Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Центърът за градска мобилност ще се спасява от коронакризата чрез заем от 15 млн. лева

Ръководството на столичното общинско дружество Център за градска мобилност възнамерява да изтегли заем в размер на 15 млн. лева от Българската банка за развитие. Дружеството ще прибегне до кредита, за да компенсира загубите си, натрупани по време на извънредното положение в страната. От ЦМГ са внесли за разглеждане в Столичния общински съвет искането за вземане на заема, за да се покрият разплащанията към транспортните оператори.

Столичният градски транспорт планира да погаси задължението си към ББР в рамките 5 години, като ще има 9-месечен гратисен период за първата вноска. Очаква се искането да бъде разгледано на следващото заседание на общинския съвет, което ще се проведе на 9 юли.

По време на извънредното положение, което бе обявено на 13 март и продължи до 13 май, пътниците в градския транспорт в столицата са намалели значително, както и продажбите на превозни документи. Заради ограничителните мерки срещу разпространението на COVID-19 беше спряна и продажбата на билети от водачите на превозните средства, а контрольорите не глобяваха нередовните пътници.

В началото на юни кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че общите загуби на Центъра за градска мобилност от началото на извънредното положение са 24 млн. лв. Около 15.5 млн. лв. от тях са финансовите щети за транспортните дружества, останалите са за сметка на неработещите "синя" и "зелена" зони. Затова ще се наложи да бъде направена втора актуализация на бюджета на столицата.  

В края на месец април беше направена първата актуализация на общинския бюджет. В сегашния му вид приходите са с 23.4 млн. лв. по-малко, поради което разходите се намаляват със същата сума.

Срещу намерението Центърът за градска мобилност да попълни финансовите си загуби с кредит се обяви гражданското движение "Спаси София".

"ГЕРБ+ВМРО възнамеряват да теглят нов кредит за 15 млн. лв., за да запълват дупките в ЦГМ! Това на фона на демонстрираното упорство на управляващите да не се предприемат никакви реформи на ЦГМ, на зоните за платеното паркиране и оптимизиране на разходите и процесите в общинското дружество", гласи позиция на "Спаси София", публикувана на страницата им във Фейсбук.

Загубите в градския транспорт и паркирането след епидемията са факт, но те налагат реформи в ЦГМ, които да намалят разходите и да подобрят приходите, а не просто да се взимат кредити, подчертават от организацията, давайки алтернативни предложения за справяне с проблема: 


  • въвеждане на електронен контрол с автомобил, какъвто ЦГМ вече има и оптимизация на работата на служителите по контрола на паркирането;

  • сливане на сегашните три диспечерски центъра за управление на градския транспорт в един;

  • сливане на трите транспортни дирекции, разпръснати между Столичната община и ЦГМ;

  • затягане на контрола върху масовото хаотично паркиране по улици, тротоари и в зелени площи, което ще подобри движението и качеството на живот в кварталите;

"Успоредно с тях внесохме и предложение за изграждане на 10 монтажни паркинга в кварталите с над 3500 нови места, където да бъдат инвестирани част от приходите от платеното паркиране. Внесохме и доклад за реформа на зоните за платено паркиране, като целим намаляване на безплатните и безкрайни служебни абонаменти на институциите, както и въвеждане на отделни места за зареждане, краткотрайно спиране за оставяне на пътници и актуализирано работно време, което да отговаря на днешните нужди на София", припомнят от гражданското движение.

"Отвратени сме от управляващите, които за пореден път показват колко са некадърни. Единственото, което могат, е да трупат нови дългове, които да изплащаме всички софиянци вместо на 15-тата година от управлението си да седнат да помислят как да реформират черната дупка ЦГМ", възмутени са от "Спаси София".

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във