Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Девет километра магистрала за три години и 66 млн. лева

Новата отсечка ще изведе трафика извън село Брестница и ще спести няколко остри и стръмни завои на шофьорите.

Ето повод за размисъл - сърбите, дето не са в ЕС, строят транспортния коридор номер 10 със скорост 22 км годишно през последните шест години. И са недоволни, сравнявайки се с Хърватска. Там, оказва се, за по-малко от десет години са направени 1100 км модерни автомагистрали, т.е. по повече от 100 км годишно. Румънците също се оплакват, че необходимите им 1200 км аутобани се случват бавно - със скорост от само 30 км на 12 месеца.

Какво да кажем обаче ние? У нас магистралите се градят със средна скорост от около 5 км на година, според данните на Камарата на строителите. И то благодарение на прословутите бойкови лентички. А както изглежда и занапред, няма да станем по-бързи, макар правителството в оставка да бе определило изграждането на магистрала "Хемус" за свой "категоричен топ приоритет". Тази седмица се разбра например, че обединение, в което участват свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски фирми, е избрано (съвсем случайно, разбира се) да строи 9.3-километровата отсечка от магистралата между Ябланица и Боаза. И какъв мислите е срокът? Цели 910 дни, или две години и половина. Вярно, от тях 180 дни са за проектиране, а "само" 730 дни за изграждане на обекта, но и това е прекалено за някакви си девет километра с по две ленти за движение в посока, две ленти за спиране, средна разделителна ивица от 2 м, водещи ивици и банкети. Излиза под 5 км на година и това, според възложителите от Агенция "Пътна инфраструктура", е бързият вариант. При разделяне на поръчката и наемането отделно на проектант и изпълнител вместо всичко да се даде на една компания, щяло да се стигне "до затруднения, разминаване и необосновано отлагане на изпълнението на строителството". Сега, след десетилетие, скоростният път от София може и да стигне до Плевен.

Колкото до изпълнителя - обединението "ХВП Ябланица", в него участват "Хидрострой" АД, "Водстрой 98" АД и "Пътстрой Бургас" ЕООД. Все дружества от обкръжението на Пеевски. Впрочем, ако сте забравили, в началото на 2016-а премиерът Бойко Борисов спря мегапоръчките за "Хемус" заради съмнения, че ще бъдат спечелени от тези фирми. И явно театърът хвана декиш, щом днес никой не мрънка. Пък и през лятото - точно преди да бъде сменен - бившият шеф на Комисията за защита на конкуренцията Петко Николов скоростно разреши сливането на "Хидрострой" и "Водстрой 98", така че от днешна гледна точка победата въобще не бива да ни учудва.

И още нещо - парите ще дойдат от държавния бюджет, тъй като Европа не вижда смисъл от инвестиции в такива пътища. И тази седмица правителството реши да отпусне първия транш от 22 880 400 лева. Иначе "ХВП Ябланица" е спечелило надпреварата (все пак имаше 11 кандидати, макар накрая да бяха останали само двама) с оферта от 54 990 000 лв. без ДДС, или около 66 млн. с включен косвен налог. За да сме напълно коректни, ще отбележим, че това е с цели 30 млн. лв. под прогнозния бюджет на пътната агенция. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във