Банкеръ Daily

Управление и бизнес

"Български пощи" посреща Гергьовден с ново ръководство

S 250 971d15b6 00b2 43ef 80f5 230250dc8f20

Вицепремиерът по ефективно управление Калина Константинова обяви, че сменя ръководството на "Български пощи". По думите ѝ държавното дружество умишлено е водено към фалит, било е системно недофинансирано, а трупащите се проблеми са били неглижирани - както от оперативния мениджмънт на компанията, така и от последното правителство на  ГЕРБ.

Уютните си места в Съвета на директорите освобождават председателят на Съвета на директорите и главен изпълнителен директор на ЕАД-то - Деян Дънешки, както и редовите членове на директорския борд - Бисер Христов, Валентин Асенов, Емилия Фачева и Красимир Крачунов.

Новият изпълнителен директор на „Български пощи“ се казва Богдан Теофанидис. Натрупал е над 10-годишен опит в големи международни компании на различни ръководни и специализирани роли в областта на дигитализацията, финансите и изграждането на системи за управление. За последно е организирал глобалната програма за дигитализация, финансово планиране и контрол на HIAB AB, част от финладската група Карготек.  HIAB AB е водещ световен доставчик на оборудване за транспорт и обработка на товари като реализира продажби за 2.4 млрд. лв. годишно, търгувайки в над 100 държави по целия свят.

Инж. Лъчезар Арсов става председател на Съвета на директорите. Той е специалист в областта на информационната сигурност. През последните 6 години е работил в международната финтех компания „Софтуер Груп“. Професионалният му път започва в „Телелинк“ ЕАД, а през годините работи в „Банка ДСК“, Министерството на земеделието и храните, Министерството на финансите, Изпълнителната агенция по насърчаване на малки и средни предприятия.

Надежда Алексиева ще бъде заместник-председател на Съвета на директорите. Тя е юрист с дългогодишен опит в държавни дружества, сред които „Летище София“ ЕАД и „Български пощи“ ЕАД (от 2007г. до 2013 година). Последната й месторабота е началник отдел "Социални дейности " в Министерството на отбраната.

Преди да влезе в директорския борлд на пощите, Виктор Фачев ръководи отдел "Човешки ресурси" в българската ИТ компания SiteGround, в която работят над 500 души, „пръснати“ във фирмени офиси в София, Пловдив, Стара Загора и Мадрид. Виктор Фачев е с над 10-годишен професионален опит в управлението на човешки ресурси.

Последното попълнение на директорския борд - Виктор Караджов - идва от международната технологична и машиностроителна компания Palfinger AG, където е заемал поста „Директор на центъра за споделени услуги“. През годините е натрупал богат опит в управлението и оптимизирането на административните процеси, заемал е ръководни длъжности в областта на финансовия и оперативен мениджмънт и притежава международни сертификати за управление на проекти, подобрение на процеси, счетоводство, бюджетиране и контрол.

"Български пощи" е най-големият доставчик на пощенски услуги и разполага с 2973 станции и 9000 служители в над 2300 населени места. А държавните дотации, наливани в продънената пощенска каца, са по 80 млн. лв. годишно. Или, казано по друг начин, ресурсът на държавната компания е 6 пъти по-голям от ресурса на най-голямата частна компания в този бизнес, но пазарният й дял е под  2 процента. Да се сеща някой за друго обяснение на този парадокс, освен умишлено съсипване и източване на пари и активи? Ето едно доказателство: за разносването на рекламни брошури

пощите са похарчили  5 млн. лв. и са спечелили... цял милион! 

Последната равносметка е още по-трагична. Както вече стана дума, в "Български пощи" ЕАД работят 9000 души, но през 2020 г. (според последната информация в Търговския регистър) държавната компания е платила за външни услуги общо 48.586 млн. лв. и е раздала за заплати 116 милиона! Загубата е в размер на 4.596 млн. лв., което е нищо в сравнение със загубата за 2021 г. - над 13 милиона! 

 


Калина Константинова, вицепремиер по ефективно управление:

Компанията е оставена на доизживяване*

Ден 15 от кибератаката срещу системите на “Български пощи”. И докато ние всеки ден работим, за да реанимираме една от най-важните институции в България, наблюдавам, че в публичното пространство започват да циркулират абсолютни лъжи и 100% фалшиви новини. Затова днес ще споделя част от фактите, с които разполагаме за кибератаката по “Български пощи”.

- На 30 март (сряда) премиерът обяви публично, че правителството ще приеме мярка за изплащане на великденски надбавки за всички пенсионери.

- На 2 април (събота), за да не се бавим нито ден, подписахме неприсъствено решението, с което одобрихме мярката за надбавка в размер на 70 лв. за всеки пенсионер или общо 142 888 760 лева. Обявено е в публичното пространство, че сумите ще се изплащат по банков път и, забележете, във всички клонове на “Български пощи”.

- На 4 април (понеделник) сървър на “Български пощи” е бил компрометиран и са инсталирани няколко инструмента за разгръщане на кибератака отвътре. Атаката обаче не е била активирани веднага.

- На 5 април (вторник) чрез инсталираните инструменти е бил разпространен криптовирус върху избрани сървъри в информационния център на пощите и работни станции в много пощенски станции. Използвани са специфични техники, за да се заобиколи и деактивира анти-вирусния софтуер. В кода на криптовируса има вградена логика, която го задейства по специфична команда. Криптовирусът е настроен така, че може да засяга всички държави #без Русия и бившите съветски републики.

- На 15 април (петък) започва изплащането на великденските надбавки в “Български пощи”.

- На 16 април (събота) вирусът е активиран и всички системи са поразени. Не може да се изпращат и получават пратки. Не може да се плащат сметки. Не може да се изплащат пенсии и великденски надбавки.

- От 16 април (събота) службите, експерти от моя екип и външни експерти по киберсигурност, работят денонощно за анализ на атаката, проверка на всички засегнати устройства, системи и бази данни, и паралелно - за пресъздаване или преинсталиране на всички системи и възстановяване на данни върху инфраструктура на Държавния облак.

- На 16 и 17 април намираме начин и успяваме да организираме раздаването на великденските добавки и пенсиите по списъци на НОИ на хартия.

- Предвид забавянето, което причинява хартиеният процес, на 20 април удължаваме работното време на пощите и изплащаме парите на хората преди празниците.

А сега и малко контекст за мащаба и състоянието, в което заварихме информационната инфраструктура на "Български пощи":

- Дейностите по проверка, прочистване и възстановяване на системите включват над 6600 компютъра и над 100 сървъра в 2500 пощенски станции (в над 2300 населени места).

- Прочистването на цялата инфраструктура трябва да предхожда възстановяването на работата на системите, за да се избегне всякакъв риск от повторен срив.

- Около 3000 от компютрите (44%) са на възраст над 15 г. и работят със софтуер извън всякаква възможност за поддръжка, който не може да бъде защитен със съвременни анти-вирусни решения.

- Останалите компютри, техника и версии на софтуерите са на възраст от 6 г. до 15 години.

В последните години, поради постоянно влошаващото се финансово състояние, е закупувана предимно техника "втора употреба", а инвестициите в информационна сигурност и защита на данните, както вече казах, са били системно неглижирани.

Изключително жалко е, че политици и партии, които са пряко отговорни за #съсипването на "Български пощи" в последните 12 години, са склонни да принесат в жертва на политическите си игри най-нуждаещите се хора в България - пенсионерите.

Едно е сигурно: Проектът за над 100 млн. лв. за модернизация и дигитализация на "Български пощи", който с моя екип разработихме и включихме в Националния план за възстановяване и устойчивост, е най-стратегическата и мащабна инвестиция в "Български пощи" за последните 30 години, и е ключов за спасяването и #промяната на “Български пощи”.


___________

* Текстът е публикуван във Фейсбук профила на Калина Константинова, заглавието е на редакцията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във