Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДА ПОЛЕТИШ ПРЕЗ ОКЕАНА

Повечето хора свързват морето и хвърчилата с модерни спортове като парасейлинг и кайтсърфинг, но не и с танкерите и товарните кораби. И все пак една малка компания, създадена в Хамбург през 2001 г., вярва, че е открила обещаващ начин да използва гигантски хвърчила, за да впрегне вятъра и да задвижи плавателните съдове през океана. Ако този проект се превърне в реалност, корабните фирми ще могат да използват все по-малко гориво и едновременно с това да намалят вредните емисии във въздуха.
СкайСейлс (SkySails) не е пионер в тези опити. Американското дружество КайтШип (KiteShip) разработва подобна технология от години, въпреки че се концентрира повече върху яхтите. Японските корабни гиганти Нипон юсен кайша (Nippon Yusen Kaisha) и Митцуи ОСК лайнс (Mitsui OSK Lines) пък експериментират с използването на вятърни турбини. През 90-те години датското правителство спонсорира проект, наречен Вятърен кораб, но го изостави, след като стигна до извода, че да се подпомага движението на големите товарни кораби с вятър все още не е икономически изгодно. СкайСейлс обаче смята, че разполага с най-подходящия продукт за момента. Според експертите й нейната система ще намали разходите за гориво с 10 до 35% в зависимост от вятъра, периода на работа и размера на плавателния съд. Природните фактори също могат да окажат благоприятно въздействие за реализацията на продукта. До май 2005 г. 35 държави, представляващи 70.5% от глобалния търговски флот, са подписали международните споразумения за контрол върху вредните емисии от корабите.
Хвърчилото в системата на СкайСейлс се свързва с кораба чрез въже за теглене, а не с традиционна мачта. То е с големина до 5000 кв. м и е изработено от устойчиви на атмосферните влияния материали. Хвърчелата летят от 100 до 300 м над равнището на морето, където ветровете са по-малко буйни, но по-силни, отколкото на водната повърхност.
Хвърчилото се вдига чрез разтегателна мачта. След като улови вятъра, то се разгъва, а въжето се опъва, докато се достигне необходимата височина. Допълнителни въжета осигуряват контрола. Системата за управление действа автоматично. Пускането и прибирането на хвърчилото отнема между 10 и 20 минути.
Президентът на СкайСейлс Стивън Рейдж разказва, че създаването на компанията му хрумнало, докато следвайки инженерни науки, четял книгата Граници на растежа. Тя била писана през 1972 г. от учени от Масачузетския технологичен институт и разглеждала последиците от бързото разрастване на населението и ограничените ресурси в световен мащаб. Вятърът е най-евтиният източник на енергия в океана - обяснява запаленият моряк. - А засега хвърчилата са най-ефективната система за генерирането на тази енергия.
За СкайСейлс работят 30 души, повечето от които са инженери, но продължава търсенето на нови хора. Още повече че предстои изпращането на два пробни плавателни съда в Балтийско море. Първият клиент е базираната в Бремен компания Белуга шипинг (Beluga Shipping), която ще започне да използва хвърчила в края на годината, а през 2007-а вече ще разчита основно на тях.
Сега хвърчилата са подходящи за средноголеми товарни съдове и суперяхти, отбелязва Рейдж. До 2009 или 2010 г. той очаква да има готова технология и за супертанкери.
Естествено не липсват и скептици. Според Камар Заман - директор по техническото обслужване в лондонската консултантска фирма Дрюри шипинг кънсалтънтс (Drewry Shipping Consultants), в най-добрия случай технологията ще има ограничен търговски успех, основно при малките кораби, плаващи по крайбрежията. Той твърди, че начинаещите компании ще имат проблем с насрещния вятър, а от октомври до март важният трансатлантически маршрут се влияе от лошото време. После идва проблемът със съхраняването на съоръженията и необходимостта от допълнителни технически знания.
Стивън Рейдж обаче е убеден, че има отговори на всички въпроси, които невярващите могат да зададат. Никой не оспорва, че физиката е убедителна наука - изтъква той. - Има няколко важни практически въпроса и нашата задача е да им намерим отговори. Точно това и правим.
снимка - beluga в папка desi

Facebook logo
Бъдете с нас и във