Банкеръ Daily

Зам.-министърът на регионалното развитие Захари Христов:

Две фирми са получили 57 млн. лв. за събиране на тол такси

Две фирми, събиращи тол такси и плащания за електронни винетки от името на Агенция „Пътна инфраструктура“ като национални доставчици на услуги, са получили 57 млн.лв. от комисионни. Те вземат по 7% от стойността на всяка винетка и тол такса, съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов. Той посочи, че това е притеснително, защото бившият ръководител на тол управлението Олег Асенов не е дал отговор защо са точно тези две фирми.

Зам.-министър Христов направи сравнение, че преди 2019 г., когато винетките са били хартиени, отделът, който се е занимавал със събираемостта  в АПИ, е бил от 12 души, които са получавали комисионна само от 1,5%.

Заместник-министърът каза, че за изграждането и управлението на тол системата са сключени 28 договора. Основният е за изграждане на системата за 180 млн. лв. с „Капш Трафик сълюшън“. По-късно в процеса на проектиране и изграждане са сключени още 27 отделни договора за 46 млн. лева. за допълнителни дейности.

„Седем месеца след сключване на основния договор е сключено споразумение с промени на основни елементи по основния договор, но се запазват финансовите параметри, като става дума за допълнителни възлагания на дейности“, посочи Христов пред телевизия "7/8" и допълни, че в същото време в тол управлението няма звено, което да следи изпълнението на тези договори, както и няма утвърден вътрешен правилник за дейността на службата. 

Заместник-регионалният министър обърна внимание, че от 295 изградени контролни точки (камери) на системата функционират около 30 броя. По думите му това поражда въпроса защо е било платено да се изградят 295 точки. „Кой носи отговорност за парите, дадени за камери, които не работят. Освен това от 295  контролни точки - 195 са стари преброителни пунктове на АПИ, на които са сложени само камери. Тоест, “Капш“ са изградили само 100  контролни точки. В същото време точките и центровете за данни към тях - за над 100 млн. лв., не са застраховани“, коментира Христов.

Той припомни, че от старта на тол системата  на 1 януари 2019 г. за първата годината са събрани 392 млн. лв. от винетки. За 2020 г., когато вече се плащат и тол такси от товарни коли, са събрани с 592 хил. лв. по-малко.

"Над 80% от тази събираемост е от винетки. Ако бяхме оставили АПИ да събира винетките, а тол управлението – тол такси, сметката щеше да е скандална. Т.е. българският данъкоплатец продължава да издържа цялата система с таксите за винетки“, коментира Христов. Според него ако тол системата продължи да функционира по този начин още 50 години резултатът ще е същия. 

„Твърденията на Асенов, че спадът на приходите се дължи на коронавируса и намалелия трафик са неверни.  Въпросният господин е бил външен консултант при изграждането на тол системата, а след изграждането той я оглавява. Тук се преплитат интереси“, каза Христов.

"Асенов не отговори също защо е избран най-скъпият вариант на тол системата.  В същото време при най-скъпата електронна система има необработени 200 000 нарушения за 70 млн. лв., защото се вкарват ръчно“, каза Христов.

Зам.-министър Захари Христов подчерта, че при изграждането на тол системата е трябвало тол управлението да бъде единствено управление на системата. След това се оказва, че то не може да управлява системата и предоставяме договор на “Капш" за 140 млн. лв. за срок 5 години да управлява системата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във