Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЦЕНИТЕ НА РАЗГОВОРИТЕ ЩЕ ПРОДЪЛЖАТ ДА ПАДАТ

Димитрис Люпис е директор Продукти и услуги в Глобул от 2005 година. Преди това е работил последователно като мениджър Разработка на продукти в гръцките телекомуникационни компании Q-Telecom и WIND Hellas. Заемал е ръководни постове в областта на развойната дейност в редица водещи технологични фирми в Гърция и Великобритания. Притежава магистърска степен по компютърни науки от Университета в Кардиф, Уелс, и бакалавърска степен по компютърни науки и математика от Университета в Рединг, Англия.

Г-н Люпис, преди месец БТК изпрати писма до Глобул и Мобилтел, с които ги призова до 15 септември да променят досегашните договори за взаимно свързване и да изравнят цените на едро за обаждания от фиксирани към мобилни мрежи с тези между мобилните мрежи. Крайният срок вече наближава и сигурно вече имате отговор на искането на телекома?
- Обикновено подобно договаряне става чрез Комисията за регулиране на съобщенията, тъй като има определени правила, които е необходимо да се спазват. Ние успяхме да постигнем съгласие и неотдавна сключихме споразумение с регулатора, което бе подкрепено от всички мобилни оператори, действащи на българския пазар. То предвижда постепенно намаляване на цените за взаимно свързване, като до юли 2009 г. те трябва да паднат с 45% спрямо сегашната им стойност.
От Мобилтел вече внесоха две жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу БТК. В тях твърдят, че тази компания нарушава Закона за защита на конкуренцията, обвързвайки независими една от друга услуги и на практика осъществявайки кръстосано субсидиране между нея и Вивател. Вие смятате ли, че има такива нарушения?
- Знаем за тези оферти на БТК и също бяхме доста изненадани, когато ги видяхме. Кръстосаното субсидиране не е позволено никъде в Европа. Затова и ние пуснахме жалба до КРС по този казус, тъй като смятаме, че подобно поведение не е в духа на честната игра. Ако трябва да съм искрен, странно е, че регулаторът все още не е предприел никакви действия за решаване на въпроса. Явно там обмислят изключително внимателно каква да е реакцията им.
Преносимостта на номерата бе една от най-обсъжданите теми в телекомуникационния бранш у нас в началото на годината. Сега, пет месеца по-късно, можете ли да обобщите какво спечели и какво загуби Глобул от въвеждането на процедурата?
- До момента клиентите, които са се възползвали от възможността да преминат към друг оператор, са много малко и за това си има причини. Не е тайна, че много силно подкрепяхме въвеждането на процедурата за смяна на номерата. Заедно с Вивател искахме смяната да става с посещение на клиента само в един магазин, защото смятаме, че това е най-удобният начин. Но срещнахме изключително сериозна съпротива от страна на Мобилтел. В крайна сметка, за да започне изобщо процедурата, направихме компромис и приехме смяната да става с посещение в два магазина. В противен случай България бе застрашена да понесе изключително сериозни санкции от Европейския съюз заради натрупаното закъснение. Още когато се съгласихме обаче, предупредихме, че ако се появят проблеми, ще настояваме за преразглеждане на целия процес и за обсъждане на правилата отначало. А трудностите вече са факт.
Поискахме КРС да вземе мерки, тъй като при нас постъпват много оплаквания от потребители, че основният ни конкурент - Мобилтел, възпрепятства преносимостта, най-вече чрез клаузата за автоматично продължаване на договорите. Така абонатът не може да премине към друг оператор - принуден е да прекрати контракта си и да плати тежка наказателна глоба. Ние настояваме регулаторът да разгледа не само практиките на Мобилтел, а на целия телекомуникационен пазар. Трябва да има ясни правила, валидни за всички. Иначе ще сме принудени да предприемем същите действия и за да защитим интересите на Глобул, също ще въведем автоматично подновяване на договорите. То ще важи само за новите абонати и ще стане факт най-рано след една година, но предварително ще уведомяваме хората за удължаването. Запознали сме КРС за тези си намерения, въпреки че се надяваме да не се налага да се стига дотам.
Не се ли вдига много шум за нищо - все пак сам казахте, че броят на абонатите, възползвали се от услугата, е твърде малък?
- Да, но причините за това са именно посещението на два обекта и автоматичното подновяване на договорите. Ако ги нямаше тези възспиращи фактори, може би наистина щяхме да видим реалния ефект от преносимостта на номерата. Докато сега спокойно можем да кажем, че тя е неприложима за българските клиенти. Само промяната на правилата ще доведе до раздвижване на пазара.
Има ли проблеми Глобул с базови станции за GSM в Пловдив? Преди около месец общината там реши да забрани поставянето на клетки върху сгради заради превишаване на нормите на излъчване от мобилни оператори...
- Това не е съвсем в моите правомощия, но имам представа за случая. За да се постави базова станция, са необходими няколко разрешителни, включително и измерване на нивото на електромагнитните излъчвания. В България правилата за излъчванията са по-строги, отколкото в Европейския съюз, и ние ги спазваме не само в Пловдив, но и в цялата страна. Предоставили сме всички необходими документи на Пловдивската община. Оттам казаха, че през септември ще свикат среща с операторите, за да обсъдим ситуацията, и сега чакаме да ни се обадят. Готови сме да им сътрудничим напълно.
В Западна Европа е нормална практика на потребителите при подписването на договор да се предоставят мобилни телефони срещу символична сума. Вие обмисляте ли нещо подобно?
- Средната цена за минута разговор в България е твърде ниска и е под средната за Европа. Същото важи и за приходите от един абонат. Въпреки това Глобул вече има оферти, в които се предлагат много евтино мобилни апарати. При преподписването на договор, в зависимост от тарифните планове и няколко други параметъра, предлагаме телефони почти без пари.
На кои клиенти отдавате приоритет - на тези с договор или на ползващите предплатени карти?
- Преди три години съотношението бе 30 към 70 в полза на предплатената услуга, а сега е почти 50 на 50. Промяната се дължи най-вече на атрактивните тарифни планове - пет лева такса, плюс добро количество включени безплатни минути за разговори. Ето защо все повече хора предпочитат да подпишат контракти. И въпреки че обръщаме голямо внимание на клиентите на договор, тъй като приходите от тях са по-големи, това не означава, че пренебрегваме останалите.
Какви нови услуги и продукти планира да пусне Глобул?
- За такива неща обикновено не се говори предварително, но ще ви кажа, че компанията претърпя сериозно развитие в сравнение с продуктите и услугите, които предлагаше преди няколко години. Следим внимателно какво се случва по света и смятаме, че сме в час с последните тенденции. Днес имаме услугата Говори ми, която е нова дори за повечето западноевропейски мобилни оператори. Тя дава възможност за оставяне на мултимедийно съобщение, което се получава под формата на аудио- или видеофайл, ако абонатът не вдигне телефона си. Имаме и услуги за пренос на данни, към които интересът непрекъснато се увеличава.
Накъде като цяло ще върви телекомуникационният сектор в България? Ще падат ли още цените на разговорите, или ще се установят на сегашните нива?
- След като Глобул стъпи на българския пазар като втори основен играч, цените непрекъснато падат. Не вярвам разговорите да поевтиняват с досегашните темпове, но като се има предвид, че ще бъдат намалени таксите за взаимно свързване, единствената посока на движение на тарифите е надолу. Същото важи и за роуминга, още повече че тарифите там са приоритет и на Европейския съюз. Досега много оператори едва ли не наказваха клиентите, че ползват телефона си за осъществяване и приемане на повиквания за и от чужбина. Впрочем, ние още преди година поставихме цени на роуминга, които други доставчици на GSM-услуги въвеждат сега. Смятам, че от поевтиняването печелят както клиентите, така и операторите заради увеличения трафик. Вече се говори и за регулиране на цените на GPRS и съобщенията, но за тях Глобул има много конкурентни цени и дори да бъдат въведени определени прагове за максималната им стойност, ние пак ще предлагаме услугите си под тях.
Според вас има ли място на българския пазар за четвърти GSM-оператор?
- Не вярвам, че има много възможности за влизане на четвърти оператор. Доказа го и провалилият се преди месец търг за даване на лиценз. Разбира се, ако някой държи да стъпи на пазара, ние сме готови да посрещнем конкуренцията, макар че ще му бъде изключително трудно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във