Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Български и полски фирми изтъргуваха стоки за рекордните 1.72 млрд. евро

Полша се очертава като основен пазар за българското вино и през последните години.

Продължава спадът на чуждестранните туристи у нас. Гражданите на Полша са сред най-липсващите по нашите курорти.  През юли гостите от тази централноевропейска страна са намалели с 11.6 процента. А имаше години, когато те предпочитаха българското Черноморие като място за лятна почивка.

Възможности за това има и сега. През миналата година полските туристи у нас са били 425 239 души, като увеличението тогава е със 7.9%, т.е. страната е на 7 място (четвърто в ЕС) по брой чуждестранни туристи. Едва 73 849 българи обаче са посетили Полша за същия период, но пък те са със 7013 човека повече, а централноевропейската страна е 14-та в предпочитанията на нашенските пътешественици.

Като територия - с площ от 3 127 000 кв. км, и с населението от с 38.5 млн. жители, Полша е шеста сред държавите в Европейския съюз, и е предпочитана като пазар и партньор. Тя е една от най-добре развиващите се икономики в Централна Европа, което се отразява положително и на търговско-икономическите взаимоотношения с България.  От юни тази година Полша има нов посланик в България - Мачей Шимански, който ще залага на силните икономически връзки, инвестициите и туризма, които за дипломата  ще са основните жалони в дейността му у нас.

Стокообменът между двете страни през годините преминава през приливи и отливи. Но след 2013 г., когато търговията прескочи границата от един милиард евро, търговско-икономическите връзки вървят все нагоре. За съжаление търговското салдо е все отрицателно за нашата страна.

Това обаче си има и логично обяснение. Икономиката на Полша е децентрализирана, диверсифицирана и тясно обвързана с тази на Европейския съюз. След финансовата криза от 2008 г., тя става и единствената, избегнала рецесията на Стария континент. След влизането си в ЕС през 2004 г., структурните фондове на съюза до голяма степен подпомагат силния растеж, но въпреки това БВП на глава от населението все още е под средното равнище за ЕС. След падането на Желязната завеса, Полша възприема модела на свободната пазарна икономика, стремейки се да я либерализира. Растежът ѝ задминавайки всички съседни държави от региона. Премахната е контролът върху цените, държавните заплати са замразени, търговията бива либерализирана, а полската злота става конвертируема. От своя страна предприетите мерки оставят милиони хора без работа, но това спомага държавата да се отърси от лошите практики на комунистическото управление и централизираната планова икономика. В резултат от предприетите мерки през миналата година БВП на страната достина 586,01 млрд. долара.

През миналата година износът за тази страна е  651.42 млн. евро и се увеличава с 3.4%, като това поставя Полша на 12 място в експорта ни. Вносът за периода е за 1.07 млрд. евро, но се отчита спад от 2%, а тази държава е на 11 място в импорта ни. Общата стойност на стокообмена възлиза на рекордните 1.72 млрд. евро, въпреки спада от 0.1%, а това означава дял от 3% от търговията ни с всички страни. Салдото отново е отрицателно - с минус 418.26 млн. евро, но пък намалява с 9.6% в сравнение с 2017 година.

Като цяло стокообменът се характеризира със стабилни нива при постоянни стокови групи и позиции, и с устойчив растеж през последните години. Полша се очертава като основен пазар за българското вино и през последните години. Износът ни за Полша се състои предимно от хранителни стоки, консерви, мебели, електроника, парфюмерийни и козметични продукти, също така пръти и профили от мед. Потенциал за реализиране на огромния полски пазар има и при следните стоки: вина и вермути, замразени плодове и зеленчуци, доматен концентрат, билки, медикаменти, мото и електрокари. България проявява интерес да увеличи износа на манганова  руда, бетонит и перлит, калцинирана сода, бяло саламурено сирене.

Полските фирми са заинтересовани от различни видове бизнес в нашата страна. Сред водещите стоки във вноса са мотриси и моторни платформи, биодизел и смеси от биодизел, птиче месо (пресно, охладено или замразено), медикаменти, мебели и други.

България и Полша имат и общ "фронт" срещу политиката на ЕС за декарбонизация на икономиката на съюза. Те защитават заедно миннодобивната си промишленост пред Брюксел. Целта на двете държави е да удължат максимално живота на топлоелектрическите централи, захранвани с въглища, тъй като от тях те получават основната част от потребяваната ел.енергия. И България и Полша са за спазването на всички екологични норми, имайки предвид зависимостта на енергетиката в двете страни от въглищата и от добива, но и са решени  да се опитат максимално да удължат живота на топлоелектрическите централи и минодобивната промишленост, за което ще работят заедно пред Европейската комисия и в Европейския съюз. Такова съгласие постигнаха премиерът Бойко Борисов и неговата колежка Беата Шидло още при гостуването й в София през септември 2017-а.

По данни на БНБ за периода 1996-2018 г. преките полски инвестиции в България са в размер от 189.9 млн. евро. През миналата година обаче те са с отрицателна стойност. Полските инвеститори проявяват интерес към инвестиции в енергетиката (топлоелектрически централи) и в малки и средни предприятия.

"Ойрошпед" АД, чрез дъщерното си дружество "Еуроспед" ЕООД, има редовна групажна линия за транспорт на пратки (от 5 до 22 000 кг) по внос и износ между двете страни.

В края на 2005 г. полската компания Maspex Wadowice Group, която е една от най-големите компании в сектора на хранително-вкусовата промишленост в Централна и Източна Европа, купи българската "Литекс Джус", известна с търговската марка сокове Queen’s, за 5.5 млн. евро. Оттогава тя работи у нас с дъщерната си фирма "Тимбарк България".

В периода 2002-2005 г. френско-полско-българската фирма "Белведере Груп България" и Европейската банка за възстановяване и развитие чрез дружеството "Белведере Кепитъл Мениджмънт" инвестират общо над 20 млн. евро в производството на вино. "Белведере груп България" е част от холдинга "Белведере груп Франс", и е собственик и на винарска къща "Сакар" в Любимец и на винпром "Домейн Менада" в Стара Загора. В България "Белведере" притежава още изба "Оряховица", близо до Стара Загора, както и бившето външнотърговско дружество за продажба на вина "Винимпекс" и дистрибуторската фирма "Собйески дистрибуция".

Първата у нас онлайн платформа за поръчка на професионална помощ за почистване на дома Domestina привлече нови инвеститори за разрастване на компанията в България и Полша, като част от плановете й за навлизане на пазарите в Източна Европа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във