана компанията Мото Пфое - официален вносител и дистрибутор на Ford, Volvo, Jaguar и Land Rover. При това договорът за трите леки автомобила бе сключен на по-ниска цена от индикативната - 102 990 лева.


Договорът за джипа бе спечелен от същата компания, отново с по-ниска цена - 51 400 лв. без ДДС, но заради обжалвания на процедурата името на победителя бе обявено едва в началото на ноември. Любопитна подробност е, че Мoтo-Пфое и МОСВ си партнират добре и в дарителската програма на частната фирма за опазване на природното и културното наследство на България.


Нетолкова щастлива се оказа съдбата на втория и третия лот. Заради надутите изисквания за екстри в автомобилите в края на юли поръчките за тях бяха прекратени. Всички оферти, които отговарят на предварително обявените условия, надвишават финансовия ресурс, който възложителят може да осигури, признаха от министерството на екологията. Но вместо да се откажат от намеренията си, хората на Нона Караджова обявиха на 8 октомври нова обществена поръчка за споменатите две обособени позиции със същите екстри, но естествено, с по-високи индикативни цени. Така парите за трите коли с повишена проходимост изведнъж набъбна до 144 522 лв. без ДДС - точно толкова, колкото бе предложила Порше БГ (представител на Volkswagen Group за страната) в предишното издание на конкурса. Автомобилът със седемте места също поскъпна драстично и сумата, която ще бъде отделена за него вече е 110 хил. лева.


Преди броени дни станаха ясни и имената на претендентите за доставка на возилата. Единствена и за двете позиции кандидатства фирмата Автотрейд, която е оторизан дистрибутор на Volkswagen за Североизточна България. Тя е собственост на Агоп Крикорян и Вахан Ангътян.


Компанията Еуратек на Ангел Тодоров, Иван Тодоров и Роман Полак пък наддава само за трите коли с повишена проходимост. Ако министерството реши да я избере, чиновниците ще карат Skoda. Фирмата участваше и в предишния търг, но тогава беше отстранена, тъй като не бе упоменала в офертата си дали колите й имат прословутата система за следене на налягането в гумите, триточкови предпазни колани на всички седалки, както и... пълноразмерна резервна гума.


Другите конкуренти за доставката на трите високопроходими автомобили са Стар моторс (собственост на Авто юнион и с управители Асен Асенов и Петър Караиванов), която внася Mazda, както и Ратола лизинг - официален представител на SSANG YONG MOTOR, Brabusи Fiat(със собственик Васил Баров).


За доставката на седемместен автомобил за 110 хил. лв. пък, освен Автотрейд, ще наддава вносителят на Mercedes Балкан стар ритейл (с управители Манфред Мулц и Пламен Митев и собственик Балкан стар Аутомотив).


До месец трябва да стане ясно кои от петимата кандидати ще доставя колите на екоминистерството, както и колко в крайна сметка ще бъдат платени за тях.

Facebook logo
Бъдете с нас и във