Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДЕПУТАТИТЕ ПОДРЯЗАХА КРИЛАТА НА ШЕФОВЕТЕ НА БЪЛГАРИЯ ЕР

Почти девет месеца след серията въздушни катастрофи през лятото на 2005 г., Евросъюзът вече е готов с първия черен списък на авиокомпаниите, на които ще бъде забранено да кацат на летищата на страните от общността. Имената им ще бъдат обявени на 23 март, когато Европейската комисия официално ще одобри решението, взето единодушно от експертите по въздушната сигурност на 25-те страни членки. Целта е да се предотвратят тежки инциденти в бъдеще, а критериите, по които е съставен списъкът, са изработени въз основа на контрола по аерогарите, използването на остарели самолети и неспособността на компаниите да поправят констатираните неизправности. Документът ще бъде обновяван поне на три месеца, за да могат да се добавят или изключват превозвачи в зависимост от изпълнението на поставените норми.

Депутатите от парламентарните комисии по икономика и транспорт изпълниха заканите си от миналата седмица и успяха да орежат правомощията на ръководството на България Ер по време на продажбата на авиокомпанията. В сряда (15 март), в отсъствието на транспортния министър Петър Мутафчиев, те прокараха текст, според който по време на процедурата за приватизация шефовете на превозвача ще могат да извършват разпоредителни действия с дълготрайни активи, да сключват договори за дялово участие и наем само с разрешението на Агенцията за приватизация. Впрочем точно такъв забранителен текст е включен и в Закона за приватизация и следприватизационен контрол. Става въпрос за неговия чл.28, ал.1, който се отнася за търговските дружества с над 50% държавно участие. Следващата ал.2 на същия член пък определя, че забраната е в сила едновременно с възлагане на правния анализ на продаваното дружество. Така че в случая с България Ер тя ще важи веднага след като Народното събрание одобри приватизационната стратегия на компанията и е безсмислено депутатите да повтарят текстове от самия закон. Такава бе позицията и на министър Мутафчиев, който през миналата седмица подробно се опита да обясни на народните представители законовия нон сенс. Усилията му обаче явно са били напразни.
Не така стоят нещата с другото предложение на парламентарната комисия - за договорите за реклама и консултантски услуги. Изричното изискване на депутатите е, че и за тях ръководството на България Ер ще трябва да получава благословията на приватизационното ведомство.
Стратегията за раздържавяването на авиокомпанията вероятно ще се гласува в пленарната зала през следващата седмица. Ако тя бъде одобрена за продажба, ще се пуснат 10 159 нейни акции, или 99.99% от активите й. Държавата ще запази право да контролира бъдещия купувач чрез златната акция. За България Ер ще могат да кандидатстват стратегически или финансови инвеститори, регистрирани у нас по Търговския закон. Стратегическите инвеститори е необходимо да имат поне 150 млн. евро годишен приход и превоз от 750 хил. пътници за всяка от последните две години. Финансовите инвеститори пък трябва да управляват финансови активи за всяка от последните две години на стойност 250 млн. евро или да притежават дялови участия в други дружества на обща стойност 150 млн. евро.
Междувременно се разбра, че частната Хемус Ер е включила в своите редици освободения преди време от България Ер финансов директор Филип Алексиев и търговския директор - Христо Тодоров. Алексиев ще съвместява длъжността изпълнителен директор с досегашния шеф на Хемус Ер Димитър Павлов, а Тодоров ще е заместник на двамата. Целта ни е до две години да изведем компанията до първото място по пазарен дял на българския авиационен пазар. Ще търсим възможност да се присъединим и към някой от сега съществуващите авиоалианси, заяви Филип Алексиев.
От Хемус Ер за пореден път потвърдиха, че са сред кандидат-купувачите на България Ер. Според Димитър Павлов е необходимо да се върви към ускорена приватизация на националния авиопревозвач, защото след влизането в сила на спогодбата Открито небе и либерализацията на пазара българските авиокомпании ще са принудени да работят в условията на засилена конкуренция. След като приватизационната стратегия бъде одобрена от парламента, ще решим как точно ще участваме - дали чрез консорциум от авиокомпании, или като финансово инвеститор, каза още Павлов.
За 2005 г. Хемус Ер е регистрирала печалба от 164 хил. лв. след облагане с данъци. С 25 на сто се увеличил броят на превозените пътници и е достигнал 290 хил. души. От началото на април самолети на превозвача вече ще летят до Берлин и Лондон. Полетите до английско летище Хийтроу ще са пет пъти в седмицата, а до немското Тегел - три пъти седмично. Цената на двупосочния билет и по двете дестинации ще е 199 евро.

Facebook logo
Бъдете с нас и във