Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДОБРИТЕ СТРАНИ НА ЛОШИТЕ НОВИНИ

Новината от Великобритания за неосъщественото взривяване на няколко трансатлантически полета, която предизвика хаос по международните летища и изнерви пътниците, едва ли изглежда идеалната възможност за специалистите по маркетинг. И този път обаче те демонстрираха обичайния си оптимизъм, като за нула време успяха да извлекат нещо положително от ситуацията.
Алтернативите на масовия въздушен транспорт - най-вече частните самолети и влaкът Евростар (Eurostar), който свързва Лондон с Париж и Брюксел, отчетоха увеличение на резервациите. Представителите на компанията Самсонайт (Samsonite) пък веднага се свързаха с журналистите, за да съобщят за новата си серия чанти, които отговарят на току-що въведените изисквания за размера на ръчния багаж по британските летища.
За да предадат посланията си, повечето от фирмите предпочитат дискретния метод на PR-а вместо гръмките реклами. Така те избягват и най-слабата демонстрация на злорадство. Хората, които се занимават с маркетинг, не желаят да бъдат свързвани с каквито и да било лоши новини, особено когато става въпрос за самолети. След катастрофи и други бедствия те обикновено веднага изтеглят рекламите си и изчакват спомените да избледнеят, преди да подновят промоционалната си дейност.
Но последният сигнал за подготвяния терористичен акт в Лондон беше малко по-различен и даде шанс на маркетинговите стратези. В края на краищата заговорът беше разкрит навреме и независимо че създаде известни неудобства, жертви нямаше. Бритиш Еъруейз (British Airways) - авиокомпанията, която пострада най-много от заплахата поради силното си присъствие на лондонското летище Хийтроу, реши да спре само една от рекламите си по радиостанциите. Тя промотираше електронното чекиране на багажа, което с въвеждането на новите мерки за сигурност става невъзможно.
В разрез обаче с неписаните правила на индустрията, които не позволяват споменаването на деликатни теми като тероризма, последният случай вдъхнови творците и те създадоха нещо точно по тази тема. Органът, отговарящ за контрола върху рекламите във Великобритания, съобщи, че е получил оплаквания заради вестникарска реклама на нискобюджетната авиокомпания Райънеър(Ryanair). Тя показва как Уинстън Чърчил вдига победоносно ръка и призовава британците да продължават да летят, за да победят терористите. Оплакванията са подадени от хора, които намират за обидно използването на тероризма за комерсиални цели.
Друг евтин превозвач - Томпсън Флай (ThompsonFly), също засегна темата за сигурността, като пусна реклама с мото Една британска компания продължи да лети. Нейното послание е, че превозвачът не е спрял нито един полет въпреки заплахата.
Активизирането на бизнеса не е единствената цел на маркетинговата дейност на компаниите след поредната шокираща новина. Те насочиха усилията си и към управление на връзките с досегашните си клиенти - една бързоразвиваща се маркетингова дисциплина с голямо значение за авиопревозвачите, особено в критични моменти.
Задръстването на британските летища се оказа и най-големият тест за специалната услуга за мобилни съобщения, която мобилната маркетингова агенция Инсентивейтид (Incentivated) разработи по поръчка на Бритиш еъруейз. Системата изпраща съобщения на притежателите на самолетни билети, за да ги информира за закъснения и спрени полети, а когато е възможно, им позволява и автоматично презаписване за следващ полет. Но тъй като потребителите първо трябва да се регистрират за услугата на сайта на авиокомпанията, тя не успя да достигне до всички, които пострадаха от хаоса около полетите. Все пак в първите четири дни след новината агенцията е изпратила 20 хил. съобщения. Това означава, че средно по двайсет и трима души от всеки засегнат полет са били предупредени - обяснява Робърт Търнър, търговски директор на Инсентивейтид. - Наистина, системата не беше в състояние да предотврати хаотичните сцени, но нещата можеха да са още по-лоши. В момента Бритиш Еъруейз използва тази система само за да информира за нарушения в графика. Търнър обаче е убеден, че в скоро време тя може да има и по-широки функции. Ако пожелаят например, пътниците биха могли да получават оферти за отстъпки от цените на билетите, както и информация за хотелите, към които са се запътили.
снимка - incentive в папка desi
Хаосът след осуетените атентати се оказа най-сериозният тест за sms-услугата, която Бритиш еъруейз въведе в края на миналата година с помощта на Инсентивейтид.

Facebook logo
Бъдете с нас и във