Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Един милиард по-малко за телекомите

Започналото в началото на годината надцакване между мобилните оператори с атрактивни абонаментни планове вече затихва.
S 250 191e2597 8409 4cad afb5 acc4dc46eacf
S 250 044419eb 9f0f 493a 8559 48871ee2952f

Помните ли времето на "еврейските SMS-и" и репликите "хайде да не се набутваме, ще говорим повече, като се видим". Само допреди няколко години те бяха неизменна част от използването на GSM-ите, също както броенето на минутите и носенето на няколко SIM-карти. Днес ситуацията е съвсем различна и безкрайните приказки по мобилния са нещо обичайно. Зад тази промяна обаче се крие единият милиард лева, който са загубили телекомите. Докато през 2009-а постъпленията им от мобилни гласови услуги са надвишавали 2.1 млрд. лв., през 2014-а приходите по това направление са били едва 1.15 милиарда. Спадът е близо 50% и ясно показва края на златната ера за безжичната телефония.

Конкретно за миналата година общите приходи от предоставянето на мобилни телефонни услуги са се свили със 7.5 на сто. Тогава е отчетен и най-драстичният спад на абонатите - от 10.5 млн. в края на 2013-а до малко над 9.8 млн. в края на 2014 година. Което пък показва, че практиката човек да има по няколко номера (за различните оператори) също отива в историята.  

Без съмнение много сериозен принос за слабите резултати има административното поевтиняване на роуминга. По груби сметки досега тези мерки са отписали от приходите на българските телекоми поне 400 млн. лева. И наистина, дълго време разговорите зад граница бяха за тях златна мина, но този лесен източник на печалби е напът да изчезне напълно в средата на 2017-а. 

Друг фактор е все по-ожесточената конкуренция между трите оператора. Още в последния месец на 2014-а "Виваком" намали най-скъпия си тарифен план от 100 на 30 лв., при това за целия срок на договора. Невижданата дотогава оферта, включваща 2000 национални минути и 10 GB интернет, предизвика истинска еуфория и заля офисите на компанията с молби на клиенти за прехвърлянето на номера от конкурентите й. В началото на 2015-а - след няколко корекции, и "Мобилтел" предложи оферта от 100 на 31 лв. на месец с неограничени минути към всички оператори. След това надцакването продължи с всевъзможни атрактивни предложения, а по-късно в играта се включи и "Теленор". Всичко това доведе до "великото преселение на клиентите" и ще е интересно да видим какъв ще е резултатът в годишните отчети.

Цялата тази трансформация на пазара се вижда много ясно, ако се вгледаме по-детайлно в числата (виж графиката). Така например докато през 2009-а роумингът е формирал 25.9% от приходите, или 543 млн. лв., сега приносът му е едва 8.8 на сто, или 101 млн. лева. Внимание заслужават и постъпленията от телефонните разговори. Техният дял също се сгромолясва - от над 38% до 28 на сто. В абсолютно изражение сривът е наистина внушителен - от 800 млн. лв. до 322 млн. лева. За сметка на това точно обратна е тенденцията при месечните абонаментни такси. Преди пет години те са формирали 26.5% от оборота при мобилната гласова телефония, а през 2014-а - 32.6 на сто. 

Разбира се, преразпределение на пазарните дялове има и между самите играчи - "Мобилтел", "Виваком" и Теленор". Първият GSM-оператор продължава да губи позиции, като в рамките на миналата година приходите му от мобилни гласови услуги намаляват с 3.4% до около 450 млн. лева. Така компанията остава с 38.9% пазарен дял. Спад има, макар и по-малък (1.4%), и при относителния дял на "Теленор България", чиито постъпления са 406 млн. лв. (35.1% дял). Логично тези негативи са превърнати в позитиви от третия оператор - "Виваком". Той продължава експанзията си, като завладява нови 4.8% от пазара и вече върти 300 млн. лв. (26% дял).

Ситуацията е подобна и при броя на абонатите. "Мобилтел" губи близо 2% от клиентите си, чийто брой вече е 3.82 млн. (38.8% от всички потребители на мобилни услуги). По този показател той почти се изравнява с "Теленор", който държи точно 38 на сто от абонатите (3.75 млн.). Колкото до клиентската база на "Виваком", тя продължава да се увеличава (с 1.1% за 2014-а) и вече наброява 2.3 млн. души (23.2% от всички потребители). 

Как ще се завърти рулетката на мобилните оператори през тази година, засега е рано да се каже, тъй като по правило най-много промоции се правят в последните месеци. Но по-всяка вероятност размествания на пазарните позиции ще има. Единственото неприятно нещо е, че отприщилата се изведнъж конкуренция някак заглъхна още в края на пролетта и лека-полека телекомите се върнаха към предишната си практика. Офертите вече не са "промоционални", а "стандартни с включени промоционални елементи" и предлагат по-малко минути и интернет за повече пари. В ниския сегмент вече няма тарифи за 5 лева. Най-близо до тази сума е "Виваком" с оферта от 5.80 лв. за 60 национални минути към мобилни и още толкова към фиксирани номера. "Теленор" пък дава 120 минути и неограничени SMS в мрежата, както и резерв за сумата от 8.99 лв. на месец, а "Мобилтел" стартира направо от десетачката, срещу която предлага само 180 национални минути. Интернет обаче няма и в трите оферти. Достъп до мрежата започва да се предлага чак при нива на абонамента от 15-16 лева. За толкова "Мтел" отпуска 400 национални минути и 400 MB мобилен интернет, "Теленор" предлага 400 минути, 300 MB, неограничени SMS и неограничени разговори към един номер, а "Виваком" иска 16 лв. за 430 минути и 500 MB мобилен интернет.

При по-скъпите планове положението също е много по-различно от това, което видяхме през януари и февруари. Тогава за 21 лв. на месец можеше да се вземат неограничени минути към всички номера и 5 GB трафик. Сега срещу същата сума се предлагат между 600 и 1000 национални минути и 600 до 1400 МВ интернет. За неограничени разговори и 5 GB данни пък вече е необходимо да се платят поне 40 лв., или двойно повече отпреди. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във