Банкеръ Weekly

Тодор Стойков – търговски директор в "Българска автомобилна индустрия" ЕАД:

Длъжни сме да опазим здравето и работата на всички наши служители!

Все по-близо сме до реалния старт на KD производство на електрически превозни средства.

Господин  Стойков, извънредното положение, свързано с пандемията, е напът да пренареди икономиките в световен мащаб. Сред най-засегнатите браншове се очаква да бъдат тези от автомобилната индустрия. Какво е положението в нашата страна?

- Автомобилният бизнес е сред най-засегнатите сектори не само в България, но и в световен мащаб. И тук визирам както продажбата на нови автомобили, така и дейностите, свързани с тяхното сервизно обслужване. От началото на извънредното положение в България се усети внезапно намаляване на динамиката в нашия сектор. Потребителите отлагат своите планове за покупка на автомобили, което е съвсем естествен ход при ситуацията на несигурност, в която се намираме в момента. Това се вижда и от официалните данни за продажбата на нови автомобили в България, с които разполагаме. За изминалия месец те отбелязват спад от 50% спрямо  месец март‘2019, като пазарът се движеше с нормални темпове през първите два месеца на годината. Няма как тази ситуация да е различна и за "Българска Автомобилна Индустрия" ЕАД. Близки до нашите са данните от Великобритания, където отчетеният спад на месечна база е близо 44 на сто. Все още няма официални данни за останалите европейски държави, но очакванията са за спад в рамките на 40-50%, като за сегашния месец спадът  може да до стигне 90%, както се случи в Китай.

В качеството си на официален дистрибутор на китайския автомобилен производител "Great Wall Motors", както и на китайския производител на автобуси „Yutong Bus“ за България, компанията, която представлявате  вероятно  е била сред първите у нас, които са усетили заплахата пред  бизнеса ви. Каква беше първата ви реакция?

- Първата реакция на компанията ни беше свързана с гарантиране на  сигурността както на нашите служители, така и на всички наши клиенти. Дилърските и сервизните центрове продължават да работят. Предприели сме редица превантивни мерки, които са в съответствие с противоепидемичните изисквания на здравните власти в страната. Дилърските и сервизните ни центрове се дезинфекцират редовно, а за да се избегне струпването на хора, клиентите се обслужват след предварително записан час. От миналата седмица въведохме и услугата за т.нар. мобилно сервизно обслужване, която позволява на клиентите да заявят ремонт на автомобила си от дистанцията на техния дом. Това, което трябва да направят е да се свържат с оторизиран сервиз на марката Great Wall или Haval, да уговорят приемането на автомобила на удобно за тях място и време. След приключване на ремонтните дейности, автомобилът се дезинфекцира непосредствено преди да бъде предаден на клиента.

Също така като социално-отговорна компания, Българска Автомобилна Индустрия предостави два лекотоварни автомобила  Great Wall Steed 6 на Регионален инспекторат София и на общинското предприятие „Социален патронаж“. Те ще бъдат ползвани безвъзмездно от служителите на институциите, които участват активно в борбата срещу разпространение на COVID-19.

Вече излезе информация, че предприятия от този бранш пренастройват своите производства. Имате ли идеи в тази посока?

- Намаленото търсене на нови автомобили се отразява пряко и върху тяхното производство. Първите сигнали за преустановяване на производствения процес в редица европейски автомобилни заводи се появиха още в края на миналия месец.

Аналогична беше и ситуацията при нашите китайски партньори – Great Wall Motors и Zhengzhou Yutong Bus Co. Както знаете, Китай беше първата държава, засегната от COVID-19. Разрастването на епидемията там  доведе до временно преустановяване на производствената дейност на нашите партньори. Но вече мога да заявя, че от средата на миналия месец производството на автомобили и автобуси в Китай е възстановено. Надявам се, че това ще се случи и в Европа при нормализиране на обстановката и овладяване на разпространението  на тази епидемия.

Спецификата на работата  в компании от този бранш изисква те да разполагат със сериозни специалисти.  А както знаем, те не се намират под път и над път. Как ще се справите с предизвикателството да ги задържите при вас?

- Приоритет на компанията, както вече казах е безопасността на всички наши служители, но и тяхното запазване. На този етап не планираме намаляване на техния брои. Предизвикателството, пред което сме изправени и ние, и много други компании и бизнеси в момента е огромно, но всеки един трябва да намери начин да го преодолее, за да може да продължи своята дейност след завръщането към нормалния ритъм на живот и на работа.

В последните дни държавата демонстрира загриженост към проблемите на българския бизнес и декларира помощта си към него. Колко адекватна е тя и как оценявате решенията, приети в тази посока ?

- След последните изменения, мога да кажа, че предприетите от правителството мерки наистина целят да подпомогнат бизнеса и преди всичко компаниите, които държат на служителите си и искат да запазят техните работни места след приключване на тази криза.

Прогнозите за състоянието на българските фирми и за пораженията върху тях след края на извънредното положение се лутат между откровения песимизъм и крайния оптимизъм. Какви са Вашите очаквания за развитието на сектора, в който работите и кога смятате, че той ще може да се стабилизира до нивата отпреди кризата?

- Поради спецификата на нашия сектор влиянието на предприетите до момента мерки беше усетено веднага. Колко дълго ще продължи спада на пазара на нови автомобили и колко голям ще бъде той, зависи от това, колко дълго ще продължи сегашната  ситуация.  Но ние сме наясно, че дори и след това ни очакват няколко по-предизвикателни месеца, които ще бъдат свързани  с преобладаващата несигурност за  голяма част от потребителите.

Мога да направя паралел с кризата от 2008 г., когато продажбите на нови автомобили също  отбелязаха спад от над 50 на сто. В следващите няколко години търсенето постепенно нарастваше, но така и не бяха достигнати нивата отпреди това. Въпреки това нашата компания продължава да работи по бъдещо стартиране на KD производство на електрически превозни средства.

Бихте ли се наел да погледнете в бъдещето на българската икономика оттук насетне?

На този етап е много трудно да се правят каквито и да е прогнози. На първо време трябва да се види колко дълго ще продължи извънредното положение, ще се въведат ли по-строги или разхлабващи мерки за бизнеса. След което да се анализират последиците и да се мисли как да бъде преодоляно тяхното въздействие върху българската икономика.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във