Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЧЕХИТЕ ОТ ЧЕЗ ВСЕ ПО-ОБИЧАНИ

Чешките собственици на електроразпределителните мрежи в Северозападна България са на път тотално да сринат доверието на клиентите към себе си. Незнайно поради какви причини те явно са се вживяли в ролята на дериби, които могат да правят каквото си искат с потребителите си, и то абсолютно безнаказано. Гафовете им следват един след друг - и може би е редно на първо място да започнем с тримесечното отчитане. Чехите си бяха наумили, че ще го въведат на всяка цена, и го направиха, като успяха да сломят дори и уж упоритата съпротива на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Която впрочем трябва да брани не само интересите на електроразпределителните компании, а главно на обществото като цяло (тоест на потребителите).
По принцип в замерването на уредите за период, по-дълъг от месец, няма нищо лошо. Това е нормалната практика в редица европейски държави - стига, разбира се, да е направено и разяснено, както трябва на хората. А и България не е Чехия и не може ей така, с едно щракване на пръстите, да се променят навиците на публиката. Макар че и при техните надали става само с щракане...
Точно в тази насока ЧЕЗ се издъни много яко - вместо мащабна информационна кампания, от която всеки клиент да проумее какво ще се отчита и кога и колко ще трябва да плаща, бе разпратено само по едно писмо с разписаните срокове за междинните плащания. И толкоз. В крайна сметка едни абонати трябваше да плащат по осем лева, а други се чудиха как им е прогнозирана консумация от по 80 лв. през летните месеци, при положение че дори нямат климатик в дома си?
Ясно е, че чехите гледат да съкратят разходите си - чрез намаляване на броя на инкасаторите и на обслужващия персонал. Така обаче не става, ако ще Иречек лично да ги е довел. Не може в град като София, с население от около 2 млн. жители, ЧЕЗ да има само шест центъра за обслужване на клиенти, в които може да се подават жалби и оплаквания. Затова се стига до ненормалната ситуация пред тях да се извиват огромни опашки и гражданите с часове да чакат в жегата, за да си платят сметките за ток.
И с насърчаването на безкасовите плащания чехите направиха сериозна издънка, като дръпнаха шалтера на министъра на икономиката и енергетиката Петър Димитров, който бил платил по банков път. Самият Димитров остана много изненадан и от таксата за пускане на тока, която беше увеличена четири пъти и в момента е 40.06 лв. за включване до 24 часа и двойно по-голяма за експресна услуга. Какво да кажат потребители с далеч по-скромни финансови възможности от министерските, които са се оказали в същата ситуация? Няма как да подминем и факта, че въпросното вдигане на таксата бе въведено съвсем неслучайно, по чешки, успоредно с тримесечното отчитане.
Е, след всичко това дойде и изказването на регионалния мениджър на ЧЕЗ за България Любош Павлас, който по повод оплаквания на клиенти за завишени сметки при въведеното тримесечно отчитане на тока заяви: Предпочитаме нас да ни кредитират клиентите, а не ние тях. Уважаемият г-н Павлас едва ли би направил подобно дебелашко изказване, ако беше мениджър в родината си. И дали изобщо в Чехия се стига до такива инциденти, които непрекъснато затвърждават мнението на абонатите, че са скочили от трън та на глог, след като са заменили държавния монопол с частен? Ще си позволим да извадим и един цитат на Владимир Шмалц, директор Сливания и придобивания в CEZ, от изказване за в. БАНКЕРЪ през 2004 г., непосредствено след като стана ясно, че чехите ще вземат най-атрактивните ЕРП-та на България: За нас най-важно е да развием отношенията към клиентите, за да можем да им предложим най-добрите възможни условия. Е, на Шмалц ли да вярваме, на Павлас или на Швейк?
За какви отношения става дума, след като десетките хиляди жители в крайните западни райони на страната получават електроенергия, която не отговаря на утвърдените стандарти, само че чехите се правят на разсеяни. Потребителите там си плащат като попове по същите тарифи като клиентите в София, при все че за да си сварят едно яйце на електрическата печка, понякога им отнема три пъти повече време.
А какво да кажем за справедливия гняв на хората от Врачанска област, които през седмицата се вдигнаха на открит бунт срещу енергото заради високите изравнителни сметки, изгорелите заради токов удар телевизори, бойлери, хладилници и фризери на около 20 домакинства, погазените графици за включване на нови обекти в мрежата и мудното откриване не партиди? Призоваваме ЧЕЗ към спазване на сроковете, законите и условията, одобрени от държавния регулатор. Компанията нарушава правата на потребителите да получават непрекъснато еленергия със съответните показатели за качество и проявява некоректно отношение към изрядните си платци, се казва в протестно писмо на врачани до президента, премиера, омбудсмана на републиката, ДКЕВР и посолството на Чехия.
Интересно е да се види дали най-вече регулаторът ще вземе някакви мерки и ще има ли поне проверка на случилото се? Защото с досегашното си действия ЧЕЗ показва по-скоро антипазарно поведение и никакво зачитане на клиентите, на гърба на които печели. Във всеки случай ще е истинска изненада, ако Шушулов и компания не минат и този път с малко мрънкане и лека пушилка.

Facebook logo
Бъдете с нас и във