Банкеръ Daily

Трайчо Трайков:

Държавата може да продава евтино гориво, но няма да е на печалба

Бившият енергиен министър Трайчо Трайков изказа известен скептицизъм към идеята на държавата да се включи в бизнеса с горива като търговец на дребно и собственик на данъчни складове, които да предоставя на други търговци. Според Трайков е било много по-добре държавата да е в ролята си на регулатор. 

"Подозираният картел си развява коня вече десет години както си поиска. Комисията за защита на конкуренцията винаги е спирала на един милиметър преди да докаже картела. Вместо да ги накажат с 10 процента от оборота, КЗК ги задължи да не си публикуват цените на едро на сайта. Щом КЗК не успя да ги спре, трябваше да се намеси държавата в данъчните складове и да направи така, че услугите да се предлагат на цени, които да се регулират от държавата, защото над 80 процента от складовете за бензин и над 90 процента от складовете за дизел са под контрола на една и съща група компании", коментира Трайков и допълни, че вместо да наложи контрол над въпросните данъчни складове, държавата реши да влезе в играта като търгове, а регулацията е щяла да бъде много по-лесно начинание, отколкото да се играе по правилата като останалите търговци

В понеделник правителството одобри законопроекта за създаване на Държавна петролна компания. Основната цел на компанията ще бъде да поеме всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти. Освен това обаче плановете са да бъде създаде верига от нови бази и бензиностанции. Според "Дондуков 1" това ще се подобри конкуренцията на пазара на горива в страната и ще бъде в полза и на крайните потребители, защото ще се увеличи броят на данъчните складове в сектора на горивата.

Държавните бензиностанции ще са 100 на брой първоначално. Те ще бъдат изградени в населени места, където големите вериги не изграждат обекти, както и на първокласните пътища и магистрали. Според финансовия министър Владислав Горанов, ако държавните бензиностанции ценообразуват разумно, ще предоставят цена, подобна на останалите, или по-добри.

"Считам, че това е последният ход, който държавата трябваше да направи. По принцип прогнозите за бъдещето са рисковано нещо, но едва ли държавата ще е най-добрият конкурентен търговец и едва ли ще печели много от тази дейност. Да, вероятно ще продава евтино гориво на хората, но няма да е на печалба'', посочи Трайков и призна, че му е трудно да каже дали се крие нещо зад цялата тази идея за държавните бензиностанции", обобщи Трайчо Трайков пред bTV. 

Пълното изграждане на компанията се очаква до две години. Стартът ѝ обаче може да се случи в период от шест до девет месеца

Facebook logo
Бъдете с нас и във