Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЖЕНЕРЪЛ МОТЪРС ТЪРПИ ЗАГУБИ ТРЕТА ПОРЕДНА ГОДИНА

На 12 февруари Дженеръл мотърс (General Motors) отчете резултатите си за 2007-а - за трета поредна година това е загуба, въпреки много добрите приходи, които реализира в повечето от развиващите се икономики. Но те не можаха да неутрализират слабите обороти в Северна Америка и в Европа. Едновременно с представянето на годишния резултат компанията обяви още, че ще предложи на над 70 хил. свои работници, които работят на непълен работен ден, възможността да напуснат срещу съответни компенсации. На тяхно място концернът ще търси по-нископлатена работна ръка с цел да намали разходите за заплати. Миналата година американският профсъюз на автомобилните работници започна национални протестни действия срещу концерна и компанията се принуди да преговаря с работниците за по-добри здравни и пенсионни осигуровки.
Дженеръл мотърс, която едва успя да задържи позицията си на световен лидер в автомобилостроенето миналата година пред силния си конкурент Тойота (Toyota), обяви рекордна загуба от 38.7 млрд. долара за 2007-а, или 68.45 щ. долара на акция. За сравнение - негативният финансов резултат на компанията за 2006-а беше 2 млрд. щ. долара, или 3.50 щ. долара на акция. Основен принос за загубите са счетоводните корекции, свързани с отсрочените данъчни задължения на Дженеръл мотърс.
През четвъртото тримесечие на 2007-а загубите възлизаха на 722 млн. щ. долара или 1.28 щ. долара на акция. Приходите за същия период намаляха до 47.1 млрд. щ. долара, след като в края на 2006-а Дженеръл мотърс продаде 51% от поделението си за финансови услуги на инвестиционния фонд Серберъс кепитъл мениджмънт (Cerberus Capital Management).
Шефът на детройтския концерн Рик Уагънър сподели, че Дженеръл мотърс е доволен от тенденцията към подобрение в автомобилния си бизнес, особено като се имат предвид предизвикателствата на ключови пазари като САЩ и Германия. Въпреки това имаме да свършим още доста работа, за да постигнем приемлива доходност и положителен паричен поток, каза той.
Детройтският гигант очаква подобрение на оперативните си резултати в автомобилостроенето тази година, но същевременно посочи, че преди 2010 - 2011 г. не би могло да има драматичен обрат. Очакванията на компанията за подобрение на приходите преди плащане на дължимите данъци през 2008-а се основават на планираните по-високи приходи, както и на по-благоприятни цени и разходи.
Поделенията на автомобилопроизводителя в Северна Америка отчетоха скок в загубите си преди плащане на дължимите данъци, които отдават на заситения пазар в САЩ, където предлагането надвишава търсенето. Европейските поделения на концерна отчетоха загуби от 445 млн. щ. долара за последното тримесечие на 2007-а (в сравнение с 154 млн. щ. долара за същия период на предходната година), дължащи се предимно на по-слабия пазар в Германия и неблагоприятните движения на обменния курс.
Същевременно, доходите от Латинска Америка, Близкия Изток и Африка бяха рекордно високи миналата година. Приходите от азиатско-тихоокеанския регион също отбелязаха рязък скок, дължащ се на добрите продажби, увеличените постъпления от джойнтвенчърите в Китай и подобрените резултати на австралийската група Холдън (Holden). Но и разходите на корпорацията се увеличиха поради непрекъснатите инвестиции в развиващите се пазари.

Facebook logo
Бъдете с нас и във