Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Българите търсят евтини мебели

Експортните компании продължават да трупат парични приходи и през третото тримесечие, показват финансовите отчети, които бяха публикувани през седмицата. Сред тях се наредиха и производителите на мебели. Фирмите успяват постепенно да преодолеят застоя в поръчките от външни клиенти, които от началото на годината набират скорост и заемат по-голямата част от производството им. Това намери израз в приходите от продажби, които нарастват. Макар че цените на изделията намаляват, производителите очакват да постигнат стабилизиране на производството с нови клиенти и поръчки. Но колко път има до този момент все още е рано да се каже.


Производството на мебели бе сред най-пострадалите от кризата отрасли у нас, тъй като той е обвързано със строителството, а след срива в пазара на недвижимите имоти и замразяването на проектите за изграждане на хотели поръчките за обзавеждане са намалели силно. Само за последните две години се наблюдава спад от около 50% в продукцията и реализацията на мебели в България. За сегашната година се очаква той да е от 5 до 10 на сто. Заради по-слабото търсене българските мебели поевтиняват, а и във всички търговки вериги в момента се правят много промоции.


Българите не могат да си позволят често да подменят обзавеждането си в къщи. Най-често това се случва, когато се купува нов апартамент или пък се прави основен ремонт. Ясно е, че в условията на криза хората предпочитат да спестяват. Още повече че вече никой не е сигурен за работата си. Домакинствата просто не харчат и така се презастраховат в очакване на неясното бъдеще. А и все по-малко са фирмите, които купуват и нови офиси.


Общо 40% от мебелите, продавани у нас, са българско производство, според Стефан Ганев, изпълнителен директор на Камарата на дървообработващата и мебелната промишленост. Така че е трудно да се говори за някакъв силен натиск от външни производители. Въпреки общото свиване на семейните разноски българите не се отказват да взимат потребителски кредити, но се насочват към все по-евтини стоки. Това сочат данни от БНП Париба Лични финанси. Заемите за покупка на мебели не са много актуални на фона на неясните икономически перспективи, които карат много български домакинства да отлагат новото обзавеждане за по-добри времена. Ако се стигне до пазаруване, най-често хората взимат стоки, които са на склад и в промоция. За българина най-важното помещение е холът и в неговото обзавеждане той влага най-много. След него се нареждат кухнята и спалнята, а най-рядко се обновява банята, тъй като това е свързано с тежки ремонти и с големи разходи.


Колкото до задлъжнялостта - при мебелните производители у нас тя е по-скоро между самите фирми от бранша (а не както е в строителството, където фирмите теглят големи банкови кредити за всеки проект). Задлъжнялостта е свързана по-скоро с участието в европрограмите. Някои от фирмите са се включили по някакъв проект и сега очакват парите от Европа, а когато те закъснеят, това влияе върху финансовото състояние на предприятията.


Мебелните фирми са намалили през последните години и броя на работниците си с 20-30% заради намалелия обем на работата. Няма обаче данни за големи компании, които да са затворили напълно врати в този период, казва Стефан Ганев. Общо 20% от предприятията са фалирали по време на кризата. Мебелната промишленост няма да успее да възстанови напълно производството си отпреди 2008 г., дори и след като страната излезе от икономическата криза. И трайните загуби ще са около 20% от обема на производството преди кризата, прогнозира Ганев.


Влизането на ИКЕА у нас със свой голям магазин не се отрази особено фатално върху търговията, отчитат браншовите експерти. Дори може да се каже, че появата й има положително влияние. Така се внасят нови стандарти в обслужването на клиентите, а от друга страна, се възпитават и потребителските умения. Тъй като шведската компания работи в един малко по-висок сегмент, хипермаркетът й не е пряк конкурент в това отношение на българските мебелни фирми и търговски вериги, смята Ганев. Не бива да демонизираме идването на силни играчи на нашия пазар, те въвеждат своите стандарти и своя начин на търговия, което помага на нашите производители.

Facebook logo
Бъдете с нас и във