Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Чрез ритейл парковете търговците се разрастват към по-малки населени места

Първото тримесечие на 2019 г. приключи с лек ръст на предлагането на търговски площи извън София, показва тримесечният доклад на Cushman & Wakefield Forton. Най-значимото откриване за периода бе това на Delta Planet Mall (37 000 кв. м отдаваема площ) във Варна - единственият нов търговски център в града от 2010 г. насам.

Проектът добави 37 000 кв. м към предлагането на търговски площи в морската ни столица, с което градът се изкачи на втора позиция по обем в страната - с общо 122 000 кв. м площи в шопинг центрове. Откриването му с подписани договори за 88% от площите показва наличието на силен наемен пазар.

В унисон с европейския тренд, българският пазар навлиза в по-зрял етап от развитието си с по-умерен ръст на предлагането, по-конкурентна среда и по-отчетлива сегментация.

"В първите години от развитието си пазарът на търговски площи растеше предимно в сегмента на шопинг центровете. Смятаме, че потенциалът за нови проекти в него вече се изчерпва и виждаме развитие на други формати, като ритейл парковете в по-малките областни градове", обобщава анализа Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton. 

Според него интересът към ритейл парковете се обуславя от желанието на търговците да се разрастват към по-малки населени места, както и от липсата на подходящи формати за експанзията им там.

В София пазарът остава доминиран от търговските центрове, като делът на свободните площи в тях остава около 9 процента. Очакванията на Cushman & Wakefield Forton обаче са към средата на 2019 г. той да намалее чувствително до приблизително 5-6% от общото предлагане. Прогнозната е свързана с очакваното отваряне на част от освободените от Carrefour и Piccadilly площи в търговски центрове, които бяха отдадени на нови наематели. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във