Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Държавата остава в неведение за бъдещето на "Летище София"

Българската държава остава в пълно неведение за бъдещето на софийското летище. Това става ясно от публикуваната на 3 февруари от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията информация за конкурсите за избор на органи за управление на публичните предприятия в системата на ведомството. Според нея за всички държавни транспортни компании въпросните конкурси вече са приключили и членовете на техните органи за управление са избрани. Единственото изключение е, че за представители на държавата в Съвета на директорите на „Летище София“ ЕАД „предстои откриване на нов конкурс“, като се припомня, че старият е бил прекратен на 15 декември 2020 година.

„Нов конкурс ще бъде открит след настъпване на ефективна дата на концесията на летище София. До провеждането на нов конкурс настоящите членове на съвета на директорите на „Летище София“ ЕАД ще запазят позициите си и ще продължат да изпълняват своите задължения“, се отбелязва в информацията, публикувана на сайта на транспортното министерство. Оттам допълват също, че Комисията за номиниране на Агенцията за публичните предприятия и контрол е класирала кандидатите за независими членове на Съвета на директорите на аеропорта и ги е предложила на министъра на транспорта за назначаване. Както „БАНКЕРЪ“ пръв писа, за председател на борда е посочена слабо известната в авиационния бранш Христина Янкова. Класираният на второ място в конкурса Христо Щерионов обаче беше избран в друг конкурс за шеф на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, която оглавяваше временно от септември миналата година досега. Поради това на негово място като независим член на борда би трябвало да бъде назначен класираният на трето място Владимир Каролев.

Дотук всичко е ясно, с изключение на едно: какво точно означава

„настъпване на ефективна дата на концесията на „Летище София“?

Според подробните отговори, дадени от министерството на изпратени от нас въпроси, „Крайният срок за внасяне на първоначалното концесионно възнаграждение, което е в размер на 550 млн. лв. (без ДДС),е … до или на началната дата на концесията, която настъпва в едногодишен срок от сключването на концесионния договор“. И тъй като договорът беше публично подписан на 22 юли 2020 г., то би трябвало концесионерът да заплати посочената сума и да поеме управлението на аеропорта най-късно на 22 юли 2021-а.

Би трябвало, но дали ще се случи? Въпросът е логичен, тъй като е видно от публикуваните отчети, че състоянието на „Летище София“ ЕАД през миналата година е твърде незадоволително. Обслужените тогава пътници са били 2 937 846, което е с 58.7% по-малко от обслужените през 2019-та 7 107 096 души. Спадът продължава и от началото на тази година. По неофициална информация през изминалия януари са обслужени едва около 124 хил. пътници – 4.5 пъти по-малко в сравнение с преминалите през летището през януари 2020 г. 558 601 човека. Естествено, при това положение многократно се сриват и приходите от летищни такси, наземно обслужване, търговска дейност. А

разходите, особено за заплати, си стоят същите,

тъй като не е съкратен нито един човек въпреки многократно свития обем работа от 10 месеца насам.

Когато поех управлението на „Летище София“ ЕАД, заварих назначени над 1150 души, а полетите тогава не бяха много, особено след 22.00 часа и екипите се чудеха какво да правят“, спомня си бившият изпълнителен директор Здравко Величков. „В същото време имаше оплаквания от страна на много авиокомпании срещу лошото състояние на полосата за излитане и кацане, а средствата за ремонти не достигаха. Поради това веднага направих предложение за съкращения и оставих на работа 750 души, които бяха предостатъчно за обслужване на пътниците. С освободените от Фонд „Работна заплата“ средства пък започнахме крайно необходимия ремонт на полосата. Сега чувам, че на летището работят над 2400 души, а пътниците са намалели над два пъти. Затова, като бивш мениджър се питам: Дали, ако концесионерът беше поел летището, щеше да държи толкова хора на работа? Ясно е, че идват избори, но все пак „Летище София“ е търговско дружество, а не партийна централа, която си пази електората, нали?“, завършва коментара си Величков, който беше и зам.-министър на транспорта, шеф на „Хемус ер“ и известен летец - изтребител.

Прав е бившият изпълнителен директор – спечелването на изборите си е важна задача, но още по-важно е опазването на живота и здравето на пристигащите и заминаващи от летището пътници, както и на състоянието на ползващите го самолети.

Впрочем, за да се плащат заплатите на внушителното количество служители, несъответстващи на падналия обем работа,

се спестява дори от разходите за ремонт на полосата,

и то независимо от предписанията на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“.

Така например с издаденото на 12 октомври 2020 г. от националния авиационен регулаторен орган инспекторско предписание, на ръководството на аеропорта се препоръчва да почисти отлаганията от самолетни гуми, които влошават спирачния ефект, както и да възстанови нарушената маркировка по полосата. Сроковете за изпълнение, посочени в предписанието, са съответно 30 ноември и 15 декември 2020 година. По информация на „БАНКЕРЪ“ и досега това не е направено.

Въпреки всичко, както се разбира от информацията, публикувана от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, сегашното ръководство на „Летище София“ ще управлява „до провеждането на нов конкурс“, който пък зависел от „ефективната дата на концесията“. Следователно,

ако концесионерът реши да плати и да поеме управлението

в последния възможен ден – 21 юли, то и подалият 3-месечно предизвестие за напускане изпълнителен директор Владимир Рапонджиев ще ръководи компанията дотогава? А ако откаже да продължи да изпълнява задълженията си от началото на април, когато изтича срокът на предизвестието му? Кой ще управлява тогава аеропорта? Може би новоизбраната председателка на борда Христина Янкова?

В отговор на зададения неотдавна от нас въпрос: Каква е професионалната компетентност (образование и стаж) на досегашните членове на СД, от транспортното министерство ни отговориха, че те трябва „да имат завършено висше образование и най-малко 5 години професионален опит…“, без да посочат какво точно са завършили и какво са работили. От условията на приключилия конкурс пък е видно, че те може да са завършили дори и педагогика. В такъв случай излиза, че е напълно възможно и законно част от критичната инфраструктура на България, каквато е „Летище София“, да се управлява, примерно, от учител по физкултура или от човек с професионален опит, минал, да речем, в някой салон за красота. Но, ако това е „законно“, дали е морално, а и професионално отговорно? 

Остава да чакаме решенията както на концесионера, така и на държавата.

Белчо Цанев 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във