Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ДА БЮДЖЕТИРАШ НА ИНАТ

Ситуацията около публичното дефиле на бюджета за 2006 г. доста напомня на престарелия виц за милиционера, който не можел да върви и да дъвчи дъвка едновременно. Тази седмица критиците на финансовата политика на правителството зарязаха коментарите за данъчните промени догодина и вкараха в оборот иронична игра на думи за бюджета на държавата. Най-общо тезата им е следната:
няма как в бюджета да има приоритети, тъй като самото правителство няма приоритети
Защото, ако ги имаше, досега щеше да си напише домашното - управленската програма за мандата, спечелен преди повече от два месеца. Само че кабинетът на Станишев явно не бърза с изготвянето на документа. А и в нашенския правен мир няма закон, който да задължава изпълнителната власт да обяви на народа как ще го управлява, нито пък са определени срокове за това.
Ето защо само можем да гадаем какви точно са фискалните намерения на коалицията БСП-НДСВ-ДПС, след като тя очевидно няма управленски такива, смятат експертите.
Според екссоциалния министър Иван Нейков бюджетът за 2006 г. се намира в доста неудобна ситуация - просто никой не иска да го припознае като визия за финансовата политика в държавата. Той не отразява икономическите и социалните платформи на нито една от политическите сили от управляващия конгломерат. От друга страна, синдикалните централи и работодателите вече го обявиха за крайно консервативен, лесноизпълним, бюджет на статуквото. Излиза, че бюджетът може да се приеме единствено за творение на експертите от екипа на Пламен Орешарски, които просто са подредили стройните редички от числа на базата на матрицата от предишната година. А това прави възможно новата финансова конституция на България да влезе наистина в срок в Народното събрание. С единствената идея
да не допусне сривове в икономиката и да не се издъни
смята Нейков. Бюджетът не дава отговор на основните въпроси - как ще се подобрява конкурентоспособността на българската икономика, какво ще се прави със здравеопазването и ще има ли финансова децентрализация на общините? Това означава, че политиката на разпределяне на публичните финанси отново не е прозрачна, категорични са критиците на бюджет'2006.
Неправителствените финансисти обаче признаха, че хората на Орешарски донякъде са стиковали фискалните си прогнози с клаузите от коалиционното споразумение между трите партии, подписано при формирането на кабинета Станишев. Именно в него за пръв път се заговори за правителство на европейската интеграция, икономическия растеж и социалната отговорност.
С днешна дата финансист №1 просто преповтори за ключови фрази като основни приоритети на изготвения от неговото ведомство бюджет. Като прибави към тях и преодоляване на щетите от наводненията.
Друг е въпросът, че това отделно перо има популистки характер и дава възможности за харчене на пари извън общоприетите правила на бюджета, напомнят експертите. В проектобюджета за следващата година по него са заложени 300 млн. лева. Сто и десет милиона лева от тях са в резерва на Комисията за защита на населението при бедствия, аварии и катастрофи, а останалите са по бюджетите на отделни министерства и ведомства.
Почти всички сектори имат реална нужда от повече средства
заяви финансовият министър Пламен Орешарски. И допълни: въпросът е, че финансовите възможности позволяват това, което е представено.
Най-големите харчове на хазната през 2006 г. са предвидени за социално осигуряване, подпомагане и грижи (15.3 на сто от БВП). Това означава, че на практика всеки трети лев на данъкоплатците ще се отделя за тези дейности.
Общата рамка на разходната част на бюджета за следващата година е 18.258 млрд. лева. От тях 1.546 млрд. лв. се предвиждат за общодържавни служби, а за отбрана, сигурност и вътрешен ред - 2.345 млрд. лева. Най-голямото разходно перо е за социални дейности и заетост - 6.169 млрд. лева. За икономически дейности и услуги са предвидени 2.1 млрд. лв., за образование - 1.899 млрд. лв., а за здравеопазване - 1.997 млрд. лева. За жилищно строителство и околна среда ще бъдат отпуснати 981 млн. лв., а за почивно дело - 330 млн. лева.
С най-висок процент пък се увеличават парите за Министерството на транспорта - 66.03 на сто. Средствата за капиталови разходи на същото ведомство нарастват със 100.15 процента. Голямото увеличение на издръжката на транспортното ведомство е с цел да се осигурят пари за проекти, финансирани чрез държавни инвестиционни заеми. Сред тях са Дунав мост 2, както и железопътен проект на трансевропейската мрежа.
Голям ръст на капиталовите разходи има и в Министерството на културата - 125%, в Министерството на икономиката и енергетиката - 108 на сто, и в правосъдното министерство - 110 процента. Като цяло ръстът на капиталовите разходи - парите, които отиват за ремонти и инвестиции, е 30.9 на сто спрямо 2005 година. Сумата за тази цел - 2.197 млрд. лв., ще се събере включително и от безвъзмездните фондове на ЕС, от които ще дойдат 558 млн. лева.
Предвидено е още 10% съкращение на администрацията от 1 април 2006 година. По предварителни сметки метлата ще отнесе около 15 000 души. До края на януари всички министри трябва да предложат на кабинета съкращения на персонала, пише в проектобюджета. Те трябва внимателно да огледат дали има празни щатове и дублиращи се структури, които да бъдат закрити. Нарочените за уволнение ще се обсъждат в правителството през февруари и март.
Заплатите на оцелелите след чистката ще се индексират с 6 на сто от 1 юли, пише още в проекта. Това означава ръст от около 3.3 на сто, тъй като по-високите заплати ще се взимат само шест месеца, а не цяла година. Така средната брутна работна заплата в бюджетния сектор ще достигне 459.89 лева.
Като цяло обаче
парите за издръжка на администрацията
догодина се увеличават с 25 процента. През 2006 г. всички държавни служби ще похарчат общо 1.54 млрд. лева. Най-голям ръст има в средствата, предназначени за Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност. Те се увеличават близо пет пъти - до 5.57 млн. лева. За Националната служба за охрана за догодина са предвидени 19.48 млн. лв., а за Националната разузнавателна служба - с 2.7 млн. лв. по-малко.
Близо половината от министрите са гласували против
проекта за бюджет на Орешарски, приет от правителството и внесен в парламента.
Министерството на културата настоява за допълнителни 16.3 млн. лева. Министерството на здравеопазването също не е подкрепило проектобюджета, тъй като предвиденото критично ниско равнище на заложените разходи ще направи невъзможно нормалното финансиране на болниците и те отново ще започнат да трупат дългове. Поискано е разходите за здравеопазване да се увеличат до 2.235 млрд. лв., или 4.95% от БВП. Министерството на отбраната е настояло разходите за отбрана да бъдат в размер на 1.186 млрд. лв., или 2.6% от БВП. Допълнителни 51.3 млн. лв. иска и Министерството на правосъдието. Екоминистерството възразило срещу предложеното намаление на числеността на персонала с 10%, тъй като така няма да може да изпълни ангажиментите на страната към ЕС по глава Околна среда.
Изглежда, и бюджет'2006 ще има повече врагове, отколкото поддръжници при обсъждането му в пленарната зала на Народното събрание. За разлика от предшествениците си обаче, той има и още един основен недостатък - бяло петно по отношение на намеренията на самото правителство.

В проекта за бюджет за 2006 г. се предвижда икономически ръст в страната 5.5% за догодина. Според прогнозите на правителството брутният вътрешен продукт (БВП) на страната ще достигне 45.6 млрд. лв. при 41.6 млрд. лв. сега. Чуждестранните инвестиции ще бъдат малко над 2 млрд. евро при 1.6 млрд. евро през 2005 година. Курсът на долара е прогнозиран на 1.61 лева. Безработицата ще се установи твърдо под 10 процента. Приходите в хазната ще бъдат 18.258 млрд. лв., толкова ще бъдат и разходите. Бюджетният дефицит ще бъде нулев въпреки искането на МВФ да има излишък от 3 на сто.
Планира се увеличение на работната заплата с 6 на сто от 1 юли и индексиране на пенсиите с 5 на сто от 1 януари. Предвижда се още до 40 на сто от БВП да се преразпределят от бюджета. Осигурителната тежест се намалява с 6 на сто - от малко над 42 на сто в момента до 36 на сто. Облекчението е при работодателя - от сегашните 29 на сто то ще намалее на 23 на сто.

Facebook logo
Бъдете с нас и във