Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

БЪРЗА ПИСТА ИЛИ КРИВИ СОКАЦИ ЗА МАГИСТРАЛА ТРАКИЯ?

Петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) остави в сила решението на тричленката по делото за автомагистрала Тракия, съобщиха от съда във вторник (20 юни). С решението се отхвърля протестът на заместника на главния прокурор Митьо Марков срещу акта на Министерския съвет, с който магистралата е отдадена на концесия без търг или конкурс. Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Така договорът за отдаване на автомагистрала Тракия на концесия, подписан през март 2005 г., остава в сила. Концесията е за срок от 35 години, а сумата по договора е 720 млн. евро.
Решението на кабинета е публикувано в Държавен вестник на 14 януари 2005 г., а протестът срещу него е подаден на 8 юни 2005 г., след като е влязло в сила. Ето защо е допустима единствено проверка на действителността му, а не на неговата целесъобразност, констатират върховните магистрати. Според тях протестът на Марков не е основателен. Съгласно Закона за концесиите Министерският съвет е компетентен да предостави без търг или конкурс концесия при определени условия. Сред тях обаче не фигурира изискване за наличие на вече предоставена концесия, както се твърди в касационния протест. Според решение на Конституционния съд смисълът на цитираната разпоредба е да се постигне относителна стабилност на вече раздадени за ползване обекти и да се толерират вече придобити права върху визираните обекти - каквато е хипотезата и в този случай. Към датата на издаване на решението на кабинета за концесията едно от дружествата в българо-португалския консорциум - Автомагистрали ЕАД, реално е изпълнявало всички дейности и работи, свързани с поддържането, текущия ремонт, зимното поддържане, охрана на съоръженията и принадлежностите на автомагистрала Тракия, твърдят върховните магистрати. Затова според тях Министерският съвет има правомощията да даде без търг или конкурс концесията на консорциума Магистрала Тракия АД. Касационният протест повдига въпроса за икономическата неизгодност на предоставената концесия, но той е свързан с преценка за целесъобразност, което е извън правомощията на съда, пише още в решението.
Възможно е да се потърси и друг концесионер за магистрала Тракия. След като Върховният административен съд излезе с решение, че няма нарушения по концесионирането на магистралата, очаквам Министерският съвет да ме натовари да преговарям с португалската фирма за корекции в договора. Ако не се договорим, ще търсим друг изпълнител. Така коментира решението на съда министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, който като опозиционен депутат в 39-ото Народно събрание бе сред най-яростните противници на концесията. Гагаузов припомни становището на европейската служба Евростат, че държавните средства, с които ще се покриват изчислените от концесионера загуби от по-нисък от прогнозирания автомобилен поток, по същество представляват държавна помощ.
Според строителния министър българското правителство ще настоява за намаляване на цената за строителство на километър магистрала, която според сключения от предишното правителство договор е 2.7 млн. евро. Трябва да се гарантира по-добра защита на държавния интерес, уточни Гагаузов.
Намерението е прекалено оптимистично. Много е малка възможността да се намали цената на договора, обясниха пред в. БАНКЕРЪ строителни експерти. Те дори са на мнение, че най-вероятно португалските фирми ще калкулират в цената на магистралата и досегашните си разходи по концесията. А те според неофициална информация вече доближават 60 млн. евро.
Къде и как са похарчени толкова много пари, едва ли някога ще стане ясно. Затова пък според народния представител от ДСБ Иван Иванов няма причини да продължи изпълнението на договора. От трите изисквания в правителственото решение: положителни становища от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Евростат досега има само положително становище от КЗК. И то с доста уговорки. Според съпартиеца му Евгени Чачев обаче, който е и бивш министър на регионалното развитие и благоустройството, правителството няма да промени концесионера, защото толерирането на договора най-вероятно е сред условията на коалиционното споразумение с НДСВ. Според изявления на представители и на ДСБ, и на БСП от 1995 г. португалските фирми били свързани със сина на Симеон Сакскобургготски принц Кирил. НДСВ обаче отрече наличието на такава връзка.
А че новото правителство няма нищо против модела, по който Тракия беше дадена на концесия, бе доказано както с новия Закон за концесиите, така и с начина, по който изпълнителна агенция Пътища се преструктурира във Фонд републиканска пътна инфраструктура.

Волфганг Рот, вицепрезидент на Европейската инвестиционна банка:
ЕИБ НЕ ФИНАНСИРА СДЕЛКИ С ПРЯКО ДОГОВАРЯНЕ
Европейската инвестиционна банка следи много внимателно въпроса с отдаването на концесия на магистрала Тракия на консорциума Магистрала Тракия АД. Ние финансираме строителството на част от отсечките на аутобана. В момента изчакваме решението на Върховния административен съд в България за законосъобразността на решението на кабинета Сакскобургготски да сключи договора за концесия без предварителен търг или конкурс. След като магистратите се произнесат, ще проведем допълнителни консултации с властите в София и ще обсъдим по-нататъшното ни участие в проекта. По принцип Европейската инвестиционна банка не финансира проекти, за които са възложени обществени поръчки или са сключени концесии без провеждането на търг или конкурс в съответствие със законодателството на ЕС. Очевидно е, че реализирането на открити публични процедури пести средства на данъкоплатците. Нашият опит показва, че след провеждането на търг или конкурс обикновено стойността на проектите е с около 30% по-малка в сравнение със сумите, които бюджетът плаща при пряко договаряне.

Facebook logo
Бъдете с нас и във