Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Доброволна (не)прозрачност

Възможно ли е у нас да има структура като онова Министерство на истината (от романа "1984" на Джордж Оруел), което всекидневно подменяше различни факти, в зависимост от конюнктурата? Ще кажете, че в днешната информационна ера и при наличието на интернет това е пълен абсурд. До оня ден и аз така си мислех, но вече имам сериозни съмнения. През седмицата ми се наложи отново да разгледам справките за похарчените пари за реклами на еврофондовете, които Министерският съвет публикува в сайта си на Разпети петък (17 април). Усилията ми обаче се оказаха напразни. Оказа се, че документите просто са се изпарили и всички останали от тях следи в мрежата вече водят до никъде. Сякаш никога не ги е имало. И ако не бяха писанията на "БАНКЕРЪ" и няколкото други медии по темата, щеше наистина да е така.


Каква е логиката една публикувана уж доброволно информация скоро след това да бъде потулена само може да предполагаме. Още повече че предишните такива данни, изнесени в средата на миналата година, и до днес могат да се намерят на интернет страницата на правителството. Но както се казва: няма справки - няма проблем! Защото изготвените в тях списъци показаха, че и днешните управници вече са наследили маниера на предшествениците си - да си осигуряват медиен комфорт с европейски пари.Телевизиите, радиата и повечето електронни и медии са на прехрана от бюджета по няколко месеца в годината. Избрани печатни медии също. Което обяснява тяхното мълчание.


Толкоз. Прозрачността на управлението, както и всяко друго нещо у нас, трая само три дни. Който чел - чел. И който помни, си е негов проблем. Останалите са блажени.


Но има и лъч надежда, който ме кара да вярвам, че нещата може да се променят. Напук на написаното по-горе и на цялата досегашна практика една институция заложи на т. нар. "доброволна прозрачност".


През седмицата Министерството на труда и социалната политика преобърна всичките ми журналистически представи за властта, след като извади на показ рекламните договори, които предстои да сключи с четири от националните телевизии. От тях се разбира, че bTVи "Нова" ще вземат по 150 хил. лв. без ДДС, "ТВ Седем" - 80 хил. лв., а "България он ер" ще получи 25 хил. лв. за излъчването на клипчета, хвалещи оперативна програма "Човешки ресурси". За подобна откритост няма никакво законово изискване не само у нас, но и в Европейския съюз. Законът за обществените поръчки, по чийто разпоредби стават публичните разходи, пък изрично изключва от обхвата си купуването на програмно време в радиата и телевизиите. Така че прозрачността, която проявява социалният министър Хасан Адемов , е изцяло доброволна. Да можеше и останалите да постъпват като него...

Facebook logo
Бъдете с нас и във