Банкеръ Daily

Управление и бизнес

До 2030 г. остава мечтата ни за жп връзка от София до Адриатическо море

Паневропейският транспортен коридор №8 между София и Пловдив в частта от автомагистрала "Тракия".

В основата на просперитета на държавите и на компаниите е добрата свързаност – на инфраструктурата, на хората, на ресурсите.

Една такава основа може да бъде Паневропейският транспортен коридор № 8, който свързва Адриатическо море с Черно море през Албания, Северна Македония и България. Наред с коридори № 4, № 7 и № 9 той е един от общо четирите, минаващи през територията на България.

Нови надежди разпалва и проведената за пръв път тристранна среща на високо равнище с представители на Националната компания "Железопътна инфраструктура", "Македонски железници - Инфраструктура" и "Албански железници ", която обсъди изграждането на транспортния коридор №8. В нея участваха генералният директор на ДП НКЖИ инж. Красимир Папукчийски, генералният директор на "Македонски железници " - Хари Локвенец  и Ани Дирмиши, изпълнителен директор на "Албански железници". А резултатът е подписано споразумение за създаване на съвместна експертна група, която да работи по проектите, които се изпълняват в трите страни.

А значението на коридор №8 расте и поради това, че той е интермодален и включва пристанищата, пътищата, железните пътища, летищата, комбинираните и интермодалните транспортни инфраструктури – помощни съоръжения, необходими за управление на трафика по маршрута. А чрез пристанищата Бургас и Варна се осигуряват посредством коридора морска транспортна връзка и със страните от Черноморския регион.

България и Република Северна Македония вече имат работна група, която е съсредоточена върху проекта за тунела на Девебаир, който ще е връзката между граничните гари. Единственият неизграден български участък по коридора е железопътната линия от гара Гюешево до българо-македонската граница, с дължина около 2.5 километра.

„Говорим за Паневропейски коридор, който да отговоря на европейските изисквания, за да може да се използва от всички оператори на железопътната инфраструктура, а в България вече има 12 такива оператора“, заяви генералният директор на НКЖИ инж.  Папукчийски. В Република Северна Македония и в Албания също се очаква да се явят частни превозвачи.

Стана ясно, че проектирането и строителството в участъците, които влизат в коридора,  са напреднали доста, проблемен е един участък между Северна Македония и Албания в близост до Охридското езеро, където ЮНЕСКО не разрешава строителство. Следващият месец се очаква проектът за трасето да бъде доуточнен  и през септември да се проведе нова среща на трите железопътни администрации в Албания.

Дължината на транспортния коридор №8 е около 500 километра. Българската част е 101 км в участъците  София - Перник, Радомир - Гюешево, със срок на изпълнение на строителните дейности 2027 година. Тогава трябва да е готов и участъкът на Северна Македония до България. Тунелът при Девебаир ще се строи съвместно от двете страни. Теренът на българска  територия е много тежък - с три тунела и 20 моста, за да бъде  преодоляна надморска височина, която генерира наклон от 31 промила.

Към момента в трите държави са изградени около 150 километра от железопътната връзка. Северна Македония и Албания са осигурили финансиране чрез заеми за проекта, а България разчита на финансиране от Механизъм за свързана Европа (МСЕ). За изграждането на българската  част от жп коридора  са нужни 1.2 млрд. евро.

Изграждането на транспортната инфраструктура по протежение на коридор 8 се поставя в зависимост от политиката на трите страни и на Италия.  Посредством Отрантския проток между Адриатическо и Йонийско море, коридорът се свързва с провинция Апулия и италианската транспортна инфраструктура.

От страна на България непрекъснато се изтъква политическа воля за довършване на начинанието, но осъществяването му се поставя по една или друга причина в зависимост от осигуряване на финансиране по линия на Европейския съюз.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във