Банкеръ Weekly

по нашенски

Да "удавиш" инвеститор

Когато вали дъжд, до зоната в Божурище може да се стигне и по вода.
S 250 34ee28a9 7963 410a 91ce 99651dd14bf1

Голяма гордост на управляващите е индустриалната зона край Божурище. Все за пример я дават, хвалят се колко големи компании са дошли у нас, колко много работни места откриват, как ще получим ноу-хау и т.н., и т.н. Затова и правителството е щедро - отпуска нови и нови декари за нейното разширение. Спор няма - потокът автомобили, влизащи и излизащи от зоната, непрестанно се увеличава. Типично по нашенски обаче пак сме вързали каруцата пред коня. Навсякъде в нормалните държави първо се изгражда качествената инфраструктура, след което идват предприятията. В Божурище е точно обратното. Зоната наистина се разраства, ама пътят, по който се стига до нея, си остава все така тесничък, с по една лента за движение във всяка посока. А да направиш задължителния ляв завой, за да влезеш или излезеш от нея, си остава истинско приключение. Към това трябва да добавим и тежките камиони, които непрекъснато извозват материалите, необходими за изграждането на новите сгради в бизнес парка, и спъват трафика, сякаш жп линията за Банкя и прелезът към нея не са достатъчни за това. Цялата идея за проспериращата индустриална зона пък съвсем олеква, като завали дъжд и по пътя се образуват дълбоки гьолове, заплаха за всеки стандартен автомобил.

Самите инвеститори вече усещат логистичния проблем на гърба си и започват да роптаят. По време на среща с министъра на икономиката Емил Караниколов представителите на германската компания "Бер - Хелла Термоконтрол" (Behr-Hella Thertmocontrol GmbH) съобщиха, че планират да утроят инвестицията си и да увеличат двойно персонала си в България до 2020 г., но искат да бъде решен проблемът с пътната инфраструктура. Компанията - производител на автомобилни климатични системи, работи в зоната от май 2015-а и досега е вложила 42.5 млн. лева. На същата среща Караниколов успокои германците, че в най-кратки срокове ще бъдат проведени разговори с отговорните институции за преодоляване на затрудненията пред инвеститорите. И че работна група ще подготви законови промени, с които индустриалните зони да получат специален статус и да бъдат обособени като затворени комплекси.

Кога тези добри намерения ще се осъществят, предстои да видим. На този етап управляващите като че ли по-скоро омайват инвеститорите с розови обещания за светло бъдеще. Дни след разговорите с хората от "Бер - Хелла Термоконтрол" Емил Караниколов заяви, че с регионалното и транспортното ведомство, както и с пътната агенция и Столичната община се обсъжда идеята за разширение на първия диаметър на софийското метро до индустриалната зона "Божурище", за осигуряване на железопътна връзка и за изграждане на още пътища. След него и колегата му Ивайло Московски дообогати информацията, оповестявайки, че транспортното министерство разглеждало вариант за свързване на зоната в Божурище или с метрото, или с лека градска железница. Московски говори и за строителството на интермодален терминал, подобен на този край Пловдив, само че тепърва ще се умува как да се осигури финансиране и дали  за предпроектното проучване могат да бъдат използвани средства по оперативната програма "Техническа помощ".

На фона на всичките тези "бомбастики" единственото конкретно действие е обявената в началото на юли обществена поръчка (на стойност 25 хил. лева) за избор на фирма, която да направи проект за връзката между бизнес парка и булевард "Европа", водещ към него. Предвижда се трасето да е с дължина 500 м, с по две ленти за движение във всяка посока. Според документите пътната връзка трябва да започва от съществуващото кръгово кръстовище на територията на Икономическата зона София - Божурище и да завърши с ново кръстовище на бул. "Европа", съобразено с намиращия се в близост жп прелез. Необходимо е проектът да бъде съгласуван с Националната компания "Железопътна инфраструктура", Агенция "Пътна инфраструктура" и КАТ. Но дори и да се изгради въпросното модерно трасе, основният проблем - извеждането на трафика до първокласния път София - Калотина, остава да виси със страшна сила.

От документацията за избор на проектант става ясно и за друг проблем, който тормози инвеститорите в бизнес парка край Божурище -  недостатъчните електрически мощности. Сега токът се осигурява чрез 20-киловолтов кабел, положен на около метър дълбочина - без защитни тръби и бетонен кожух. Той е част от  захранващ кръг, осигуряващ града и всички обекти в зоната, включително и завода на "Бер Хелла Термоконтрол". Така че, когато се стигне до изграждането на новия път, кабелът ще бъде разкопан и провесен над трасето под напрежение, защото не може да бъде изключен от мрежата.

Иначе  за недостатъчните мощности инвеститори алармираха още през март и се наложи нещата да се решават в движение. Сключен бе предварителен контракт между държавната "Национална компания индустриални зони" и "ЧЕЗ Разпределение България" ЕАД, като документът бе необходимата предпоставка за издаване на разрешение на строеж на електроразпределителни мощности. От ЧЕЗ тогава посочиха, че при потвърждение за налична мощност от собственика на преносната мрежа - "Електроенергийния системен оператор", имат готовност да анексират сключения предварителен договор.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във