Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Чешкият бизнес препоръчва повече индустриални зони

Един от най-големите инвеститори у нас е групата "Корадо", която има завод за отоплителна техника в Стражица,

Вицепремиерът и министър на външните работи Екатерина Захариева ще има среща с колегата си от Чехия Томаш Петържичек, съобщиха от външното министерство. Това е първо посещение на министър Петържичек в България. Екатерина Захариева и Томаш Петържичек ще разговарят на четири очи относно състоянието и перспективите на двустранните икономически и политически отношения.

По програма после ще участват в пленарната среща на двете делегации. След 13 часа Екатерина Захариева и Томаш Петържичек ще направят изявления.

Търговско-икономическите връзки между България и Чешката република се развиват по възходяща линия в последните осем години, а през 2017-а стокообменът прескочи и един милиард евро. Това става ясно от данните от Министерството на икономиката.

През  миналата година износът бе на стойност 604.56 млн. евро, което отрежда 13 място на Чехия в експортната ни листа и увеличение с 10.6 на сто. Вносът пък е за  764.35 млн. евро, или 14 място сред страните вносителки у нас и ръст от 11.9 на сто. Стокообменът, който е бил 1.369 млрд. евро, отбелязва увеличение с 11.3%, а  относителният дял на Чехия е 2.1% от целия ни стокообмен. Търговското салдото обаче е все отрицателно за нашата страна.

Най-важните стоки в износа ни са: жици, кабели и други изолирани електрически проводници, електрическа енергия, (прекъсвачи, превключватели, релета, стопяеми предпазители, високочестотни електрически филтри, столове и седалки, радиатори и други.

От Чехия у нас идват пътнически автомобили и други автомобилни превозни средства, предназначени за транспорт на хора, електрически апарати, електрическа енергия, медикаменти и други.

Налице е потенциал за повишаване на износа в областта на машиностроенето, включително автомобилостроене (части и елементи за машини и автомобили), електрониката и електротехниката, хранително-вкусовата и текстилната и трикотажната промишленост.

Благоприятната тенденция продължава и през тази година. През първото тримесечие има ръст и при износа и при вноса, а стокобменът е за 369.43 млн. евро или със 17.1% повече спрямо същия период на миналата година. А според експертите при това положение е възможно да бъде надскочен рекордният стокообмен от 2018-а, който беше 1.369 млрд. евро.

За периода 1996-2016 г. преките брутни чуждестранни инвестиции от Чехия са в размер на 1.414 млрд. евро, с което страната заема място сред първите дванадесет в класацията на инвеститорите. След корекциите и изтеглянето през годините към края на  2018 г. нетните чешки инвестиции у нас са 583.1 млн. евро, по данните на БНБ.

Двете страни са традиционни партньори, като има значителен потенциал и за разширяване на сътрудничеството, особено в секторите автомобилостроене, информационни технологии, медицина, фармация, хранително-вкусова промишленост и селско стопанство. България е един от най-големите партньори на Чешката република, като съществуват реални възможности за български фирми да бъдат подизпълнители на чешки компании.

Над 140 чешки компании pаботят с Бългopия и pеализиpат cвоята пpодyкция на нашия пазаp. Сред 100-те най-големи фирми с участие на чуждестранни инвеститори в България, с чешко участие (по данни на Българска агенция за инвестиции) са: "ЧЕЗ България" АД (собственост на CEZ a.s.). Energo Pro - България, което през юли 2012 г. купи бизнеса на немската "Е.ОН България", но притежава и няколко ВЕЦ-а - три от каскада "Санданска Бистрица", два от каскада "Копринка" и три в каскада "Петрохан".

Значителни инвестиции са извършени и от: групата "Корадо" в завода за отоплителна техника "Корадо-България" АД - Стражица, "Прамет" - в завода за феритни и магнитни материали "Феромагнит" - Перник. Чешки инвестиции има и в сферата на туризма - основно в хотелиерството. "Кимекс България" е вложила 76 млн. лв. в изграждането на ваканционен комплекс "Романтика" в местността Камчия. Кандидатствала е и за клас "А" инвеститор.

През 2007 г. бургаската "Хемусмарк" АД става част от чешката компания KOH-I-NOOR Holding, която развива инвестиционни проекти за производство на нови продукти. Всички те се предлагат основно под марката Koh-I-Noor, традиционната Hemusmark, както и чрез марките на нашите партньори.

Учредената през 2004 г. фирма "Балкан-САСТ" ЕООД - София, е 100% собственост на "Ажд-Прага" ООД (AZD Praha s.r.o.), Чешка република. Компанията майка, с повече от 50-годишна традиция, е водещ чешки доставчик на техника за управление и сигнализация, централизация и блокировка в областта на транспорта. Реалната връзка между "Балкан-САСТ" и компанията майка "Ажд-Прага" позволява в България много бързо да навлизат всички иновации, достъпни и за европейските пазари. Българската фирма се занимава с проектиране, разработване, производство, продажба и обслужване на системи за безопасност, управление и сигнализация в железопътния и автомобилен транспорт. Заедно с това се извършва и развойната дейност, свързана с разработване на нови продукти и с изготвяне на конструкторска, вкл. хардуерна, а така също софтуерна документации за тяхното производство.

Една от големите чешки инвестиции е покупката на бизнеса на "Пепси" у нас. "Карловарске минерални води" купи 99.59% от "Куадрант Бевъриджис", която е официалният представител, бутилировач и продава на българския пазар продуктите на американската PepsiCo Inc. - Pepsi, Mirinda, 7up, Evervess. Компанията е най-големият производител на минерална вода не само в Чехия, но и в Централна Европа. Тя бутилира минерална и изворна вода с марките Mattoni, Magnesia и Aquila и ги изнася в над 26 страни по света. С тази сделка компанията изпълнява стратегията си за разширяване на бизнеса си Централна и Източна Европа. Покупката на българската фирма е отправна точка за навлизането на чехите на Балканите и по-нататъшна експанзия. От 1991 г. мажоритарен собственик е холандската Ronaldsay, която се контролира от д-р Антонио Паскуале, а неговият син - Алесандро, сега е изпълнителен директор. Чешкото дружество расте чрез придобивания. То е и дистрибутор на мултинационални брандове на чешкия пазар.

Но в интерес на истината през последните години България не е във фокуса на чешкия бизнес.

Чешките инвеститори препоръчват да се обърне повече внимание на развитието на индустриалните зони, както и да се дават повече средства за развитието на инфраструктурата на тези зони, за да могат потенциалните инвеститори, които дойдат в България, да си намират по-лесно място и да могат да започнат по-лесно своя бизнес. Когато тези неща станат факт, те ще бъдат от голяма полза - както за България, така и за чуждестранните инвеститори.

България е позната и на чешките туристи, които през последните години отново я преоткриват като дестинация за почивка. Забелязва се завръщане на чешките туристи по нашето Черноморие. За 2018 г. чешките туристи у нас са били 204 732, което означава 13 място сред всички гости у нас (или 6 място в ЕС), като има увеличение с 6% на годишна база. Българските туристи посетили Чехия за периода са 101 917 души, това е 13 място в общия брой пътували и увеличение с 5.9 на сто.

Facebook logo
Бъдете с нас и във