Банкеръ Weekly

Строят пристанище в Белослав -

Чакат газовите тръби

Информациите от последните дни, свързани с кризата в Крим, са напът да променят съдбата на единия от двата проекта, които трябва да бъдат реализирани в Белославското езеро край Варна. Въпреки че от известно време е възобновена позамрялата работа около строителството на две пристанища.

Първият проект е свързан с отколешната идея на бизнесмена адвокат Тодор Батков за изграждането на "Пристанище - логистичен център Варна". Той обаче беше "сложен на трупчета" и остана така доста време заради липса на инвеститорски интерес. Очевидно нещата са се променили и проектът е привлякъл мераклии да вложат пари в него. Това стана ясно преди десетина дни, когато на определената за него строителна прощадка настана оживление.

Според запознати то било свързано с договорки за евентуално сътрудничество с компании, които представляват руските интереси при изграждането на "Южен поток". Така беше до началото на тази седмица, когато Европейската комисия временно спря преговорите с Русия за съдбата на газопреносната мрежа "Южен поток". Това съобщи през седмицата еврокомисарят по въпросите на енергетиката Гюнтер Йотингер. Говорителката на комисията Забине Бергер пък допълни, че освен спирането на политическите преговори Йотингер много ясно е заявил, че "Южен поток" ще трябва доста да почака за одобрение за правна съвместимост.

В интерес на истината трябва да кажем, че още преди две години се заговори, че едноличното дружество с ограничена отговорност "Т.Б.Консулт", собственост на столичния адвокат и собственик на футболния клуб "Левски" Батков, се е сдобило с одобрени проекти и със съгласувателни решения от всички институции за представения комплексен инвестиционен проект за изграждането на пристанището и центъра. Поради спецификата на предвидените дейности, освен строителни разрешения, бъдещият обект трябваше да получи зелена светлина и от Министерството на околната среда и водите. Според решението на неговите експерти от 21 октомври 2010-а представеният инвестиционен проект е бил одобрен и подписан от тогавашния министър Нона Караджова. Положително становище (№ 04-09-114 от 21 юли 2010-а) за бъдещата инвестиция е дало и Министерството на здравеопазването.

От всички документи (с които в. "БАНКЕРЪ" разполага) става ясно, че според устройствения план на Белослав строителството ще се развие върху терените на фалиралия стъкларски завод "Белопал", който едноличното дружество на Батков купи от Агенцията за държавни вземания преди повече от десет години (несъстоятелността на предприятието бе обявена от Варненския окръжен съд още през 2002-а).

Трите имота (УПИ I,II и III в кв.25) са разположени в зоната между жп линията Варна - София и плавателния канал (в посока север - юг) и северното фериботно пристанище на запад. Подробният устройствен план за бъдещата строителна площадка е одобрен със заповед на кмета на община Белослав Желязко Петров, а издаденото разрешение за строеж е от 1 август 2012 година.

Още по това време стана ясно, че проектът ще се реализира на два етапа. Първият включва изграждане на контейнерен терминал с две корабни места и с кейова стена, дълга 460 м, а вторият - строителство на зърнен терминал.

Инвеститор на обекта е едноличното акционерно дружество "Логистичен център - Варна", управлявано от Иван Касалийски. Според информационната система "Дакси" то е 100% собственост на "Т.Б.Консулт" ЕООД. За изграждането на съоръженията ще бъдат вложени десетки милиони евро. Нека припомним, че този проект беше сертифициран в т.нар. клас "А" от Агенцията за инвестиции през март 2012 година. От сертификата става ясно, че дружеството планира в тригодишен период да вложи 76 млн. лв. и да разкрие 200 работни места.

Според запознати с инвестиционния "климат" у нас тласъкът за реализация на този проект през тази година е дошъл от факта, че до Батков е стигнала предварителна информация, че през март надзорният съвет на "Южен поток транспорт" БВ ще одобри подписването на договор за изграждане на морския газопровод "Южен поток". Това наистина стана преди дни. Газопроводът трябваше да се състои от четири успоредни тръбопровода с приблизителна дължина 931 км, които ще минават през Черно море. Според проекта всеки от тръбопроводите трябваше да се състои от над 75 000 тръби с диаметър 32 инча.

Надзорният съвет одобри още и подписването на договора за доставка на тръбите за втората линия. На 29 януари вече беше дадена поръчка за изработка на тръбите за линия 1 на производители от Русия и Германия. Доставчиците на тръбите за линия 2 трябваше да са оповестени след сключване на договорите с тях. А акционерното дружество "Южен поток транспорт" беше избрано да подпише договорите за строителство, които обхващат полагането на линия 1 на морския газопровод, изграждането на подводните трасета на всичките четири линии и на съоръженията при излизането им на сушата в Русия и в България.

Цялата тази информация очевидно е стимулирала идеята новото пристанище в логистичния център на Батков да бъде построено по-бързо, за да може да поеме товарите с тръби, които лесно могат да стигнат по море до Варна и у нас през новия порт. Подобна схема за работа по всяка вероятност можеше да се окаже едно от най-печелившите занимания на юриста (според слуховете той има нужда от финансово "освежаване").

Нека припомним още детайли от историята на този проект. Стъкларският завод беше купен в момента на фалита му. Икономическите обосновки още по онова време дадоха да се разбере, че възстановяването на производството му трудно може да го превърне в рентабилен бизнес. По това време на българския пазар сериозно навлизаха големи турски и гръцки компании, работещи в този сектор. Първоначалното решение бе на терена да бъде изградена логистична база с 16 халета и необходимите комуникации за нея. Тя обаче отстъпи пред идеята за изграждане на пристанище, след като инвеститорът възложи на "Хамбург порт кансълтинг" проучването на пазара. Анализът на фирмата определи пазара и бъдещото й развитие като "позитивни". Но за да се стигне до самото строителство на съоръжението, беше необходимо да се извърви дълга процедура. След решението по оценка на въздействието на околната среда от 2010-а трябваше да бъде изработен генерален план и той да бъде разгледан от междуведомствен експертен съвет, съставен от представители на всички институции, които имат отношение към проекта. Със заповед на министрите на регионалното развитие и на транспорта този план е одобрен през 2011 година. На инж. Георги Първанов от "Транспроект" ЕАД е възложено изработването на идейния инвестиционен проект, който от 31 юли 2012-а вече има разрешение за строеж на нулев цикъл. През миналата година е бил готов и работният проект. И макар че според първоначалната идея строителството е трябвало да започне през миналата година, стартът му очевидно се е отложил за тази.

По информация на в. "БАНКЕРЪ" строителните дейности са възложени на столичната строителна фирма "Агрогруп екзакт" ООД с управител Атанас Апостолов. Говори се, че освен строител компанията на Апостолов е и инвеститор в обекта. Потърсихме господин Апостолов, за да разберем дали информацията ни е вярна, но той обясни, че на този етап ставало дума само за предварителен договор и само за строителство.

В същото време обаче свързани с него компании започват масово да ползват "заеми" и след това да вдигат капитала си. Така например в рамките на няколко месеца, "Агрогруп екзакт" ООД стана сериозен акционер в "Ермитаж Класик" ЕАД. От протокола от последното му общо събрание става ясно, че Апостолов чрез дружеството си с ограничена отговорност е придобил половината от акционерната компания с последен регистриран капитал от 1 825 820 лева. Другите 50% са собственост на едноличното акционерно дружество "Армира" на Цвета Игнатова, с управител Иван Игнатов. Запознати с това "раздвижване" в компанията смятат, че съдружниците на Апостолов са близки до управляващи в "Газпром" и оттам "навързват" интереса към белославското пристанище...?!

За да си изясним ситуацията, се опитахме да се свържем и с Тодор Батков, но за съжаление нито съобщението, което оставихме по телефона на секретарката му, нито позвъняването ни на мобилния му номер дадоха резултат...

 

Проектът предвижда изграждане на пристанище за обществен транспорт с регионално значение, базирано върху 260 000 кв. м - територията на бившия стъкларски завод "Белопал". Теренът е разположен на северния бряг на канал №2 в гр. Белослав. Пристанището ще е специализирано в обработка на контейнери, за зърно и за т. нар. генерални товари. Ще се реализира на два етапа.

 

Основни подобекти:

 

- Изграждане на кейова стена с дължина 460 м;

 

- Зърнен терминал с 14 силоза. През първия етап ще бъдат изградени десет;

 

- Площадки за контейнери и генерални товари. Максималният капацитет на контейнерния терминал е 130 000 TEU годишно;

 

- Цех за контейнеризация и деконтейнеризация с площ 4500 кв. метра;

 

- Саниране на административна сграда с РЗП 4000 кв. метра;

 

- Основен ремонт на два контролно-пропускателни пункта;

 

- Пълно саниране и доизграждане на вътрешната жп мрежа;

 

- Саниране на бившата столова и кухненския блок, което ще осигури битовото обезпечаване на персонала.

 

Пристанището ще бъде снабдено с нова и модерна техника и ще се обслужва от 100-тонни мобилни кранове.

 

На този етап са запазени административната сграда, бившата столова с кухненски блок и бетонен склад. Теренът е рекултивиран. Изградени са вътрешнотеренните комуникации, ВиК мрежи и електрокомуникации. Решен е и проблемът с отпадните води на бъдещото пристанище. През терена минава колектор, по който те ще се отвеждат до помпена станция, а оттам в пречиствателната станция на Белослав. Възстановена е и стара жп връзка с обща дължина 500 м до гара Белослав.

Facebook logo
Бъдете с нас и във