Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Българските стоки се усладиха на германците

В Германия търсят наши стоки за 7.5 млрд. евро

"Бер - Хелла Термоконтрол" е сред ключовите производители на контролни панели и уреди за обслужване и управление на климатични инсталации за автомобили.

Стокообменът между България и Германия бележи пореден рекорд - през изминалата година той е достигнал 7.51 млрд. евро, което означава ръст от 12.7 на сто (по данни на Германската статистическа служба). За пръв път двустранната търговия минава границата от 7 млрд. евро. Износът ни към най-голямата икономика в Европейския съюз е бил по-голям от насрещния внос, а в резултат търговският дефицит е за Германия и е в размер на 136.6 млн. евро. Това е добре, но създава и определени притеснения, тъй като означава по-голяма зависимост на българските износители от състоянието на германската икономика.

От 2010 г. двустранната търговия процъфтява и  чупи рекорд след рекорд. Българският износ към Германия се развива много по-динамично, по-бързо, отколкото вносът от Германия, където има забавяне. Другата добра новина е, че това намалява търговския ни дефицит. Единствено през 2013 г. България е отчела положително салдо в стокообмена, което не се беше случвало от 1942 г. насам. То пък е следствие от това, че много немски фирми, които инвестират у нас, произвеждат тук и експортират продуктите си към Германия.

Тези числа могат да се разглеждат и като резултат от подобряването на състоянието на българската икономика като цяло. Статистиката отчита ръст на  БВП, намаляване на безработицата, отбелязва Митко Василев, главен управител на Германо-българската индустриално-търговска камара.

Основните акценти в двустранните отношения са увеличаването на износа от фирмите, ръстът на инвестициите и създаването на нови работни места, бърза реакция на нуждите на пазара с иновативни решения, както и реализирането на програми за повишаване на  квалификацията на служителите.

Германия е водещ външнотърговски партньор на България. В последните осем години стокообменът постоянно расте. А и интересът на германските фирми към България се увеличава, показват числата. За 2016 г. износът за Германия е в размер на 3.214 млрд. евро (13.6% от общия експорт). Вносът пък е на стойност 3.423 млрд. евро (13.1% от внесените изделия). Има стоки, които традиционно присъстват в експорта ни към тази западноевропейска  страна. Tова са облекло, полуфабрикати, стоки на машиностроенето, стоки на хранително-вкусовата промишленост, суровини и други. България е силна в биоземеделието.

За последните 25 години двустранният търговски стокообмен е нараснал десетократно, а от влизането на България в ЕС той се е удвоил.

Пълноправното членство на България в Европейския съюз от 1 януари 2007 г. насам  оказа положително влияние върху развитието на търговските отношения поради хармонизирането на процедурите и улесняването на вноса и износа. През последните години най-голям е износът на български текстилни изделия и облекла, на машини, електроника, суровини и полуфабрикати, на неблагородни метали и изделия от тях и други. При вноса преобладават машини и апарати, текстилни изделия и облекла, електроника, транспортни и превозни средства и съоръжения, химически и фармацевтични продукти и други.

Немските туристи харесват нашата страна. Германия е водещ партньор на България сред страните от Европейския съюз и е един от най-важните пазари за българския туристически продукт. По данни на Министерството на туризма за 11-те месеца на миналата година у нас са гостували около 850 000 души от северната страна. Или след туристите от Гърция и Румъния най-много са тези, които  идват от Германия. През 2016 г. страната ни е била посетена от 826 939 германски туристи (ръст от 32.8%).
Запазва се и критичният тон на посетителите ни към бизнес средата у нас. От години фирмите посочват като пречки неефективната публична администрация, правната несигурност, неефективната борба с корупцията и престъпността, непрозрачността при обществените поръчки,  как се провеждат, кой ги печели.

Безработните са много, но фирмите искат обучени кадри. Инвеститорите предлагат като решение дуалното професионално обучение. То обаче върви трудно. Има фирми, които са го въвели сами, без да се интересуват от това каква е законодателната рамка. Например "Пирин текс" в Гоце Делчев, "Либхер" край Пловдив обучават свои кадри. Имаме и няколко пилотни проекта: с финансово-стопанската гимназия в София и пет-шест фирми по специалността “Фирмен мениджър”, с професионална гимназия “Джон Атанасов” и три фирми за специалността “Промишлена електроника” и други.

Facebook logo
Бъдете с нас и във