Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Държавни залъгалки за електромобили

Под 500 са регистрираните електрически автомобили у нас в края на 2016-а. Бройката е пренебрежимо малка на фона на целия автопарк и ясно показва колко адекватни са стимулите на държавата за закупуването на т. нар. еко коли. В същото време от Норвегия се похвалиха, че всяка трета продадена кола при тях е електрическа. Но разликата е в това, че скандинавците дават големи бонуси за покупката на т. нар. зелени коли - в конкретния случай не се начислява 25% ДДС върху цената. За сравнение, у нас такива превозни средства могат да паркират безплатно в столичната "синя зона", но само ако си намерят място, разбира се. 

Норвежците, а и повечето западняци стимулират покупките на електромобили, за да се справят със замърсяването на въздуха в големите градове. В България проблемът със смога е още по-голям, което накара  столичния кмет Йорданка Фандъкова съвсем сериозно да заговори, че по примера на Париж, Лондон и др. ще спира от движение дизеловите превозни средства. Само че някак пропусна стимулите, които са първата част от уравнението. Защото е много по-разумно първо да подпомогнеш смяната на автопарка и чак тогава да започнеш да спираш старите коли. 

Всъщност, както казват някои, в бедна държава, каквато несъмнено е нашата, за екология не може да се говори. Ето, през миналата година имаше предвидени 1 000 000 лв. за подпомагане на общинските и държавни администрации при покупката на електромобили и хибриди. Но от тях бяха усвоени едва 320 хил. лева. Купени са 14 коли на ток и четири на бензин и електричество. Остатъкът от парите е прехвърлен за 2017-а. Освен това по линия на Националния доверителен екофонд ще има около 1.68 млн лв. за спонсорство на местните и централни власти. Директорът на фонда Камелия Георгиева обясни, че миналогодишните слаби резултати са заради късното обявяване на процедурите - едва през юни, и доста стеснения обхват на възможните за закупуване превозни средства. Сега схемата е обявена на 20 февруари, като за финансиране може да се кандидатства до 20 април. Разширен е и типът на автомобилите, като към леките и лекотоварните са добавени бусове с до 22 места и обща маса над 3.5 тона.

В зависимост от типа на превозното средство финансовата помощ от държавата ще е между 15 хил. и 40 хил. лв. за изцяло електрическите коли и бусове и 10 хил. лв. за хибридите. Дали този път схемата ще бъде успешна предстои да видим. Но междувременно през седмицата излязоха данните за продажбите на нови автомобили в Европа. Асоциацията на автомобилните производителите отчете 8.2% ръст на годишна база за януари. Точната бройка на продадените МПС-та е 173 614. Най-голямо нарастване на продажбите в основните пазари е отчетено в Испания (с 23.8% до 16 200 бройки), Италия (с 11.4% до 14 794) и Франция (с 10.3 на сто до над 35 хил.). Любопитно е, че сериозен ръст има дори в "затъналата" Гърция, където през януари са продадени 698 нови превозни средства спрямо 570 година по-рано. У нас са реализирани само 275 продажби на нови коли, което е с две по-малко от миналогодишния резултат.

Facebook logo
Бъдете с нас и във