Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЦЕНИТЕ НА ГОРИВАТА ДАВАТ ШАНС НА АВИОПРЕВОЗВАЧИТЕ

Седем от най-големите американски авиокомпании отчетоха загуби от общо 5.9 млрд. щ. долара за второто тримесечие на годината, но от средата на август цените на техните акции продължават антигравитационния си полет нагоре. Нова порция оптимизъм наля докладът на инвестиционната банка Морган Стенли (Morgan Stanley),според който по-голяма част от индустриалните фирми, които сега са затруднени, ще могат да се окажат на печалба още през 2009 година. Възможно ли е бурята на нарастващите разходи и свиващото се потребление, което до неотдавна изглеждаше, че поставя на карта съдбата и оцеляването на много авиопревозвачи, вече да утихва?
Причината за промяната в очакванията едва ли ще изненада някого. Когато през юли цената на барел петрол почти удари 150 долара, самолетните фирми навлязоха в най-голямата криза в историята си - далеч по-дълбока и с очаквания да е далеч по-продължителна от тази след 11 септември 2001 година. Но откакто петролните фючърси започнаха да падат, борсовият индекс на авиокомпаниите на САЩ тръгна да се покачва.
Уилям Грийн от Морган Стенли определя поевтиняването на горивата като събитие, което променя цялата игра и което ще даде значително пространство на превозвачите да си отдъхнат, дори при намалено търсене. Според него по-ниските цени, заедно с мерките, които авиофирмите предприемат за намаляване на капацитета си (като не летят със стари самолети) и увеличаване на приходите (като таксуват услуги, които преди това са били безплатни), може да се окажат достатъчни, за да върнат на печалба Делта (Delta), Нортуест (Northwest), Континентъл (Continental) и Юнайтид (United) още през следващата година.
Други наблюдатели смятат, че е прекалено рано да се празнува. Джовани Бисиняни, генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт, предупреждава, че въпреки всички приказки за намаляване на капацитета, той все още се развива далеч по-бързо от търсенето. Бисиняни е на мнение, че капацитетът на авиопревозвачите в света се е увеличил с 5.5% през юни тази година, а търсенето е отбелязало най-ниския си ръст от пет години насам - 3.8 процента. Дори в Северна Америка капацитетът се е разширявал по-бързо от самия трафик.
Бисиняни изказва още някои опасения. Около 40% от горивото, използвано от авиопревозвачите в света, все още е от запасите с цена от 75-85 долара на барел. Когато те се изчерпят в края на годината, ефектът ще е като внезапно дърпане на възглавница. Досега 26 компании са фалирали в сравнение с 11 след терористичните атаки от 11 септември 2001-а, а други 20 са застрашени от фалит.
По думите на Бисиняни положението в света може да ускори процеса на консолидиране между превозвачите и така да се постигне нормализация. На 14 август три авиокомпании - Америкън еърлайнс (American Airlines), Бритиш еъруейз (British Airways) и Иберия (Iberia), подадоха молба пред американското правителство да им разреши по-близко сътрудничество при полетите над Атлантика. По този начин те се опитват да намалят разходите си за излитане и кацане, които плащат на летищата, и особено тези на Хийтроу. Представители на трите фирми изразиха надежда, че споразумението между Европа и Америка, което влезе в сила през март 2008-а, ще помогне регулаторните органи да са по-благосклонни. Ако това се получи, може би ще настъпи моментът за създаването на истински световни мегаавиокомпании. Някои анализатори поставят под съмнение правилността на подобно решение, но ако цените на петрола не паднат още по-чувствително, вероятно ще станем свидетели на такива опити.

Facebook logo
Бъдете с нас и във