Банкеръ Daily

Управление и бизнес

България има място в Споразумението за взаимното признаване на географските указания между Китай и ЕС

Производството на българско кисело мляко в Китай започва през 2009 година.

Срещата на високо ниво между Европейския съюз и Китай донесе  Споразумението за взаимното признаване на географските указания.  То ще влезе в сила от 2021 г. и ще намери приложение във всички държави членки, включително България, която до този момент има регистрирани осем защитени храни. Това са: горнооряховски саджук, българско розово масло, филе Елена, луканка Панагюрска, роле Трапезица, кайзерован врат Тракия, пастърма говежда и Странджански манов мед/манов мед от Странджа.

Българските производители на тези храни могат да се възползват от договореното споразумение. Но това нявма да е лестон. От една страна, китайският пазар е безграничен, но от друга -  и труден за превземане. Особено от нови продукти, а и българското производство не е толкова голямо като обем. Но пък самото европейско лого за произход ще помогне на търсенето на тези български продукти. 

Трябват много време и парични средства, за да те "видят", опознаят и предпочетат, когато видят твоята стока на рафта в магазина, категорични са експертите.  Трудно могат да бъдат позиционирани българските стоки на държавно субсидирания вътрешен пазар на Поднебесната империя. Продуктът, който има потенциал да се задържи на азиатския пазар, е българското розово масло, според Десислава Дончева, председател на Българо-китайската камара за индустриално развитие.

За да помогне на производителите и на търговците, бизнес организацията изгражда български инкубатор за продукти и услуги в Гуанджо. Чрез него ще се проучва пазара и настроенията на китайските потребители. 

Българското мляко е продукт, който присъства на китайския пазар. Родопското село Момчиловци също е познато. В далечната страна го откриха през 2009 г., когато китайската фирма "Bright Dairy&Food Co" за пръв път внесла в Китай закваска от местното кисело мляко. Така там е разработена напитка от кисело мляко за китайските потребители. Тя е кръстена "Момчиловци" ("Мосилян" на китайски), а на етикета се вижда българска девойка в народна носия. Напитката се продава в повечето супермаркети. 

Китай е най-големият ни търговски партньор в Азия. През 2011 г. стокообменът ни надхвърли един милиард щатски долара, а от 2017-а и границата от два милиарда долара. Естествено търговското салдо с второта най-голяма световна икономика е отрицателно. През миналата година между двете страни са прелетели стоки за 2.58 млрд. щ. долара, като има ръст и в износа и вноса. 

Идентифициран е потенциал и интерес за разширяване на българския износ за Китай със селскостопански продукти и храни, вино, минерална вода, етерични масла и козметични продукти от тях, както и високотехнологични продукти с висока добавена стойност (продукти на химическата и фармацевтичната промишленост, продукти на електрониката, машини и части за машини, и др.).

Прев седемте месеца на тази година вносът от Китай е намалял, но пък сме изнесли повече стоки за тази страна. 

Китайските туристи тепърва ще откриват красотата на Страната на розите. И те могат да бъдат посланици на българското в Поднебесната империя. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във