Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДИЗЕЛЪТ СЕ ЗАВРЪЩА КЪМ НАЧАЛОТО СИ

Край някои бензиностанции неотдавна се появиха обяви, приканващи шофьорите да заредят колите си с биодизел, произведен от селскостопански маслодайни култури. Повечето водачи скептично подминаваха рекламата, но други купуваха по-евтиното гориво без притеснения, знаейки че ползването му не изисква никакви конструктивни изменения в дизеловите двигатели. Да не забравяме, че първият двигател на Рудолф Дизел, изобретен през 1895-а, е работил именно с гориво от растителни мазнини. Сега биодизелът отново е много търсен в Европа, където се е превърнал в индустрия за над 300 млн. евро. Очакванията са през 2007 г. тя да надмине 1.5 млрд. евро. Само в Германия пазарът е готов да поеме 3.5 млн. тона годишно, докато производството е 2.3 млн. тона. Биодизелът там се предлага на по-ниска цена от петродизела в повече от 2000 бензиностанции. У нас обаче търговията с екогорива върви полулегално, защото все още няма приет държавен стандарт за тях.
Според експертите в бранша при сегашните цени на петрола и изключително благоприятните условия в България за отглеждане на рапица, слънчоглед и други маслодайни култури вече е икономически изгодно да се произвежда автомобилно гориво от растителни или животински мазнини. По данни на Агенцията по енергийна ефективност съществуващите в страната маслодобивни предприятия преработват 750 хил. тона суровина на година. Около 15 от рафинериите произвеждат и биодизел. От употребявани мазнини пък за година са произведени над 26 тона. Технологията за обработка не изисква сложни съоръжения и специални условия, което позволява на хиляди наши фермери сами да произвеждат гориво за машините си, каза Георги Тончев, управител на Ековат Инженеринг. Това е една от фирмите, които правят инсталации за производство на биодизел.
При всички положения първите крачки вече са направени. В Брусарци преди няколко години бе построена пилотна инсталация за биогориво с капацитет от 300 т на месец, или 3-4 хил. т годишно. Плама - Плевен, и Приста ойл започват да произвеждат блендирани горива (смеси между био- и петродизел). Екопетролиум пък планира да построи във Видин завод за биодизел на стойност 60 млн. евро. Намеренията са отй да заработи на пълни обороти през 2008 г. и да е най-големият в Югоизточна Европа, произвеждайки на година по 150 хил. т гориво от 400 хил. тона рапица. Австрийска компания пък проучва възможността да изгради подобно предприятие в Русе. То ще преработва около 100 хил. тона рапица.
Биогоривото не съдържа никакви серни съединения и затова не се облага с акциз, което го прави по-евтино от петролните продукти. Тъй като при него изгарянето в двигателите е по-пълно, съответно е по-нисък и разходът му.
Съдейки по една директива на Европейския съюз към 2010 г. държавите от общността трябва да заменят 5.75% от общия обем на използваните в транспорта петролни деривати с биогорива. В този смисъл значението на биодизела (и на второ място етанола) все повече ще нараства. А за най-перспективната маслодайна култура за производството му се смята рапицата. В България от нея се получават около 120 кг от декар (в Германия - по 400 кг), като разходите за отглеждането й възлизат на около 40 лева. По данни на земеделското министерство през миналата година в страната са произведени близо 30 хил. тона. В същото време обаче рапицата е рискова култура, тъй като измръзва през зимата и производителите на биодизел настояват генните инженери да открият високопродуктивни, устойчиви на студ сортове. Освен това генномодифицираната рапица има 75-80% масленост и от един тон могат да се добият 450 кг олио, докато маслеността при слънчогледа например достига едва 35-40 процента.
Проблемът в случая е, че през миналата година у нас бе приет Законът за генномодифицираните организми, който забранява опитите с тях. Все още не е създадена и междуведомствена комисия, която да издава разрешителни за освобождаването на генномодифицирани организми в околната среда. Така, според някои наши специалисти, България, която е сред водещите страни в генното инженерство, ще влезе в Евросъюза с един от най-рестриктивните закони в тази насока и ще изпусне влака за още един перспективен пазар.

При смесването на биодизел с петродизел сместа се бележи с буква и число, например В20. Това означава, че тя е съставена от 20% биогориво и 80% петродизел. Във Франция всичкото дизелово гориво е В5, в Чехия е В30, в Австралия е В20. Министерството на икономиката и енергетиката препоръчва в България то да е В30. Фермерите в редица развити държави обаче карат тракторите и другите селскостопански машини с В100, тоест с чист биодизел.

Цените на селскостопанските продукти в САЩ се повишиха след съобщението, че в щата Индиана ще бъде построено първото предприятие, което ще произвежда около 38 млн. литра гориво годишно, предимно от местно отглеждана соя. Търсенето на биодизелово гориво в страната е нараснало от 95 млн. литра през 2004-а на 470 млн. литра през 2005 година. Дори бе приет закон, който задължава в бъдеще дизеловите двигатели да са в състояние да работят безпроблемно и с биогорива. Разработването на стандарти за него ще осигури програма на стойност 8 млн. долара, а още 20 млн. долара са отпуснати от федералните фондове на щата Индиана за промоция на екологичното и по-евтино засега гориво.

Facebook logo
Бъдете с нас и във