Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Черпят с още милиони рекламния бранш

Ще примамваме с тях чуждестранни инвеститори

Поредната доза милиони за подобряване на имиджа на страната ни, този път пред чуждестранните инвеститори, отново е на път към сметките на големите рекламни агенции. Става дума за 4.5 млн. лв., които Българската агенция за инвестиции (БАИ) е приготвила, за да плати публикуване на рекламни материали в реномирани чуждестранни медии.


Парите ще отидат за 36 рекламни карета и за три видеоклипа, които ще бъдат преведени на няколко езика и според плановете трябва да бъдат излъчени 180 пъти в Европа, в Азия и в САЩ. Ще се популяризира и интернет страницата на БАИ, ще се публикуват 36 рекламни банера за организираните от агенцията събития. В подобни кампании няма нищо лошо, стига търговете да се правят прозрачно, а тяхната концепция и търсеният ефект да са планирани добре и предварително. За този конкурс обаче това трудно може да се каже.


Вестник БАНКЕРЪ научи, че общо пет компании са проявили желание да усвоят апетитната сума. Първият мераклия да се погрижи за имиджа на страната ни пред чуждестранните инвеститори е консорциум Хавас медия юнайтед. В него влизат българският и австрийският офис на Медия планинг груп. Според Търговския регистър нашенският клон е собственост на Йордан Йорданов и на Стефан Жил Дюлае, който участва и в управлението на Болкан експерт Холдинг, и на рекламната й пиар агенция Еуро Ар Ес Си Джи. Рекламната агенция Медия планинг груп не е случайна - като част от обединението България травъл 2010 през миналата година тя спечели търга за доразработването на скандалноизвестния туристически сайт www.bulgariatravel.org срещу 1.46 млн. лева. Освен всичко тя е добре позната и на Българската агенция за инвестиции, след като в обединение с Financial Times взе поръчката за организирането на три конференции и девет кръгли маси в Европа, САЩ и Източна Азия на стойност 1.3 млн. лева.


В надпреварата се включва и МАГ адвъртайзинг ООД. Неин управител е Константин Манолов, който ръководи и Сън медия сървисиз. Мажоритарен собственик е МАГ комюникейшънс на 82-годишната Султанка Кралева. Иначе тази фирма се управлява от заместник-председателя на партия Новото време Красен Кралев и от Павлина Моллова. През 2011-а МАГ Адвъртайзинг спечели няколко големи поръчки за рекламирането на страната - общо за над 5 млн. лева. Освен това дружеството може да се похвали с договори с няколко министерства - на земеделието, на спорта и на околната среда и водите.


Кандидати да реализират рекламната кампания са и агенциите Публисис и Адиа, който обединяват силите си в консорциум Инвестиционен прогрес. Първата фирма е притежание на Николай Неделчев и вече е печелила обществена поръчка на икономическото министерство за над 100 хил. лв. за организирането на събития, свързани с туризма. Второто дружество пък се управлява от Елка Тодорова и е собственост на 95-годишната Юла Демирева.


Четвъртият претендент да популяризира страната ни сред чуждестранните инвеститори е консорциумът БАИ - Консулт, съставен от четири компании. Първата - Аргент 2002 (на Владимир Денев и Йоана Даракова) има богат опит с държавните поръчки, през годините е печелила редица търгове на Министерството на земеделието и храните. Другите участници в консорциума са Триера комюникейшънс на Нели Драганова, Ол Ченълс Груп на Александър Дурчев, Мария Славова и Николай Бойков и холандската компания Публиситас.


Още една чуждестранна фирма ще се опита да пребори българските конкуренти за рекламните пари. Но тя участва самостоятелно. Това е испанският клон на голямата американска компания Ай Ем Джи (IMG)- Интернешънъл мениджмънт груп,един от гигантите на пазара за спортен маркетинг.


Кой обаче ще грабне парите ще стане ясно след 19 октомври, когато изтича и крайният срок за отваряне на ценовите оферти на кандидатите. По-голяма тежест при избора на изпълнител ще има техническата оферта - 80%, докато цената дава 20% от комплексната оценка.


Предстоящият търг е само част от проекта на БАИ за популяризиране на предимствата на инвестициите в България, финансиран по оперативна програма Конкурентоспособност. Той обхваща общо 23 дейности и услуги, разделени в 26 обществени поръчки. Някои от тях вече се изпълняват, а други тепърва ще бъдат обявени. Общата му стойност възлиза на колосалната сума от 15.6 млн. лева.


Амбициите на Българската агенция за инвестиции е рекламните материали да бъдат изработени в периода октомври - ноември 2012-а, а да бъдат публикувани до март 2013 година. Ефект от тях обаче едва ли ще има. Дори шефът на агенцията Борислав Стефанов признава, че 4.5 млн. лв. са доста скромен бюджет за реклама в чужбина, след като еднократната публикация на страница на The Economist струва 30 хил. евро. Освен това е наивно да се мисли, че една реклама във вестник, в списание или една брошура сама по себе си ще привлече чуждестранни инвеститори. Това повдига и въпроса дали крайната цел не е да се демонстрира активност, да се изхарчат няколко милиона за реклама на всяка цена, без значение ще има ли ефект. И дали не е по-разумно рекламните кампании да се обвържат с по-атрактивния условия за инвестиране у нас?!

Facebook logo
Бъдете с нас и във