Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Чешки инвестиции освежават бизнес пейзажа у нас

Значителни са инвестициите от групата "Корадо" в завода за отоплителна техника "Корадо-България" АД - Стражица

През последната седмица видяхме раздвижване в областта на инвестициите у нас - то дойде откъм Чехия.

Най-напред то се прояви на онлайн пазара. Онлайн магазинът за хранителни стоки eBag.bg вече има нов партньор и това е най-големият чешки онлайн търговец на храни – Rohlik.cz, който има приходи от 150 млн. евро за миналата година. Чешкият инвеститор влиза в компанията като миноритарен съдружник. Цената на сделката не е уточнена официално. Очакванията са това партньорство да се ускори растежа на компанията и експанзията й в България чрез предоставянето на най-добрите услуги на онлайн пазара. А той в последните месеци ври и кипи. Пандемията промени много неща в този бизнес. Затворени в къщи хората откриха този начин на пазаруване. В резултат се създават нови онлайн магазини, конкуренцията расте.

Другата инвестиция е далеч по значима и може би ще е с последици върху бизнес пейзажа у нас, както казват някои анализатори. Бъдещето ще покаже. Фирмата Valea Foundation на чешкия предприемач Карел Комарек е частният инвеститор, който участва в увеличението на капитала на "Първа инвестиционна банка" АД. Той ще държи малко над 7.8% от акциите на Fibank. Другият нов инвеститор е "Българска банка за развитие " АД, купи малко над 18 на сто. Акциите вече са платени. Припомняме, че именно увеличаването на капитала на ПИБ е последното условие пред България влизането в ERM II и банковия съюз.

Всъщност чешкият инвеститор досега не се е занимавал с банково дело. Интересите му са основно в хазарта, в който влага през последните години в различни страни.

Търговско-икономическите връзки между България и Чешката република се развиват

по възходяща линия

в последните осем години, а през 2017-а стокообменът прескочи и един милиард евро. Това става ясно от данните от Министерството на икономиката.

През  миналата година износът бе на стойност 709.65 млн. евро, което отрежда 11 място на Чехия в експортната ни листа и увеличение с 17 на сто. Вносът пък е за  850.75 млн. евро, или 13 място сред страните вносителки у нас и ръст от 11 на сто. Стокообменът, който е бил 1.56 млрд. евро, отбелязва увеличение с 14 процента. Търговското салдото обаче е все отрицателно за нашата страна, както и през последните години.

Най-важните стоки в износа ни са: жици, кабели и други изолирани електрически проводници, електрическа енергия, (прекъсвачи, превключватели, релета, стопяеми предпазители, високочестотни електрически филтри, столове и седалки, радиатори и други.

От Чехия у нас идват пътнически автомобили и други автомобилни превозни средства, предназначени за транспорт на хора, електрически апарати, електрическа енергия, медикаменти и други.

Налице е потенциал за повишаване на износа в областта на машиностроенето, включително автомобилостроене (части и елементи за машини и автомобили), електрониката и електротехниката, хранително-вкусовата и текстилната и трикотажната промишленост.

Благоприятната тенденция продължава и през тази година. През първото тримесечие обаче има спад при износа и ръст при вноса, а стокобменът е за 373.37 млн. евро или с 1% повече спрямо същия период на миналата година.

След корекциите и изтеглянето през годините към края на  2019 г. нетните чешки инвестиции у нас са 631.6 млн. евро по данните на БНБ.

Двете страни са традиционни партньори,

като има значителен потенциал и за разширяване на сътрудничеството, особено в секторите автомобилостроене, информационни технологии, медицина, фармация, хранително-вкусова промишленост и селско стопанство. България е един от най-големите партньори на Чешката република, като съществуват реални възможности за български фирми да бъдат подизпълнители на чешки компании.

Над 140 чешки компании pаботят с Бългаpия и pеализиpат cвоята пpодyкция на нашия пазаp. Сред 100-те най-големи фирми с участие на чуждестранни инвеститори в България, с чешко участие (по данни на Българска агенция за инвестиции) са: "ЧЕЗ България" АД (собственост на CEZ a.s.). Energo Pro - България, което през юли 2012 г. купи бизнеса на немската "Е.ОН България", но притежава и няколко ВЕЦ-а - три от каскада "Санданска Бистрица", два от каскада "Копринка" и три в каскада "Петрохан".

Чешкият милиардер Петр Келнер купи мобилния оператор "Теленор".
Значителни инвестиции са извършени и от: групата "Корадо" в завода за отоплителна техника "Корадо-България" АД - Стражица, "Прамет" - в завода за феритни и магнитни материали "Феромагнит" - Перник. Чешки инвестиции има и в сферата на туризма - основно в хотелиерството. "Кимекс България" е вложила 76 млн. лв. в изграждането на ваканционен комплекс "Романтика" в местността Камчия. Кандидатствала е и за клас "А" инвеститор.

През 2007 г. бургаската "Хемусмарк" АД става част от чешката компания KOH-I-NOOR Holding, която развива инвестиционни проекти за производство на нови продукти. Всички те се предлагат основно под марката Koh-I-Noor, традиционната Hemusmark, както и чрез марките на нашите партньори.

Учредената през 2004 г. фирма "Балкан-САСТ" ЕООД - София, е 100% собственост на "Ажд-Прага" ООД (AZD Praha s.r.o.), Чешка република. Компанията майка, с повече от 50-годишна традиция, е водещ чешки доставчик на техника за управление и сигнализация, централизация и блокировка в областта на транспорта. Реалната връзка между "Балкан-САСТ" и компанията майка "Ажд-Прага" позволява в България много бързо да навлизат всички иновации, достъпни и за европейските пазари. Българската фирма се занимава с проектиране, разработване, производство, продажба и обслужване на системи за безопасност, управление и сигнализация в железопътния и автомобилен транспорт. Заедно с това се извършва и развойната дейност, свързана с разработване на нови продукти и с изготвяне на конструкторска, вкл. хардуерна, а така също софтуерна документации за тяхното производство.

Една от големите чешки инвестиции е покупката на бизнеса на "Пепси" у нас. "Карловарске минерални води" купи 99.59% от "Куадрант Бевъриджис", която е официалният представител, бутилировач и продава на българския пазар продуктите на американската PepsiCo Inc. - Pepsi, Mirinda, 7up, Evervess. Компанията е най-големият производител на минерална вода не само в Чехия, но и в Централна Европа. Тя бутилира минерална и изворна вода с марките Mattoni, Magnesia и Aquila и ги изнася в над 26 страни по света. С тази сделка компанията изпълнява стратегията си за разширяване на бизнеса си Централна и Източна Европа. Покупката на българската фирма е отправна точка за навлизането на чехите на Балканите и по-нататъшна експанзия. От 1991 г. мажоритарен собственик е холандската Ronaldsay, която се контролира от д-р Антонио Паскуале, а неговият син - Алесандро, сега е изпълнителен директор. Чешкото дружество расте чрез придобивания. То е и дистрибутор на мултинационални брандове на чешкия пазар.

Но в интерес на истината през последните години

България не е във фокуса на чешкия бизнес.

Чешките инвеститори препоръчват да се обърне повече внимание на развитието на индустриалните зони, както и да се дават повече средства за развитието на инфраструктурата на тези зони, за да могат потенциалните инвеститори, които дойдат в България, да си намират по-лесно място и да могат да започнат по-лесно своя бизнес. Когато тези неща станат факт, те ще бъдат от голяма полза - както за България, така и за чуждестранните инвеститори.

България е позната и на чешките туристи, които през последните години отново я преоткриват като дестинация за почивка. Забелязва се завръщане на чешките туристи по нашето Черноморие. През 2019 г. има лек отлив като чешките туристи у нас са били 189 265, което означава 14 място сред всички гости у нас (или 7 място в ЕС). Българските туристи посетили Чехия за периода са 108 700 души, това е 12 място в общия брой пътували и увеличение с 6.7 на сто.

България е отворена за чешките туристи, като местните власти по Черноморието са предприели всички необходими мерки за безопасността им в това време на коронавирусната епидемия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във