Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Дойде редът и на магистрала "Хемус"

Завършването на цялата автомагистрала "Хемус" ще бъде основен приоритет за страната през следващите години, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова. По думите й това ще е най-важният строителен обект в периода 2014-2020-а, който ще се финансира от оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".


Очаква се изграждането на непостроената част от 250 км да струва около 780 млн. евро. "За трасето вече се извършва проектиране", допълни Ангелкова. Междувременно от бюджета ще бъдат осигурени 8.5 млн. лв. за участъка Шумен - Белокопитово, чието строителство е спряно заради липсата на пари. С осигуреното финансиране ще се платят изпълнените от началото на годината строително-монтажни дейности, както и заплатите на работниците. Досега строителят - АМ "Черно море"АД, е представил в Агенция "Пътна инфраструктура" три сертификата за около 8 млн. лева.


Освен "Хемус", другият ключов проект през новия програмен период ще е Лот 3 на магистрала "Струма", който преминава през Кресненското дефиле. Неговата прогнозна стойност възлиза на 750 млн. евро. Наред с това ще бъде изграден и тунелът под Шипка, който е на обща стойност 150 млн. лева. А жп участъците с приоритетно изграждане са по цялата линия от сръбската граница (Драгоман) до Бургас.


Николина Ангелкова уточни, че изграждането на всички тези обекти е възможно заради увеличаването на националното съфинансиране от 20 на 50% от стойността на проектите. Така с ограничения бюджет на програмата "Транспорт и транспортна инфраструктура" от 1.6 млрд. евро ще могат да се финансират повече начинания.


Колкото до стария програмен период, са идентифицирани пет високорискови проекта. В железопътния сектор това са жп линиите Септември-Пловдив, Първомай-Свиленград и Пловдив-Бургас. От пътните проекти като рискови Ангелкова определи Лот 1 и Лот 2 на магистрала "Марица" и Лот 4 на "Струма" от Сандански до Кулата. Западната дъга от столичното околовръстно, както и рехабилитацията на жп гарата в Бургас, също са в риск, тъй като сроковете им за приключване са в средата на 2015-а.

Facebook logo
Бъдете с нас и във