Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДИЗЕЛЪТ РАЗПАЛИ РАЗМИСЛИ И СТРАСТИ

Високата цена на дизеловото гориво у нас отново предизвика недоволството на нашите превозвачи, особено на фона на трайно поевтиняващия петрол по международните пазари. В началото на седмицата от Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт (КСАТ) обявиха, че е нереално литър нафта да се търгува за 2.05 лв. по бензиностанциите у нас.
Цената с ДДС трябва да е 1.70 лева. Преди, когато барел нефт струваше 55 долара, а акцизът в страната бе 535 лв., Лукойл продаваше 1000 литра дизел за 1572 лева. Сега барелът е 50 долара, а компанията продава 1000 литра за 1894 лв. или с над 300 лв. по-скъпо. Наистина има завишение на акциза с 60 лв., но пак остава надценка от 240 лв., което прави около 22 ст. на литър, обясни членът на председателския съвет на организацията Красимир Лалов.
Само ден по-късно дойде и реакцията на единствената в страната петролна рафинерия. От пресслужбата на Лукойл - България разпространиха следното съобщение: Всякакви твърдения, че дизеловото гориво, произвеждано от Лукойл - Нефтохим Бургас към днешна дата, трябва да струва толкова, колкото преди две години, са напълно лишени от основание, тъй като се сравняват две коренно различни по клас и характеристики горива. В резултат на направените мащабни инвестиции бургаският комбинат премина последователно изцяло към производство на горива с намалено съдържание на сяра, отговарящи на стандарта ЕВРО-4, и вече е готов да премине и към ЕВРО-5. Само за 2008 г. инвестиционната програма на дружеството, свързана с преминаването към стандарта ЕВРО-5, е за 265 млн. долара. Горивото, продавано днес, е напълно различно по вид, качествени показатели и себестойност от продаваното преди две години.
Компанията сочи също, че в условията на напълно либерализиран пазар на горива в страната и при наличието на поне пет близки рафинерии в съседни страни увеличаването на производствените цени на горивата е практически невъзможно. Все пак Лукойл намали цените на горивата, при това на два пъти. Първоначално във вторник дизелът поевтиня с 4-5 ст. на литър до 2 лева. С 3% по-малко, или с около 6 ст. на литър по-ниско, се продаваше бензин А95, който от 1.91 лв. стигна до 1.85 лева. Високооктановият А98 също намаля с 3 на сто. Два дни по-късно бензините отново поевтиняха с около 2% (3-4 стотинки), а нафтата - с 0.84 на сто.
Въпреки това обаче трудно може да се очаква конфликтът с превозвачите да заглъхне току-така. Те заявиха, че обмислят сериозно възможността да блокират с камионите си пътищата, водещи към бензиностанции и други бази на производителя и на търговците на горива. За да не бъдат обвинявани, че изпълняват политически поръчки обаче, ще изчакат да премине конгресът на БСП, който ще се проведе тази събота и неделя в НДК.
Скъп ли е дизелът в България? Справката на в.БАНКЕРЪ в ИНТЕРНЕТ страницата на Министерството на икономиката и енергетиката показа, че на едро нафтата у нас наистина е сред най-евтините в Европейския съюз. Към 19 ноември цената й с данъци и такси за литър бе 0.97 евро - пред нас е единствено Литва с 0.96 евро. В Кипър дизелът също струва 0.97 евро, в Латвия и Румъния е 0.98 евро, в Словения и Люксембург е 1 евро, а в Испания и Естония 1.01 евро. Най-скъпата нафта е във Великобритания - 1.33 евро.
Картинката обаче е доста по-различна, ако се погледне статистиката на министерството за продажбите на дребно. У нас на бензиностанциите на Шел и ОМВ дизелът върви по около 1.05 евро, а при Лукойл е 1.033 евро за литър. Чувствително по-евтино е горивото в Любляна - 0.976 евро, и в Букурещ - 0.975 евро за литър. В Скопие пък цената е 0.891 евро за литър. Вероятно именно тези по-ниски цени в балканските страни предизвикват недоволството на превозвачите, тъй като основните им курсове са за и през тези държави. А докъде ще ексалира поредният им конфликт с Лукойл и ще трябва ли държавата отново да се намесва тепърва предстои да се види.

Facebook logo
Бъдете с нас и във