Банкеръ Daily

Управление и бизнес

България няма да получи пари от ЕС за "Струма" през Кресненското дефиле

Агенция "Пътна инфраструктура" е оттеглила формуляра за кандидатстване за финансиране на лот 3.2 от магистрала "Струма". Става дума за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле. Идеята бе строителството да бъде финансирано от Кохезионния фонд на ЕС.

"Решението е взето след задълбочен анализ, множество експертни разговори и специално допитване до обществено мнение, което категорично определя довършването на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле като изключително важно с оглед на пътната безопасност", се казва в официалната позиция на пътната агенция. 

За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път E-79, Агенция „Пътна инфраструктура“ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки. Например модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения. За повишаване на пътната безопасност ще се анализира възможността за изграждане на видео система за наблюдение и система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища и анализ за безопасното му поемане, както и подобряване организацията на движение в Кресненското дефиле. 

През август 2019 г. страната ни кандидатства за 270 млн. евро, с които щеше да финансира строителството. През октомври обаче бе публикуван отговор от Брюксел, че Комисията смята, че на база представената информация, исканият финансов принос за предложения голям проект не е оправдан. Писмото всъщност е отговор на апликационната форма, с която страната ни е кандидатствала за сума в размер на 270 млн. евро. България не е успяла да осъществи целите и мерките за опазване на всички обекти, определени съгласно директивата за Местообитанията, като по този начин е нарушила същата директива. Отсъствието на необходимата оценка за опазване средата, създава възможности за грешни изводи и представянето на проекта в по-благоприятни обстоятелства, отколкото би трябвало. Също така не се е съобразила с изискванията на Натура 2000 за опазване опазване на биоразнообразието в региона. Освен това България е представила непълни и нелогични срокове за изпълнението на участъка. Агенция "Пътна инфраструктура" не е предвидила разбивка за напредъка по години, а само е посочила, че ще изпълни 41% от проекта до 2023 г.

За строителството на лот 3.2 има избран изпълнител - дружеството "АПП ЛОТ 3.2.1", в което участват: "ГРОМА ХОЛД" ЕООД (бившето "Агромах"), "ЕВРОПЕЙСКИ ПЪТИЩА" АД, "ВОДНО СТРОИТЕЛСТВО – БЛАГОЕВГРАД" АД, "ПЪТПРОЕКТ" ЕООД и "ВАХОСТАВ-СК" а.с. Точната сума, оферирана от "Грома Холд", е 599 999 903.90 лв. с ДДС.

"Институциите продължават работа по подготовката на апликационната форма с оглед на приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт", казват от АПИ.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във