Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Чакаме директна линия България-САЩ

Ако приемем за меродавна неписаната максима, че авиацията е първият индикатор за промяната в икономическите нагласи, то има основания да мислим за 2014-а с умерена доза оптимизъм. Според традиционния анализ на Асоциацията на българските авиокомпании за миналата година пазарът у нас е отчел увеличение с 4% спрямо 2012-а. През трите основни летища София, Варна и Бургас с международни и чартърни полети са превозени близо 7 млн. пътници.


Добрата новина е, че за пръв път от началото на икономическата криза българските авиопревозвачи имат повод да почерпят. През 2013-а те са превозили 2.002 млн. пасажери, при положение че година по-рано са отчели 1.89 млн. пътници, т.е. постигнали са ръст от 5.8 на сто. Това им отрежда дял от 29 на сто в общия пазар или с 0.5% повече спрямо 2012-а. Доста обнадеждаващо предвид факта, че от 2008-а насам те непрекъснато губеха позиции.


Друг повод за оптимизъм е нагласата за откриване на директна линия между България и САЩ, което със сигурност ще доведе до увеличаване на броя на превозените пътници. Наш превозвач чака разрешение от американската администрация за директни полети, като е готов до два-три месеца да обслужва редовен курс три пъти седмично. Част от процедурата по одобрението вече е минала, но се чакат разрешения, свързани със сигурността на пътниците и товарите, за които е необходимо да се разположи съответната техника на летище София. Полети от българската столица до Ню Йорк имаше до 1999-а, като те се изпълняваха от националния авиопревозвач "Балкан".


Председателят на организацията Светослав Станулов пък добави още един любопитен щрих: "Чартърните полети от и към България са само четири месеца в годината. За да имат приходи, половината от самолетите на нашите авиокомпании летят в чужбина през зимата, а 1/3 от тях са навън през цялата година. Това означава, че са конкурентоспособни и доказват себе си на чуждестранните пазари. Ние можем да се впишем навсякъде. Работим в Европа - Исландия, Германия, Италия, в Далечния изток, също в Дубай, Мианмар, Тайланд, Виетнам, Пакистан, както и в Африка". От бранша обаче не бяха големи оптимисти за откриването на дестинации към Азия по две причини - липса на подходящ самолет, както и липса на цялостна организация.


Очертава се обаче един много сериозен проблем в близко бъдеще. Възможно е след 2017 г. българските авиокомпании да бъдат принудени да наемат чуждестранни пилоти заради пенсионирането на много от нашите. Обучението на един авиатор струва 40 хил. евро и тази сума не е по възможностите на средностатистическото българско семейство. От Асоциацията на българските авиокомпании настояват държавата да отпусне стипендии, които покриват поне половината от тази сума.

Facebook logo
Бъдете с нас и във