Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДИСНИ ВЪЗВЪРНА МАГИЯТА СИ

В развлекателно-телевизионната компания Уолт Дисни (Walt Disney Company) преди четири години цареше бъркотия и тогавашният й шеф Майкъл Айзнър търпеше критиките от страна на акционерите за начина, по който я ръководеше. Днес, под управлението на Боб Айгър, Дисни се радва на забележителна, носеща солидни печалби, поредица от хитови телевизионни програми и филми.
В миналото компанията се фокусираше главно върху най-малките, но в последно време намери нова публика измежду 9- до 14-годишните. През 2006-а телевизионният й канал в САЩ започна да излъчва сериалите Хана Монтана (за едно момиче, което води двойствен живот - като нормална тийнейджърка и като поп сензацията Хана Монтана) и Хай Скуул Мюзикъл (за любовния романс между двама тийнейджъри от две различни групи в училището). И двата филма станаха суперхитове, като оперативната печалба на Дисни за финансовите 2006-а и 2007 г. от Хай Скуул Мюзикъл и различни свързани със сериала продукти надхвърли 100 млн. щ. долара. Скоро ще се появи и Камп рок - филм на Дисни чанъл с участието на любимата на младежите група Джонас Брадърс. Звукозаписната фирма на Дисни - Холивуд рекърдс, вече е продала над един милион CD-та на тази пънкарска банда. Същевременно телевизионният канал Ей Би Си (ABC) печели много добре от хитове като Отчаяни съпруги, Изгубени и Грозната Бети.
Уолт Дисни подобри състоянието на филмовия си бизнес, отчитайки оперативна печалба от 1.2 млрд. щ. долара за миналата година, в сравнение с 200 млн. долара през 2005-а. Част от този ръст се дължи на покупката на успешното анимационно студио Пиксар (Pixar) за 7.4 млрд щ. долара през 2006-а, но най-вече на доброто представяне на новите игрални филми на компанията.
На какво се дължи този ренесанс? Казват, че управленският стил на Боб Айгър е отприщил креативността на Дисни, като е отстранил всякакви бариери пред творчеството. Докато Майкъл Айзнър бе обсебил творческия процес и се месеше във всичко - от тематичните паркове на фирмата до филмите, и това доведе до отлив на управленски таланти, Боб предоставя творческите решения на хората под него, казва бившият член на борда на директорите Станли Голд.
Закупуването на студио Пиксар, известно с творческата си оригиналност, изпрати сигнали до хората вътре и извън Дисни. И докато преди няколко години компанията не бе атрактивна за творците, сега вече е. Веднага след придобиването на Пиксар Айгър постави ръководителите на студиото на отговорни позиции в анимационния бизнес на Дисни, а миналата година преустанови практиката да се правят директно на видеопродължения на стари любими филми, какъвто например е Пепеляшка II: Мечтите се сбъдват. Цялостното въздействие на Пиксар ще се види през ноември, когато ще бъде пуснат филмът Болт - първият разработен изцяло под ръководството на новите шефове и първият 3-D филм на фирмата.
Несъмнено е, че при Айгър Дисни усъвършенства изкуството на синергията (бел. ред. - увеличаване на ефективността). Въз основата на Хай Скуул Мюзикъл бе направено концертно турне на живо, театрален мюзикъл, шоу на лед, и поредица от книги и видеоигри. Приходите от киносалоните за филма Коли на Пиксар може и да са били малко разочароващи, но затова пък на негов гръб бяха продадени и се планира построяването на атракция, нареченаКарс ленд, в калифорнийския тематичен парк на компанията.
И все пак, не всичко е идеално в магическото царство. Инвеститорите се тревожат за въздействието, което рецесията може да окаже върху тематичните паркове на Дисни, на които се дължаха едва малко над една четвърт от приходите на фирмата през първата четвърт на новата финансова година. Главно поради тази причина цената на акциите й падна с 14% през 2007-а. Според шефовете тематичните развлекателни паркове на Дисни в САЩ са по-гъвкави по време на икономически спад, отколкото тези на конкурентите. А творческият импулс и доказаната способност на Дисни да извлича печалба от хитовете си, означава, че тя може да си позволи да е по-оптимистично настроена за бъдещето си.

Facebook logo
Бъдете с нас и във