Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Българско вино опиянява Поднебесната империя

Българското вино не е много популярно в Китай, но пазарът е с голям потенциал.

Колкото и странно да звучи, България би могла да се намеси в търговската война между САЩ и Китай  и дори да извлече ползи от нея за себе си. Например ако азиатската страна наложи мита върху такива американски стоки като виното и хранителните стоки, ние можем да се възползваме от това - за нас като голям производител се отваря ниша за българските продукти. Първата добра новина в тази посока е за подписания договор между Българската асоциация на износителите на вино (БАИВ) и компанията "Джойнтек груп", която е една от най-големите вносителки на китайския пазар  на храни и напитки от цял свят. В съответствие с него  12 000 л българско вино ще бъде изнесено в Поднебесната империя, включително и в Хонконг и Макао.

България произвежда годишно около 1.3 млн. л и заема 18-о място в света с този продукт. Експортът ни  в Китай е около 1.5 млн. бутилки. Почти 90% от потребителите в азиатската страна предпочитат червени вина. Това е голям, но и труден пазар, тъй като масовият потребител не познава страната ни. И, за да успеят там, български винопроизводители трябва да се обединят, за да добавят към качество на своите продукти и необходимото количество. Китай традиционно е най-големият търговски партньор на България в Азия. От 2011-а стокообменът ни стабилно надхвърли милиард щатски долара и расте. Идентифициран потенциал и интерес за разширяване на българския износ за Китай има за стоки като селскостопански продукти и храни, вино, минерална вода, етерични масла и козметични продукти от тях.

Стокообменът между България и Китай възлиза на 1.6 млрд. щ.долара за десетте месеца на 2017-а, като расте с 26.57 на сто. Износът ни е на стойност 786 млн. долара, а вносът - 928 млн. долара. През последните години Китай е на второ място след Турция сред експортните ни дестинации извън Европейския съюз. Забележително е огромното увеличение на износа от България към Китай (+65.83%). Заедно с ръста на стокообмена в търговската структура също възникна позитивна промяна, процентът на продуктите с високодобавена стойност - машини и ел. уреди, е повишен. Сред водещите стокови позиции в износа ни са рафинирана мед и медни сплави, медни руди и техните концентрати, отпадъци и отломки от мед, уреди за управление и електрическо разпределение (табла, конзоли пултове, шкафове и др.), а също и крафтхартиите и крафткартоните.

В момента България е водещата страна при сътрудничеството в областта на земеделието във формата 16+1, в който участват Китай и страните от Централна и Източна Европа. Министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов също акцентира върху значението на търговията със селскостопански стоки с държавите от тази инициатива. В последните три години оборотът със страните от ЦИЕ е на стойност около 2 млрд. долара годишно, което е 26-27% от общата агротърговия на България.

Позитивен пример за това е изграждането на първия Демонстрационен парк за земеделско сътрудничество. Близо до Първомай вече има изградени обекти, в които успешно се правят опити за отглеждане на няколко висококачествени китайски сортове зърнени култури. Друг пример е създаването на Центъра за насърчаване на сътрудничеството в областта на земеделието между Китай и Централна и Източна Европа, който започна работа в България преди три години. В неговите функции влиза предлагането на актуална информация за търговски и селскостопански изложения и подкрепата на ефективните бизнес контакти.

През последните години доброто сътрудничеството между България и Китай в областта на земеделието, храните и горите се развива много активно и постоянно се разширява. Пример за това е и пилотният проект в рамките на "16+1 Модерен селскостопански демонстрационен парк". Първата по рода си българо-китайска демонстрационна ферма за производство на кисело мляко в родопското село Момчиловци обединява високите технологии на Китай и непреходните вековни традиции на България. В основата на този проект са китайската фирма "Брайт Дейри" и Центърът за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското стопанство между Китай и страните от Централна и Източна Европа. 
Според анализатори работата по тази и други съвместни инициативи във формата 16+1 е изключително важна за развитието на мащабния китайски икономически, индустриален и политически проект - "Един пояс, Един път", с който се цели свързване на китайския с европейския пазар като част от един контролиран, взаимноизгоден процес на световната глобализация. Той обаче дава възможности и за сътрудничество на двустранна и многостранна основа. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във