Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Чуждестранните компании в България са малко, но качествени

Колкото по-упорито се свиват задграничните инвестиции, толкоз по-рядко премиерът реже ритуални ленти

Сервизният център на Волво.
S 250 cd9494fa 8e5a 4906 aa07 9487d21fb922

Данните на Българската народна банка показват, че през април преките чуждестранни инвестиции в България остават символични. Спадът спрямо  2019 г. е 85%, видоизменен е и характерът им - почти изцяло за заеми, които компаниите майки отпускат на българските си дружества. Общата стойност (дългови инструменти, дялов капитал и реинвестирана печалба) е едва 23.9 млн. евро. Малко са оптимистите като Росен Плевнелиев, които вярват, че скоро германският автомобилен гигант "Фолксваген" ще отвори развоен център у нас, където ще работят 5000 души за по 10 000 лева.

 

Все пак ситуацията не е толкова мрачна, колкото показва статистиката, защото от началото на 2019 г. в страната бяха разкрити производства с висока добавена стойност, които осигуриха заетост на хиляди българи. Така че колкото и преувеличено да звучи слогана "България е рай за инвеститорите, защото данъците са ниски, а заплатите още по-ниски", страната ни все още не е сред аутсайдерите по размер на задграничните средства, вложени в конкретни производства. Примерите, които "БАНКЕРЪ" събра, са показателни  няколко показателни примера за открити чуждестранни производства в различни части на страната от началото на 2019 година.

Японската корпорация "Хитачи" е новият мажоритарен собственик на завода за продукти високо напрежение в Севлиево, който досега беше част от АВВ. Това стана, след като двете международни компании обявиха, че са приключили сделката за поделението "Енергийни мрежи" на шведско-швейцарската група, което включва и българската фабрика. В новото смесено предприятие Hitachi ABB Power Grids японската компания придобива 80.1%, като целият бизнес се оценява на 11 млрд. долара. Цената, която Hitachi плаща за мажоритарното си участие в новото смесено дружество, е приблизително 6.85 млрд. долара.

"Волво" откри нов сервизен център за обслужване и продажба на камиони "Волво" и "Рено" на стойност 3.8 млн. лв. в района на село Бенковски. Капацитетът му ще бъде за близо 5000 возила годишно с възможност за едновременна работа по 9 тежкотоварни автомобила. От компанията гарантират, че разполагат с голяма складова база и са в състояние да реагират в рамките на 24 часа, когато възникне проблем с нейни машини. С най-новата си инвестиция, "Волво" увеличава вложенията си на българска територия до 12 млн. лева.

Германска компания ще строи завод за преработка на отпадъци край Шумен.  Инвеститорът гарантира, че няма да замърсява околната среда и ще отговаря на всички законови изисквания. Огромните количества отпадък няма да се трупат на сметището, а ще се преработват и от тях ще се получават пелети за отопление, електроенергия и топлоенергия.  В първия етап на проекта ще бъдат вложени 30 млн. евро. и се предвижда изграждане на линия за производство на пелети, които ще се изнасят за Германия. Във втория етап, след проучване на пазара на електроенергия, ще бъдат изградени когенератори за производство на ток.

Чешката компания "БТЛ Индъстрийз" - световен лидер в разработването и производството на електронна медицинска апаратура, стъпи в Пловдив преди повече от 20 г. и не смята скоро да си ходи. Тъкмо обратното - ще разширява производството си и за целта ще построи нова база под тепетата. Размерът на инвестицията възлиза на близо 20 млн. лв., ще бъдат открити и 200 нови работни места (в момента там работят над 300 души). Уредите на компанията се продават в над 120 страни по всички краища на света. 

Германската VOSS Automotive България откри завод край ловешкото село Баховица. Инвестицията е за 15 млн. евро и създава нови 130 висококвалифицирани работни места. Фирмата има дългосрочни партньорства с компании от автомобилния сектор сред които BMW, VW, Audi, Ford и др. В България компанията ще произвежда компоненти за автомобилната индустрия, фокусирани изключително върху леки автомобили. Амбициите са до края на 2020 в предприятието да заработят общо 750 души.

Турския холдинг „Шишеджам” откри в Търговище новопостроената пещ за плоско стъкло в града. Съоръжението е едно от трите най-големи в света, а инвестицията е на обща стойност 42 млн.евро. "Тракия глас България”, която е част от турския холдинг „Шишеджам”. произвежда стъкло и стъклени изделия за цял свят. Компанията е построила четири завода у нас и дава работа на над 2500 души.

"Одело България" откри нов производствен завод за автомобилни светлини. Вече са наети 450 души, а инвестицията е за над 40 млн. евро. Производството и доставките на резервни части за "Мерцедес Бенц" вече са започнали. Това е най-новият и най-модерният завод на "Одело", всичко е автоматизирано и процесите се изпълняват от роботи. Към момента реализираната инвестиция (тя се намира в местността "Каспида" край Пловдив) е на стойност 20 млн. евро, а другата половина от сумата ще бъде използвана за останалите две звена - фабрика за електроника и парк за поддоставчици. Общата площ на парцела е 92 000 кв. метра. Изграждането на новите обекти трябва да приключи до 2024 година. Амбицията е "българските" обороти да достигнат 60 млн. евро годишно.

В Карлово ще се произвежда козметика от българска роза за Поднебесната империя. Китайската компания „Ориент Интернешънъл Холдинг”, който ще инвестира у нас, има 96 бизнеса в  28 страни по света. След няколко месеца започва производство на собствена марка козметични продукти с български етерични масла (розово, лавандулово и т.н.) , предназначени изцяло на китайския пазар.

 

Коронавирусът удари големите

Бизнесът алармира, че коронавирусът е ударил големи производства, а забавянето може да струва милиони.  Най-пострадалите фирми са поддоставчици за автомобилостроенето, които преустановяват дейност. Най-често причините са спрени производства на европейските автомобилопроизводители и доставчици, а от друга страна - невъзможност за осигуряване безопасността на работещите.

Производителят на алуминиеви изделия за известните автомобилни конструктори „Линамар България“ в Русе, известен като „Монтюпе“, съобщи през април, че временно спира работа. Същото направи и японската "Язаки", която притежава три завода у нас с около 5600 работници.
"Бургаска корабостроителница" също остана без работа, защото загуби поръчките си от Русия. Договорът за ремонт на руски кораби не е прекратен, но изпълнението му е отложено за неопределен срок.

Станимир Вълков

Facebook logo
Бъдете с нас и във