Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Цикламените лъжи за пътищата лъснаха

Пълен въздух под налягане се оказаха обещанията на "дамата с цикламеното костюмче" Десислава Терзиева, че магистралите "Марица" и "Струма" ще бъдат завършени в срок. През седмицата нейният наследник Екатерина Захариева се срещна през седмицата с представители на Камарата на строителите и се оказа, че ситуацията е по-плачевна, отколкото си мислехме. Изграждащите се отсечки може да не бъдат завършени и през 2015-а, ако не се осигурят допълнително 140 млн. лв., поискани от строителните фирми, плюс допълнително удължаване на сроковете.

"Наистина има сериозно забавяне с изграждането на магистралите "Марица" и "Струма", както и със Западната дъга на околовръстното шосе на София. Те няма как да са готови до края на годината. Предстои да направим проверки на място за всеки от проектите, след това ще обобщим проблемите в доклад и ще може да говорим с повече конретика", заяви за "БАНКЕРЪ" Ангел Петров, заместник-министър на регионалното развитие, който отговаря за пътните проекти.

Най-притеснително е положението с магистрала "Марица". Първо, срокът за завършване на участъка между Димитровград и Харманли, който се изпълнява от обединението между "ПСТ Холдинг" и австрийската компания "Порр", бе август 2013-а. Заради финансови проблеми на изпълнителя пусковата дата беше изместена за февруари 2014-а. Тя обаче също не бе спазена и се появи нов финал - юни 2014-а. Другият участък на "Марица" - от Оризово до Димитровград, където строител е италианската "Чи Ем Чи Ди Равена" с главен подизпълнител "Пътища Пловдив", също изостана от предварителните графици и получи отсрочка до юни 2014-а. Този месец мина, мина и юли, но нищо готово все още няма.

Причините, посочени в анексите за удължаване на сроковете, са продължаващи археологически проучвания, забавени отчуждения, валежите, изместване на електропроводи, укрепване на откоси, отводняване, ново осветление и поставяне на шумозащитни стени. С подобни аргументи на 30 юни консорциумът "ПСТ Холдинг" - "Порр" получи допълнително 16.16 млн. лв., при положение че договорът за изграждането на 34-километровата отсечка е за 122 млн. лева. Сега обещанията са строителните дейности да приключат напролет.

При отсечката от Оризово до Димитровград обаче положението е трагично. Близо три години след първата копка по 31-километровото трасе все още има участъци, където строителството не е започнало. Най-големият проблем са претенциите на "Чи Ем Чи Ди Равена" за 76 млн. лв., при все че италианците спечелиха поръчката с цена от 133.1 млн. лева. Искането им беше отхвърлено от предишния шеф на пътната агенция Стефан Чайков, но сега новата им претенция е за 45 млн. лева.

При "Струма" нещата също не стоят добре. "Работата по строителството на лот 2 (бел.ред. - Дупница - Благоевград) върви по график, като физическото изпълнение е около 20 на сто. Срокът на завършване е март следващата година, а за другия участък от гр. Сандански до Кулата - октомври тази година", обещаваше щедро до неотдавна Десислава Терзиева. Но след смяната на властта бързо се разбра, че закъснения има и по двата участъка на "Струма" и вината е на държавата - неприключили отчуждения, неописани в документацията инженерни мрежи и неиздадени разрешения за строеж. Поради тези причини компанията "Актор", изграждаща 15-те километра от гр. Сандански до "Кулата", е поискала допълнително 39 млн. лева. Гърците спечелиха отсечката с оферта от 56 млн. лв. без ДДС, а допълнително получиха и 5.5 млн. лв. за изместване на инженерна инфраструктура през март 2014-а.

Строителите на участъка от Дупница до Благоевград засега искат само удължаване на срока до октомври 2015-а заради забавяне на разрешителните за строеж и продължаващите археологически разкопки. За да не се бави работата, италианско-българския консорциум между "Импреза", "ГБС Инфраструктурно строителство" и "Пътстрой 92" изкупува земите на собствениците по трасето на магистралата вместо държавата, с надеждата похарчените средства после да му бъдат възстановени.

Околовръстното шосе на София между магистрала "Люлин" и река Какач също е до никъде, което създава много конфликти при "западната врата" на столицата. Търгът за отсечката бе спечелен от обединението "Трейс СОП" с цена от 39.85 млн. лв и работата трябваше да приключи през юли. Независимо от удължаването на срока до края на годината сега от "Трейс" са поискали допълнително и 12 млн. лева.

Сериозен е батакът и около шумно афиширания от Терзиева приоритет за рехабилитация на второстепенните шосета в страната. Новият председател на управителният съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров заяви, че е заварил поръчки за строителство и рехабилитация на пътища за около 700 млн. лв, повечето от които са обявени накуп в последните дни на юни. "Всички те ще бъдат проверени и там, където сроковете за подаване на оферти все още не са минали, търговете ще се анулират", обеща Лазаров.

Става въпрос за проекти, които се финансират с външни заеми и с пари от бюджета, а не по европейските фондове. Може да се наложи да се прекратят и обществени поръчки в напреднал етап с вече подадени ценови предложения. Такъв е случаят с ремонта на старите отсечки от магистрала "Тракия", които трябва да започне през септември. "Фирмите искат по 2 млн. лв. на километър за рехабилитация на магистрален път. Това е повече, отколкото можем да си позволим в момента. Индикативната стойност на проекта е около 100 млн. лв., а участниците са подали двойно по-високи оферти", изтъкна Лазаров.

На този фон единствената добра новина е, че с 492 млн. лв. служебният кабинет ще размрази възможно най-бързо плащанията по спрените от Брюксел оперативни програми "Регионално развитие" и "Околна среда". Средствата ще дойдат основно от публичната инвестиционна програма "Растеж и развитие на регионите", която е с бюджет от 500 млн. лева.

Строителните фирми имат да получават над 1 млрд.лв. от европроекти - от тях 304 млн. лв. са по "Околна среда", 188 млн. лв. - по "Регионално развитие" и още 150 млн. лв. по Програмата за развитие на селските райони. Отделно има още над 300 млн. лв. по всички програми, които след спрените плащания не са фактурирани, за да не се плаща ДДС. Сега първо ще бъдат пуснати 188 млн. лв. по "Регионално развитие", а след това още 304 млн. лв. по екопрограмата. От служебното правителство обаче не се ангажираха със срок кога тези пари ще постъпят по сметките на общините, а оттам и във фирмите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във