Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДДС НА КОЛЕЛА

България е на път да въведе европейските норми на ДДС-облагане в автомобилния бранш. От 2007 г., когато ще влезе в сила новият закон за данък добавена стойност, идват златни времена за внос на стари возила в страната. Това заявиха представители на Съюза на вносителите на автомобили в България (СВАБ) на открита дискусия за новия ДДС-режим, организирана от НДСВ. Експертите в бранша съобщиха, че вратичките в закона
стимулират единствено и само вноса на употребявани коли
Засега правителствените финансисти пазят достолепно мълчание по въпроса. И пресмятат единствено как хазната да търпи по-малко загуби заради промяната в режима на облагане на вноса на употребявани возила от началото на 2007 година.
Но може ли да се вярва само на управленския калкулатор? Или е дошло времето депутатите, които ще гласуват закона, да прогледнат в действителността. Защото този път филмчето за безопасността на движение по пътищата няма да приключи даже с пирова победа за бюджета.
Просто кадрите не са никак обнадеждаващи. От гледна точка на средностатистическия потребител задаващото се ДДС-облагане на вноса на стари коли изглежда справедливо. С други думи, тъй като търговията с автомобили ще се разглежда като вътрешнообщностна доставка, а не режим на внос и износ, отпада двойното облагане с ДДС. Сега физическите лица или просто търговците на возила, снабдени с много пълномощни, плащат налога два пъти - един път, тъй като налогът вече е калкулиран в цената и е платен в Германия. И втори път - на българската митница.
Но от 2007 г., най-общо казано, Гошо ще може да си купи Голф от Ханс, без да плаща повторно ДДС в България. Така в зависимост от мощността на возилото Гошо ще спести 1000-1500 лева.
Сега вече сделка между българско физическо лице и немско физическо лице няма да се облага с ДДС на границата. Митницата няма да я има изобщо там.
За миналата година по наша информация приходите от ДДС от този тип сделки са приблизително 210 млн. лв., което означава, че ние най-вероятно автоматически ще загубим огромната част от този приход, сподели неотдавна пред депутати от парламентарната Комисия по бюджет и финанси заместник-министър Кадиев.
Той призна също, че от догодина бюджетът като цяло ще претърпи големи загуби от ДДС, което е основното перо на постъпленията в бюджета. По приблизителни разчети на финансовото министерство хазната ще е на минус с около 10 на сто от постъпленията от данък добавена стойност - около 400-450 млн. лева.
От друга страна данните на КАТ сочат, че през миналата година в България са внесени 170 000 употребявани новорегистрирани автомобили (такива, които за първи са получили номера в страната) и 39 000 нови возила.
Около половината от сделките са сключени от физически лица, т.е. потребителите са заплащали ДДС повторно в България. Но не са имали никакви други данъчни задължения по Закона за корпоративното подоходно облагане. Това означава, че същия брой сделки, а вероятно и много повече, ще се осъществяват и догодина, прогнозира председателят на СВАБ Стефан Хаджиниколов.
Синдромът на стария внос ще се мултиплицира
което ще състари допълнително автомобилния парк в страната, каза Хаджиниколов. В момента около 80% от колите по пътищата в страната са стари, а по тях вече дефилират над 1.2 млн. возила, по-стари от 20 години. Така страната ни държи първенството в Източна Европа по средна възраст на автомобилния парк. Но, за разлика от други държави, България все още не поставя изисквания за ограничаване вноса на автомобили според тяхната възраст. Например в Словения е забранен вносът на автомобили над четири години, в Сърбия и Черна гора - над шест години, Чехия - над осем години, Македония и Беларус - над десет години. Иначе, за сведение на българските правителствени финансисти, в Европа животът на един убит при катастрофа човек се изчислява като загуба от един милион евро. У нас, средно на година, при автомобилни злополуки
загиват по 1000 души, т.е. загубата е около милиард евро
Автомобилният фискализъм в България не е от вчера, като обикновено данъчните решения на правителството не работят в полза на пазара на нови возила. Или пък по някакъв начин опосредстват пазаруването на автомобили втора ръка, смята Хаджиниколов.
Единственото решение, според СВАБ, е българските фирми да могат за ползват данъчен кредит за новите леки автомобили, закупени у нас, независимо колко места има в колата. Това може да стане с промени в новия ДДС-закон, които да се внесат преди второто четене на проекта в пленарната зала на Народното събрание. Допълнителните загуби за хазната ще бъдат около 40-50 млн. лв., ако държавата възстанови правото на ползване на данъчен кредит. За сметка на това обаче ще се неутрализира донякъде безразборният внос на трошки в страната, смятат от СВАБ.
Сега връщането на данъчен кредит е предвидено само за фирмите, които си купуват служебни джипове и микробуси с повече от пет места за сядане освен това на шофьора. Леките автомобили пък са единственият фирмен актив, за който няма данъчен кредит. За разход на бизнеса не се признават и парите, които се харчат за поддръжка на автомобила и за гориво.
Преференцията беше въведена през 1994 г., за да се спре намаляването на корпоративния данък от страна на фирмите чрез покупката на автомобил. На практика излиза, че само те са средство за производство, а всички останали коли не са. За да се вместят в законовите изисквания вносителите правят доработка на автомобилите у нас, твърдят специалисти от бранша. Така повечето комбита се оказват допълнително оборудвани с още две места в багажника - само и само за да се сдобият със заветния документ за 5+2 места, даващ им право на данъчен кредит. Има и обратен вариант - нормален автомобил се преобразува в лекотоварен чрез премахването на задната седалка и поставянето на допълнителна мрежа.
Въпреки че вече сме прекрачили прага на ХХI век, в съзнанието на българските чиновници все още
битува схващането, че автомобилът е луксозна придобивка
В страните от ЕС автомобилът отдавна има статут на средство за производство. Ако държавата все пак държи да направи разлика между масови автомобили и такива за удоволствие (и за спестяване на данък печалба), много по-добре е да определи финансов праг. Например за разход на фирмите (данъчен кредит) да се признават само автомобили на стойност до 30 хил. или 40 хил. лв., а по-скъпите возила да се считат за лукс. Подобна промяна поне ще спре опасната изобретателност с броя на местата в автомобилите.

ПАЗАРУВАНЕ ПЪРВА РЪКА
Новият-ДДС закон въвежда изискването вътреобщностната доставка на ново превозно средство да се облага с нулева ставка. Налогът ще се дължи от купувача, независимо дали той е регистрирано по ДДС лице, или не.
Ако физическо лице придобие нова кола от друга държава в ЕС, то ще плати ДДС там. В България платеният налог ще му бъде възстановен след подаване на декларация. При последваща продажба на колата у нас гражданинът няма да дължи данък. Това ще насърчи много този вид внос, тъй като фирмите ще си купуват коли не от вносителите, а чрез граждани.
Законодателството определя, че нов лек автомобил е този, в който броят на местата за сядане, без мястото на водача, не превишава пет и не е лекотоварен автомобил, който е предназначен за превоз на товари или лек автомобил, който има трайно вградено допълнително техническо оборудване за целите на извършваната дейност от регистрираното лице. Също така с обем на двигателя над 48 куб. см, или чиято мощност е над 7.2 киловата, предназначени за превоз на пътници или товари, и за който към дата на покупката не са изминали повече шест месеца, считано от датата на първата им регистрация или не са изминати повече от 6000 километра.
При закупуването на нов лек автомобил българско физическо лице трябва, преди да го регистрира в КАТ, да отиде в офиса на Националната агенция по приходите (НАП) и да подаде декларация за придобиването на автомобила, както и да заплати необходимата сума за ДДС. Ако лицето извърши последваща продажба на територията на страната, то няма задължение да заплаща допълнително ДДС върху доставката. Ако лицето извърши последваща доставка извън границите на Република България, то има право да му бъде възстановен платеният данък. Фирмите пък трябва да начислят необходимия ДДС, преди да регистрират колата в КАТ. Ако колата после бъде продадена на територията на страната, то за лицето настъпва задължение да начисли ДДС върху доставката. Ако лицето извърши продажба извън границите на Република България, то има право на данъчен кредит за извършената доставка.

ТЕНДЕНЦИИ
Проучване на Европейската комисия (ЕК) сочи, че след влизането в Европейския съюз (ЕС) автомобилите в някои от страните членки са поевтинели. Такъв е случаят с Полша, Унгария, Литва и Чешката република, където производителите на автомобили са намалили цените им, показва ценовото сравнение за 2005 година. Най-евтини в ЕС продължават да бъдат автомобилите във Финландия.
Като цяло цените на автомобилите в ЕС са нараснали с по-нисък процент от този на инфлацията. Най-добър е бил трендът на цените на новите автомобили в новоприсъединените към ЕС страни.
Според анализа цените на леките автомобили в страните членки на ЕС не се изравняват, както се очакваше. Остават разлики, които в някои случаи са доста значителни, като за еднаквите модели автомобили те достигат 6-7 процента. Само в рамките на еврозоната (където разплащането е в евро), разликите са по-малки, около 4 на сто.
Най-голямата диференциация, отчетена в еврозоната, е за Фолксваген Голф, който преди облагането с данъци струва почти с 27% по-скъпо в Германия, в сравнение с Финландия. Тази разлика означава, че германски купувач би спестил 3200 евро, включително и за данък добавена стойност (ДДС), ако реши да купи автомобила във скандинавската страна. Изследването показва, че цените на автомобилите в Полша са се понижили с 10.8%, в Литва със 7.3%, в Унгария - с 4.3%, във Финландия - с 2.8%, и в Чехия - с 1.5 процента. В три страни от ЕС цените на автомобилите през 2005 г. са се повишили в сравнение с предходната година - в Италия с 2.4%, в Германия - с 1.8%, и в Дания - с 1.5 процента.

Facebook logo
Бъдете с нас и във