Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Допълнителен жп интермодален коридор свързва България и Турция

С транзитния интермодален коридор от Пловдив до град Черкезкьой ще се разтовари автомобилният трафик на границата с Турция и ще се избегне ново струпване на камиони.

След интензивни преговори между генералните директори на НКЖИ и TCDD (турския железопътен инфраструктурен управител) е договорен допълнителен транзитен интермодален коридор от Пловдив до град Черкезкьой, който вече се използва, съобщиха от държавната жп компания.

Целта на двата допълнителни влака е да се разтовари автомобилният трафик на границата с Турция и да се избегне ново струпване на камиони.

Участъкът от Черкезкьой до граничния пункт с България "Капъкуле" е с дължина 155 километра. Край града е разположена една от големите индустриални зони в Северна Турция. Тя заема площ от 12 млн. кв. м и в нея работят на 250 фирми от различни отрасли, в които са заети над 100 000 работници.

Черкезкьой лежи на високоскоростната жп линия, която ще свърже жп гара "Халкалъ" в Истанбул с българо-турската граница. Тя пък се изгражда с общо финансиране на Европейския съюз и Турция. И в това няма нищо, тъй като Турция е ключов партньор за ЕС и важен съсед от стратегическа гледна точка. Общата дължина на това трасе е 230 км, а изграждането му ще струва над 1 млрд. евро. Брюксел ще вложи 275 млн. евро. Това означава, че този проект е най-големият единичен проект, по който ЕС ще окаже финансова помощ на Турция. Отсечката ще бъде двойна електрифицирана жп линия, позволяваща на пътническите и товарни влакове да развиват до 200 км/час, и ще бъде снабдена с най-модерна система за сигнализация. Договорът беше подписан през юни миналата година.

България също се опитва да модернизира жп инфраструктурата си с европейски пари, но максималната скорост у нас ще е 160 км/час.

Чрез връзката на българската и турската жп мрежи през турска територия ще може да се достига до страните от Кавказ, Централна Азия и Китай, а защо не в перспектива и да не се превърне в част от т. нар. "железен път на коприната".

Железопътният транспорт в момента е единствената възможност за бърз и сигурен превоз на товари между България и Турция, отбеляза генералният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски, по чиято инициатива започнаха преговорите.

Очаква се броят на влаковете в най-скоро да се увеличи.

На Граничният контролно-пропускателен пункт Капитан Андреево - Капъкуле се извършва контрол както на автомобилния, така и на железопътния транспорт. Паралелно на шосейния път е изграден железопътен, като гранични гари са Свиленград на българска и Капъкуле на турска територия. ГКПП е разположен на главния шосеен път и железопътната линия от Западна Европа през Истанбул за Азия. Тук през Античността е преминавал римският път Виа милитарис.

Граничният пункт е сред основните за преминаване на българската границата. От тук протича по-голямата част от търговията между Турция, Иран и Сирия, от една страна, и страните от ЕС, от друга страна. ГКПП Капитан Андреево - Капъкуле е сред най-големите и натоварени в света по брой пътници и количество товари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във