Банкеръ Daily

Френското посолство потвърди:

ЕК е одобрила анекса към договора за концесията на "Летище София"

Европейската комисия вече е дала зелена светлина за подписването на анекс с концесионера на летище София (СофКънект, чийто основен акционер е Меридиам), който да позволи отлагане на плащането на концесионната такса за срок от десет години. Това съобщи Френското посолство в София на официалната си интернет страница. 

Дипломатите казват, че причината за подписването на анекса е "епидемията от Ковид-19, поставила много стопански субекти в затруднено икономическо положение".

"Меридиам е независимо инвестиционно дружество, създадено във Франция през 2005 година от Тиери Део. Специализиран е в дългосрочното и устойчиво развитие, финансиране и управление на публични инфраструктурни проекти. Със свои представителства в Ню Йорк, Париж, Торонто, Люксембург, Истанбул, Виена, Адис Абеба, Дакар и Аман, Меридиам управлява понастоящем активи за 8 милиарда евро по проекти, възлизащи на обща стойност над 65 милиарда евро. Групата разполага с над 90 проекта в процес на развитие, строителство и експлоатация в 25 държави (включително България), по които работят 300 служители, 150 от които в рамките на проектни дружества", допълват от Френското посолство. 

Договорът за 35-годишната концесия на летище "София" беше подписан през лятото на 2020 г. в разгара на коронавируса. В консорциума, спечелил търга, участват фонда "Меридиам" с 99% и строителната фирма "Щрабаг" с 1%. Те ще ползват услугите на оператора на летището в Мюнхен пред първите 12 години на концесията. 

Преди дни около концесията се завихри предизборна политическа буря. С остри критики към концесионния договор излязоха БСП и "Демократична България", а ГЕРБ се застъпи за сделката. 

С позиция излезе и самият концесионер "Софкънект", като обясни, че "противно на това, което се твърди публично, не се предвижда опрощаване, а само отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията", както и че "това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, да бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и да бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма, включително изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик."

"СофКънект" потвърди ангажимента си към концесията, като обеща да привлече в България повече от 900 милиона лева дългосрочна инвестиция. Както и че ще плати 550 милиона лева първоначално концесионно възнаграждение към държавния бюджет.

Предстои анексът към договора за концесията да бъде одобрен и от Министерския съвет. Предложението вече е внесено от транспортния министър.

Facebook logo
Бъдете с нас и във