Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Девет кандидати се състезават за 1 млрд. лв. за жп отсечката Костенец - Елин Пелин

Държавното дружество "Железопътна инфраструктура" иска да подпише договорите още през февруари

Мегапоръчката за модернизацията на жп трасето между Елин Пелин и Костенец навлиза в своята заключителна фаза. До класиране на офертите са допуснати девет фирми и консорциуми. Сред тях са и големите български строителни компании "Главболгарстрой", Джи Пи Груп" и "Трейс". Окончателното решение на експертната комисия към Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще бъде обявено в първите дни на февруари. Договорите с изпълнителите ще се подпишат през същия месец. Прави впечатление, че ценовите оферти бяха отворени още на 25 януари, а официалното съобщение на държавното дружество бе публикувано шест дни по-късно.

Както "БАНКЕРЪ" вече писа, обществената поръчка бе обявена още през миналото лято. Индикативната й стойност от над 1 млрд. лв. привлече 19 кандидати. Излиза, че заради различни нередности или пропуски в документацията са отстранени цели десет претендента. Включително и български фирми, като: "Калистратов груп", "ПСТ груп" и "Водстрой 98" (с новото си име ВДХ). Което предполага, че отново може да се стигне до обжалвания на търга пред Комисията за защита на конкуренцията. Така или иначе, тази поръчка на няколко пъти бе замразява в последните две години след жалби пред антимонополистите. Стигна се дотам, че в момента има реален риск от загуба на европейското финансиране, осигурено през оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Затова държавата обещава, че ще бъдат предприети мерки за ускоряване на работата.

Апетитният търг е разделен на три лота. Първият е с индикативна стойност 554.1 млн. лв. и на финала за договор се състезават четири кандидата. Оферта на стойност 498.8 млн. лв. е постъпила от консорциума ДЗЗД "Джен-Дуй ЖП Елин Пелин". Предложението на гръцката фирма "Терна" е за 495 млн. лева. Офертата на обединението, в което участва "Главболгарстрой", е 565.38 млн. лв., а тази на консорциума начело с "Трейс Груп Холд" - 589.99 млн. лева. Както се вижда, последните две предложения са значително по-високи от прогнозната стойност на поръчката.

За Лот 2 са определени 116.1 млн. лева. Но и двете оферти, постъпили за него, надвишават тази сума. Консорциумът "Салчеф - Гигастрой" предлага 126.39 млн. лв., а полската компания "Тракция" - 120.30 млн. лева.

Лот 3 е с индикативна стойност 354 млн. лв. и само една оферта се вмества в тази сума - на обединението, в което участва "Трейс София". То е посочило 283.80 млн. лева. Консорциумът "Щрабаг - Джи Пи Груп" е предложил 394.52 млн. лв., а конкурентите от "Комса - Геострой" - 415.67 млн. лева.

Участъкът между Елин Пелин и Костенец е част от жп линията София-Пловдив-Бургас. Той е с обща дължина 51 км, а проектната скорост на трасето е до 160 км/ч за конвенционални влакове. В рамките на проекта ще бъдат изградени над 20 км тунели и 23 моста и виадукти с дължина около 3 километра. Предвижда се модернизирането и 5 жп гари, както и премахването на всички пресичания на едно ниво между жп транспорта, автомобилното движение и пешеходците.

Преди дни "Железопътна инфраструктура" обяви класирането на офертите за проектиране и изграждане на системите за сигнализация и телекомуникация на жп линията Пловдив - Бургас. За изпълнител е избран консорциумът "Плобурс" с предложена цена 185 млн. лв. без ДДС. Партньори в него са "Джи Пи Груп", "Мармет", "Бомбардие Транспортейшън Итали" и "Бомбардие Транспортейшън Полска". Това е и първият мащабен търг, спечелен от "Джи Пи Груп"  след скандалите около тази фирма, при все че премиерът Бойко Борисов бе заръчал тя да бъде извадена от всички проекти с държавно и европейско финансиране. 

Ще припомним, че през декември 2018-а бе избран и изпълнител за модернизацията на участъка от Костенец до гр. Септември - също част от линията София- Бургас. Победител в търга стана консорциум, съставен от три фирми - българската "Транс логистика", испанската "Контратас Иглесиас" и румънската "Аркада". Договорът е на стойност 380 млн. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във