Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЧАКАМЕ ЕВРОПАРИТЕ, ЗА ДА СИ ОПРАВИМ ПЪТИЩАТА

Близо 1.8 млрд. евро ще са необходими за финансирането на стратегическите за страната ни инфраструктурни проекти, съобщи във на 14 март заместник-министърът на транспорта Весела Господинова. Основната част от тях - 1.39 млрд. евро, ще глътне изграждането на пътищата и жп линиите по основните европейски транспортни коридори.
Според сметките на транспортното ведомство 78.4 на сто от парите ще дойдат от европейските фондове, а останалите 357.8 млн. евро ще е национално съфинансиране. Сред приоритетните пътни проекти ще са отсечките Видин-Монтана, Враца - Ботевград, Кърджали - Подкова, Ботевград - Плевен - Бяла, Русе - Велико Търново и довършването на програма Транзитни пътища IV. В жп сектора акцентът ще е върху модернизацията на трасетата Видин - София, Свиленград - турската граница, София - Пловдив, Пловдив - Бургас, София - Перник - Радомир и Мездра - Горна Оряховица.
Изненадващо на второ място в приоритетите през следващите няколко години е развитието на метромрежата. За това ще отидат 157.3 млн. евро, като 128.6 млн. ще са от еврофондовете, а останалите ще трябва да осигури държавата. Любопитното в случая е, че с тези средства ще се финансира разширението на софийското метро от търговски център Интерпред до кварталите Младост и Дружба, въпреки че Метрополитен ЕАД е изцяло общинско дружество.
Сериозно внимание ще се обърне и на подобряването на условията за корабоплаване и развитие на комбинирани превози. За улесняване на навигацията по Дунав са предвидени 138 млн. евро, а други 8 млн. евро ще бъдат отделени за изграждане на информационни системи за състоянието на българската част на реката и за управление на трафика на плавателните съдове.
Страната ни разполага с достатъчно гъста железопътна и пътна мрежи, пристанища и летища, но поради хроничния недостиг на средства те са в незадоволително състояние. Нуждаят се от спешна рехабилитация и модернизация, за да отговарят на изискванията за съвременна транспортна система, заяви заместник-министър Господинова.
За да бъде завършена магистралната мрежа, пък ще са необходими близо 3.5 млрд. евро, показват най-новите разчети на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Само за отчуждаването на трасетата, през които ще минат аутобаните Тракия, Хемус, Марица, Черно море, Люлин и Струма, ще трябват 393.9 млн. лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във