Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Български продукти могат да дезинфекцират Европа

Пазарът на дезинфектанти е многообразен - тук се изявяват  множество малки и по-големи производители,  търговци, конкуренцията се допълва и от чуждестранни фирми. За някои това е основно производство, . за други - съпътстващо. Поради това е трудно да се определи обема и стойността на  този бизнес. Но България е една от малкото страни, която може сама да се справя с нуждите на потребителите на такива продукти.

 

Дезинфектанти се използват във всички отрасли на промишлеността и селското стопанство,в болници, офиси, училища... Странното е, че не им обръщахме толкова внимание по-рано. Но с нахлуването на коронавируса  през март  търсенето се  увеличи  изведнъж и капацитетът на предприятията, поне в началото, започна да не достига.

Появи се недостиг на дезинфектанти

и във всички страни на Стария континент. И с изненада установихме, че няма производство на медицински консумативи в Европа. А големият производител - Китай, остана откъснат, там някъде на другия край на света. Всички държави  в Европа бяха оставени да се справят сами. И както неведнъж експертите отбелязваха, КОВИД разкри колко неподготвени са страните от Стария континент да се справят с  такава кризисна здравна ситуация. 

Дефицитът с дезинфектантите по аптеките през март ни стресна, но той бе предизвикан от това, че производителите се задъхваха в онази първа вълна на КОВИД от лавината поръчки. Положението у нас беше спасено и от това, че много фирми откриха за себе си пазарна ниша, в която влязоха. Това обаче откри възможности и за недобросъвестни производители и търговци да извлекат "полза" от тази критична ситуация.

Според д-р Мариана Дамова, от Industry Inform ,( услуга за предоставяне на бизнес информация за България),

десетки фирми в страната са се адаптирали,

за да  произвеждат предпазни средства и материли за  борбата срещу COVID-19. А за  по-голямата част от фирмите това не е била основна дейност, а са се преориентирали в ситуацията. Някои от тях, за да помогнат, а други - за да използват и  да запълнят капацитета си при наложеното спиране на основното производство заради свитите поръчки и затворените външни граници. Това пък помогна и за запазване на работни места.

Всички анализатори обаче са единодушни, че това "хвърляне " в производството на дезинфектанти и на други предпазващи продукти все пак е една временна мярка за спасение в Ковид кризата. Но затруднените международни доставки трябва да накарат правителствата - и в България, и в Европа, да се замислят за ситуацията и да вземат бързи решения. И да се наблегне на местното производство на такива животоспасяващи производства. 

Козметичните фирми най-лесно успяха да се пренастроят в новата ситуация, като допълниха или разшириха продуктовата си гама с дезинфектанти и почистващи препарати. 

Дезинфектантите, с които искаме да се спасим от вирусите, често са твърде агресивни и увреждащи - това е и предназначението им, но често е и резултат от дейността на недобросъвестни "производители". Те могат да повредят ръцете ни или пък повърхностите, върху които ги прилагаме. Другият - обратен и също негативен ефект, е да си купим препарат, препоръчван за дезинфектант, но той да не е достатъчно силен.  Така че наличието на достатъчно като количество дезинфектиращи препарати  на пазара не е достатъчно за успешната борба срещу КОВИД-19, отбелязват експертите. Ефективността им се определя по-скоро от съдържанието им. За да са полезни тези препарати, Световната здравна организация изисква в тях да се съдържа поне 70% алкохол. 

За бързото справяне с липсата на дезинфектанти на пазара през март помогна наличието на

достатъчно суровина за производството им. 

Проверка на Агенция "Митници" установи, че общият капацитет на регистрираните производствени мощности за етилов алкохол (спирт) е 300 000 л средно на ден, а отделно и в данъчни складове под режим "отложено плащане на акциз"  има големи количества от суровината, които могат да се вложат в производството на медицински спирт и дезинфектанти. 

Хората от "ВП Брандс Интернешънъл" , наследникът на "Винпром Пещера" АД, и собственик на най-голямата фабрика за производство на етанол, заявиха, че за да се задоволи засиленото търсене на тази суровина, приоритетно ще се доставя на българските фабрики, които са специализирани в производството на медицински спирт и на дезинфекциращи средства, както и на общините.  И за да има непрекъснатост за тези доставки е намален износът за чуждестранни клиенти.

Някои производители у нас естествено използват също така и изходни суровини на водещи европейски доставчици.

Производителите

Компанията "Хигиенно-медицинска индустрия" ООД във Велико Търново е най-големият производител на професионални средства за хигиена и дезинфектанти у нас. Фирмата инвестира в проучване и създаване на нови продукти. Хигиенните материали, които произвежда, са предимно за професионална употреба в здравеопазването и обслужва над две трети от болниците у нас. 

Забелязват се вече и опити за специализация. Например, залагайки на туристическия и развлекателния бизнес като  най-динамичните и бързо развиващи се отрасли у нас, плевенската "Ниро Про Трейд" ООД е амбицирана да се превърне в предпочитан доставчик на препарати и хартиени консумативи за хотели, ресторанти и за предприятия от хранително-вкусовата промишленост.  

“Грийн Уърлд Груп Eкo” ООД- Варна  е официален представител на "Грийн Уърлд Груп" ООД, което е производител на миещи, перилни и почистващи препарати с търговската марка, патентована на територията на Европа. Българската фирма е разработила широка гама от продукти, отговарящи на изискванията на голям  кръг от крайни потребители, на големи търговски и промишлени обекти. 

Свои представителства у  нас имат и големи чуждестранни фирми. С повече от един милион клиенти е  "Еколаб България" (Ecolab) -  световен лидер в областта на водните, хигиенните и енергийните технологии и услуги, които защитават хората и жизненоважните ресурси.

Контролът

Дезинфекциращите препарати са на разрешителен режим и употребата им  се одобрява  от Министерството на здравеопазването. Може да се каже, че повечето дезинфектанти на пазара отговарят на изискването на Световната здравна организация за съдържание на поне 70% алкохол, успокоява ни изследване на Асоциация "Активни потребители". Но ако алкохолното съдържание е около 50%, това прави тяхната ефективност доста съмнителна.

 

 


Забраната за износ на дезинфектанти и предпазни средства


Още през март правителството забрани износа на маски, на предпазни дрехи и дезинфектанти, и на техните производни. България нотифицира тази забрана, както направиха и всички други държави-членки на ЕС, които въведоха подобни забрани.

На 15 март 2020 г. влезе в сила Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/402 на Еврокомисията, с който се ограничи износа с цел да се предотврати евентуален недостиг на предпазни средства. Той предвижда компетентните органи на държавите-членки да издават разрешение за експорт. Забраната е в сила за периода на действие на Регламента.

През април правителството разшири и прецизира обхвата на забраната за износ, за да се намали рискът работещите на първа линия у нас да останат без адекватна защита. Тя обхвана и дезинфектанти (биоциди) с доказано действие, т.е. такива, които са пуснати на пазара съгласно нормативните изисквания. Те са на разрешителен режим и контролът е от Министрството на здравеопазването.

Facebook logo
Бъдете с нас и във