Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Чергата под краката на още един строителен колос припламна

Един от основните играчи, които от години печелят обществените поръчки за изграждането на столичното метро - едноличното дружество с ограничена отговорност „Станилов“, собственост на Георги Станилов, явно здраво го е закъсал. Преди дни наши читатели ни информираха, че в складовата база на дружеството е избухнал грандиозен скандал, при който част от  машините на строителната фирма са били иззети по „извънсъдебен способ“ (меко казано).

Причината, според наблюдателите на този своеобразен екшън, са огромните дългове на дружеството към негови подизпълнители. За свършена, но неплатена работа. Заговори се за задължения на фирмата за милиони левове.

За да не се пускаме по течението на градския фолклор, „Банкеръ“ се свърза със самия Станилов. Той не скри, че има такъв случай, но отказа да влиза в подробности. Обеща обаче, че фактологията  около казуса ще ни бъде предоставена от дъщеря му. Тя била прокурист на дружеството и щяла да ни се обади...

Въпреки търпеливото ни изчакване, връзка с Биляна Станилова (според Търговския регистър тя е един от двамата прокуристи на "Станилов" ЕООД) така и не беше осъществена. А в средите на строителите усилено се заговори, че макар по партидата на ЕООД-то в Търговския регистър подобна информация все още да липсва, фирмата вече е поела по пътя на несъстоятелността.

Последните финансови данни за дружеството, които  успяхме да открием, са от консолидирания доклад за дейността на дружеството до края на 2018-а, внесен в Агенцията по вписвания, но все още на етап „Обработва се“. Според него, текущите активи на дружеството са 20 893 хил. лв., а текущите пасиви - 41 650 хил. лева. Конкретно са описани и две групи текущи задължения: към доставчици - в размер на 10 597 хил. лв., и по лизингови договори за строителна техника и тежкотоварни автомобили - общо 100 хил. лева. По всяка вероятност, разигралият се преди дни екшън, е свързан именно със задълженията около техниката, защото само лизингова компания би могла да си прибере "вересията" просто така - от днес за вчера. 

Дори да не сме съвсем прави, току що описаната картина донякъде дава основание да се предполага, че несъстоятелността вече тропа на вратата на строителната компания. История, която никак не е за подценяване, защото става дума за един от строителните мастодонти в България и ключов участник в най-различни обединения, "специализирани" в изграждането на столичното метро.

Един от последните ангажименти, които поема „Станилов“ ЕООД към „Метрополитен“ ЕАД е от февруари 2017-а и се отнася до изграждането на  Трета метролиния – Втори етап. Дружеството е част от обединението „Метробилд Запад“,  в което влизат още „Джи Пи Груп“ АД, „Интерпром“ ЕООД и „Биас-М“ ЕООД. Дължина на този участък е 2336 м., ведно с изграждането на две подземни станции в ж.к."Овча купел". Договорът е на стойност 80 973 хил. лв. без ДДС.

Другото обединение, в което "Станилов" ЕООД участва, е "Метробилд център“, което има ангажимента да изгради участък с дължина от 2.4 км и три станции - № 11 (при "Петте кьошета"), № 10 (при НДК) и № 9 (до кино "Одеон"). И в това обединение партньорите на "Станилов" ЕООД са същите - "Джи Пи груп" АД, "Интерпром" ЕООД и "Биас-М"ЕООД.Стойността на договора обаче е малко по-различна - почти 94 млн. лева.

За по-голяма яснота около този проблем  се свързахме с дългогодишния директор (от 1999-а насам) на общинското предприятие „Метрополитен“ ЕАД, Стоян Братоев. На въпроса ни "Има ли опасност евентуалния фалит на „Станилов“ да се отрази на предвидените по договорите за изпълнение срокове?", Братоев ни увери, че такава не съществува, тъй като другите фирми в консорциума, са поели неговите ангажименти.

Шефът на метрото не скри, че е наясно с финансовите проблеми на дружеството. Според него обаче място за притеснения няма, защото то е изпълнило по-голяма част от поетите си ангажименти. А в случай на нужда (т.е. ако срещу "Станилов" ЕООД стартира дело по несъстоятелност), останалите участници в двете обединения щели да поемат и неговата работа.

Каква ще е съдбата на една от най-големите строителни компании от тук насетне, можем само да гадаем.

Лошото е, че очевидно бизнес средата у нас далеч не е толкова „розова“, както се опитват да ни я представят днешните управници. Историята със „Станилов“  ЕООД е симптом. Фирмата е основана преди около четвърт век (през 1995 г. ), през цялото време си остана ЕООД. Тя е един от пионерите в изграждането на големите инфраструктурни обекти у нас - главно в сферата на хидротехническото и хидроенергийно строителство. А след като и такъв колос е на път да бъде отгърмян в небитието, какво остава за така "ухажваният" преди избори дребен и среден бизнес?!

Facebook logo
Бъдете с нас и във